آخرین اخبار

9. اسفند 1393 - 10:40   |   کد مطلب: 527
نبود گاز و تخریب جنگل‌های بلوط در دیشموک:
هجوم مردم دیشموک به منابع طبیعی+تصاویر
در سال‌های اخیر شاهد قطع روزافزون صدها اصله درخت بلوط در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص منطقه دیشموک هستیم که هر روز بر میزان این خسارات افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، در سال‌های اخیر شاهد قطع روزافزون صدها اصله درخت بلوط در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص منطقه دیشموک هستیم که هر روز بر میزان این خسارات افزوده می‌شود.

 

در استان کهگیلویه و بویراحمد، دیشموک یکی از مناطقی است که جنگل های آن را اکثرا بلوط  پوشش می دهد و همه آن را  با جنگل‌های انبوه بلوط آن می‌شناسند.

 

 جنگل‌هایی که همواره برای ساکنان روستاهای اطراف خود مایه خیر و برکت بوده‌اند مردمان این دیار سال‌هاست که از طرق گوناگون از خوان گسترده این جنگل‌ها بهره می‌برند.

 

 ولی هستند کسانی که حرمت این همسایه سخاوتمند را پاس نمی‌دارند و هر از گاهی با بی مبالاتی هر چه تمام‌تر به عمد یا به سهو دست به قلع و قمع این میراث طبیعی می‌زنند.

 

در حالی که جنگل‌های بلوط استان هرساله به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، پدیده گرد و غبار و آفت سوسک بلوط خوار در حال کاهش هستند و فرصت زادآوری و احیای جنگل‌ها نیز به دلیل چرای بی‌رویه دام نیز تقریبا نزدیک به صفر است قطع بی‌‌رویه این گونه درختی با ارزش درد مضاعفی بر پیکر جنگل‌های بلوط استان شده است.

 

عدم گازرسانی به بخش دیشموک، زمینه جنگل سوزی و منابع طبیعی را افزایش داده و همچنان به  شدت در حال نابودی این نعمت خدا دادی است/.

 

متاسفانه چند سالی است که در سایه بی‌توجهی مسئولان نسبت به امر گازرسانی به بخش دیشموک زمینه را جهت  اقدام مردم به بهانه‌های گوناگون به  پدیده قطع درخت‌های بلوط مناطق مختلف را فراهم آورده است.

و این در حالی است که با بی‌توجهی که مسئولان امر از خود نشان داده‌اند هر روز بر میزان این تخریب‌ها افزوده می‌شود.

 

یکی از اهالی روستا ها با ابراز نگرانی از وضعیت به وجود آمده برای جنگل‌های بلوط منطقه دیشموک می‌گوید: تهیه زغال و حذف درخت‌های کهنسال برای توسعه باغات اصلی‌ترین عامل قطع درختان در این منطقه هستند.

 

 

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مردم به دلیل نبود راه ارتباطی و عدم دسترسی به سوخت و کپسول گاز مجبور بودند که از درخت ها برای سوخت استفاده کنند، افزود: امروزه دیگر در هر خانه‌ای را که بزنی  هیزم های بسیاری را خواهید دید که برای تهیه سوخت  و رفع نیاز خود به دلیل نبود گاز، وجود دارد.

 

اگر در روستاهای بخش دیشموک گذری داشته باشیم به خوبی فرایند نابودی منابع طبیعی این بخش را می بینید.

 

به هرحال امیدواریم که با برخورد قاطع و قانونی با متخلفان و متعرضان به عرصه‌های جنگلی دیگر شاهد قلع و قمع درختان استوار و باشکوه بلوط در نقاط مختلف استان به خصوص در جنگل‌های انبوه بخش دیشموک نباشیم.

 

امیدواریم که مسئولان هر چه زودتر نسبت به گازرسانی به این بخش اقدام کنند تا انشاء الله دیگر شاهد این نباشیم که به بهانه تهیه هیزم برای سوخت، مردم دست به تخریب منابع طبیعی بزنند.

 

 

بخش دیشموک در فاصله 90 کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است.

 

گزارش و عکس: وحید آهنگ

این تصاویر فقط از دو روستای منطقه سرحد بخش دیشموک گرفته شده است.

تصاویر زیر وضعیت کنونی روستاهای دیشموک در نابودی منابع طبیعی را نشان میدهد.

 

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک