آخرین اخبار

6. مهر 1395 - 15:30   |   کد مطلب: 6297
در نشست خبری جشنواره رسانه‌های علوی، دفاع مقدس و سوگواره مهر محرم مطرح شد
شیرکوند: دنبال افزایش سواد رسانه‌ای جامعه هستیم
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال با برگزاری جشنواره مختلف دنبال بالا بردن سواد رسانه‌ای در جامعه هستیم گفت: داوری‌های مردمی از مهم ترین ویژگی‌های این جشنواره‌ است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،  خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، اکبر شیرکوند معاون رسانه‌های دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری جشنواره دائمی رسانه‌های علوی و دفاع مقدس و سوگواره مهر محرم (ویژه تولیدات دیجیتال) امروز (سه‌شنبه) گفت: جشنواره‌هایی که امسال برگزار خواهیم کرد دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌کوشیم تا ضمن برگزاری آن سواد رسانه‌ای جامعه را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه داوری‌های مردمی یکی از مهمترین ویژگی‌های این جشنواره‌هاست، افزود: برای رای مردم به آثار ارسال شده جایگاه خاصی در نظر گرفته و جوایز ویژه‌ای را برای آن قائل شده‌ایم که این موضوع ویژگی اول جشنواره‌های سالجاری است.

شیرکوند درباره ویژگی دوم جشنواره‌های سال جاری خاطرنشان کرد: شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) به صورت اختصاصی برای کلیه آثار دیجیتال و به منظور صیانت از آثار در نظر گرفته و در همین راستا می‌کوشیم برای حفظ حقوق و مالکیت آثار این موضوع را اجرایی و پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: جشنواره دفاع مقدس در سال جاری و برای نخستین‌بار به صورت جامع برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه سوگواره فیلم و عکس مهر محرم هم با همکاری مردم سمنان برگزار خواهد شد که نهمین دوره آن به صورت ملی و دومین دوره آن به همین منوال برگزار خواهد شد.

همچنین در این نشست خبری مدیرعامل موسسه فرهنگی رایان طلیعه درباره جشنواره‌های طراحی شده سال جاری توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای جدیدی به همت این مرکز و برای فعالان فضای مجازی و دیجیتال در نظر گرفته شده که توانسته فرصت خوبی را برای فعالان این صنف ایجاد کرده است.

ابوالقاسم حبیبی افزود: باید کاری کرد نسل امروز و نسل‌های گذشته از دفاع مقدس فاصله نگیرند.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس فرهنگ و راهبرد جمهوری اسلامی ایران با کلید واژه و عنوان مقاومت است که می‌کوشیم با روحیه ایثار و اجرای شعار «ما می‌توانیم» در سطوح مختلف جامعه این فرهنگ را گسترش دهیم.

حبیبی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی همواره در سرلوحه کارهای ما قرار گیرد چاره‌ای نداریم تا فرهنگ مقاومت و ایثار را همواره در رئوس فرهنگی خود در نظر داشته و آنرا اجرایی کنیم، اظهار داشت: با استفاده از فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی و دیجیتال می‌توان این فرهنگ را توسعه داد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این جشنواره دفاع مقدس در بیش از 2 دهه گذشته و تنها به صورت اینترنتی برگزار شده بود ولی امروز مجددا فرصت خوبی برای اعتلا و احیای این جشنواره ایجاد شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی رایان طلیعه تصریح کرد: عنوان مقاومت و ایثار در جشنواره دفاع مقدس متعلق به شهدای مدافع حرم، رزمندگان و جانبازانی است که در راستای دفاع از حرم اهل بیت جانفشانی کرده‌اند ضمن اینکه معتقدیم فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس باعث بروز و ظهور واژه‌ جدیدی به نام مدافعان حرم و همچنین دفاع از حرم اهل بیت شده که به هیچ وجه به مرز، قوم و نژاد خاصی تعلق ندارد.

حبیبی گفت: جشنواره دفاع مقدس دارای 2 بخش تخصصی و مردمی است که در بخش تخصصی آن شرکت‌ها و فعالین حوزه دفاع مقدس آثاری را به این جشنواره ارسال خواهند کرد که توسط گروه‌های تخصصی ارزیابی شده و نظر مردم نیز در این زمینه جویا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش مردمی نیز کلیه آثار کوچک و متوسط در جشنواره را بررسی خواهیم کرد اظهار داشت: می‌کوشیم حضور حداکثری مردم را با هر توان و هر اثری پذیرا و از آن استقبال کنیم.

حبیبی خاطرنشان کرد: به دنبال گسترش فرهنگ دفاع مقدس در جامعه هستیم و معتقدیم این فرهنگ متعلق به قشر، جامعه و سازمان خاصی نیست و می‌کوشیم با ایجاد زمینه‌های مختلف شرایط ظهور و بروز گسترش آن را در جامعه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ارزیابی مردم از آثار به صورت اختصاصی خواهد بود و تمامی ویژگی‌های جزئی و بزرگ آثار مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، گفت: از آثار برگزیده در این جشنواره تقدیر ویژه‌ای در برنامه‌های اختتامیه به عمل خواهد آمد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی رایان طلیعه گفت: 21 عملیات بزرگ جنگ تحمیلی و روزشمار دفاع مقدس براساس نرم‌افزار اندروید در پرتابل جشنواره دائمی دفاع مقدس بارگذاری و قابل دسترسی است. .

حبیبی تصریح کرد: دفاع مