آخرین اخبار

10. تير 1398 - 13:16   |   کد مطلب: 9023
احمدرضا افشاری یکی از جوانان نخبه کهگیلویه ای است که توانسته است با تلاش و پشتکار فراوان مدارج عالی پیشرفت را دراختراعات مختلف در زمینه هوش مصنوعی یکی پس از دیگری طی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ احمدرضا افشاری یکی از جوانان نخبه کهگیلویه ای است که توانسته است با تلاش و پشتکار فراوان مدارج عالی پیشرفت را دراختراعات مختلف در زمینه هوش مصنوعی یکی پس از دیگری طی کرده است.

 

وی در آخرین مسابقاتی که در کشور ژاپن برگزار شد توانست با اختراع خود به نام چشم ناظر مقام اول را کسب و مدال طلا را برای ایران به ارمغان بیاورد.

در همین زمینه گروه علمی پایگاه خبری کهگیلویه مصاحبه ای را با این جوان اهل کهگیلویه ترتیب داده که در ادامه آمده است؛

 

 

کهگیلویه: به صورت مختصر خود را معرفی کنید؟

افشاری: احمد رضا افشاری متولد 24 دیماه ۱۳۷۴ در روستای صنوگان از توابع شهرستان کهگیلویه و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه صنعتی تبریز هستم.

تحصیلات ابتدایی را در روستای صنوگان گذراندم و مقطع راهنمایی را در مدرسه ابن سینا و مقطع دبیرستان را در مدرسه شاهد سپری کردم.

 

کهگیلویه: از کی وارد این عرصه شدید؟

افشاری: من از همان سن نوجوانی علاقه خاصی به اینگونه فعالیت ها داشتم  ولی استارت رسمی کار خود را از ۱۹ سالگی زدم.  در ابتدا از ربات های ساده شروع کردم و بعد کم ‌کم که وارد محیط دانشگاه شدم پس از سختی های فراوانی که در استان آذربایجان شرقی پشت سر گذراندم، خوشبختانه با کمک اساتید دانشگاه مخصوصا جناب آقای دکتر احمد اکبری عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه تبریز در طرحی که در مسابقات رومانی داشتم مشاور من بودند و از ایشان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

کهگیلویه:تا کنون در چه مسابقاتی حضور داشتید و به چه عناوینی رسیدید؟

افشاری: اولین مسابقاتی که شرکت کردم، مسابقات جهانی در ورشو لهستان بود که متاسفانه موفق به کسب مقام نشدم و طرحی که در آن مسابقه آماده کرده بودم نوعی ویلچر کامپوزیتی بود و علی رغم اینکه سن کمی داشتم  این اتفاق شک بسیار بزرگی برای من بود.

این اتفاق خیلی سریع از ذهن من پاک و به فراموشی سپرده شد و دوباره شروع به کار کردم. پس از مدتی  موفق به طراحی یک پهباد شدم که با آن در مسابقات رباتیک ایران موفق به کسب عنوان شدم. بعد از آن با همان طرح پهباد  در مسابقات دانشجویان جهان در دانشگاه  Middle East Technical University  آنکارا  موفق به کسب مقام قهرمانی در کارگروه الکترونیک شدم.

 

اختراع بعدی طرح جعبه سیاه نجات بود. این طرح بر اساس سیستم های امنیتی و گازهای منواکسید کربن و متان طراحی شد و تمامی عوامل گاز گرفتگی و آتش‌ سوزی را با  ضریب عملکرد بالا را به صفر می رساند. این طرح نیز  سال گذشته در اوایل اردیبهشت ماه در مسابقات اختراعات جهان بین ۳۴ کشور دنیا در رومانی مدال طلا گرفت. بعد از آن چند مقاله در مجلات معتبر مهندسی جهان ثبت کردم.

 

زمستان اخیر به عنوان داور ملی مسابقات اختراعات و رباتیک ایران انتخاب شدم و اولین مسابقات که تحت عنوان یک ایده یک دنیا به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد را داوری کردم .

 

طرحی که اکنون در مسابقات جهانی توکیوی ژاپن مدال طلا کسب کرد نزدیک به یک سال و با همکاری یکی از همشهریان و دوست عزیزم جناب مهندس امید نیکویی زاده  روی آن  طرح کار کردیم و ایشان در مورد این پروژه از صفر تا ۱۰۰ کنار ما بودند.

 

کهگیلویه:درباره طرح و پروژه چشم ناظر کمی توضیح دهید؟

 

افشاری: چشم ناظر سیستمی است که بر اساس هوش مصنوعی و بینایی ماشین کار می‌کند و دقیقا از طریق چشم مصنوعی و مینی دوربینی که وجود دارد. این دستگاه وقتی به یک منطقه نگاه می‌کند می‌تواند اشیاء مختلفی را تشخیص دهد این در حالی است که چشم  انسان به صورت دقیق می‌تواند ۷ تا ۸ جسم را تشخیص دهد ولی این دستگاه می تواند تعداد اجسام بسیار زیادتری را تشخیص دهد و آن هم با دقت بسیار خوب و بالا.

 

از توانایی های این دستگاهتشخیص و حساسیت نسبت به آتش است وهمین موضوع تاثیر بسیار زیادی بر رای داوران داشت.بسیاری از سنسورهای موجود بیش از یک یا دومتر را نمیتوانند تشخیص دهند اما برد این دستگاه نزدیک به یک کیلومتر و شعاع 180 درجه است.

از دیگر توانایی های این طرح، تشخیص دود و اجزاء آن در هوا است هرچند که تشخیص دود در هوا کار سختی برای دستگاه‌ها محسوب می‌شود. از دیگر توانایی های این دستگاه تشخیص چهره انسان است و چهره های انسان ها را آنالیز و بر اساس اطلاعاتی که در حافظه آن وجود دارد کاملا سریع افراد نا شناس را تشخیص می دهد.

 

از کاربردهای مهم ، حساس و امنیتی این دستگاه تشخیص دقیق سلاح های جنگی است این دستگاه قادر به شناسایی سلاح مخفی از فاصله های نسبتا زیادی است.

 

این دستگاه نیز از طریق اپلیکیشن های موبایل نیز قابلیت کنترل دارد و می‌توان آن را بر سیستم های عامل  اپل، ios و سیستم های اندروید قابلیت کنترل را دارد و به صورت آنلاین می تواند آن را کنترل و تمام اطلاعات را در لحظه ارسال کند و به اپراتورهای مرکزی آن را ارسال می کند.

 

یکی دیگر از اختراعات بنده ساخت دستگاه بود که ایران قبل از اینکه تحریم باشد آن را با هزینه ای نزدیک به ۴۵۰ میلیون تومان خریداری می‌کردند و کارکرد این دستگاه به گونه ای بود که فقط میزان اختلاف دما  دو نقطه را تشخیص می داد و از معایب دیگر آن هم این بود که باید یک کاربر شبیه دوربینی آن را حمل  می کرد و این خود دردسرهای زیادی را به دنبال داشت.به غیر از این تشخیص حرارت و یا اختلاف حرارت دو نقطه برای استان‌هایی مثل خوزستان بسیار سخت و غیر کاربردی بود چون مشاهده می شود که دمای آسفالت در خیابان های خوزستان بسیار زیاد است و این باعث می شد که این دستگاه اختلاف دمای اشیاء را بیشتر از آتش تشخیص دهد.

 

ولی این دستگاه ما به خاطر کاربرد هوش مصنوعی اینگونه خطاها و اشتباهات را انجام نمی‌دهد و تشخیص حرارت از طریق چشم مصنوعی بر اساس دیتا بندی که در حافظه آن وجود دارد راحت تر و بسیار دقیق تر است.

 

کهگیلویه:تا کنون پیشنهادی برای اختراعاتی که تاکنون به ثبت رسیده است  داشته اید؟

افشاری: پیشنهاداتی جهت تجاری‌سازی آنها نیز وجود داشته است اما فعلاً حاضر به فروش هیچ یک  از اختراعات خود نشدم و فعلاً تمرکز خود را معطوف به دانشگاه  و تحصیل کردم.

 

کهگیلویه:تاکنون پیشنهادی از کشورهای خارجی مبنی بر همکاری و فعالیت در آن کشورها داشته اید؟

افشاری: بله پیشنهاداتی از کشور انگلستان از دانشگاه بازل در کشور سوئیس  و دو پیشنهاد مهم از کشور آلمان داشتم که این پیشنهادها بیشتر در بستر بورس های تحصیلی بوده و پیشنهادات دیگری نیز از دانشگاه اوهایوی آمریکا  داشتم که البته استادان ایرانی که در آنجا شاغل هستند این گونه پیشنهادات را مطرح کردند ولی  فعلاً قصدی  برای پذیرفتن این گونه پیشنهادات ندارم.

 

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک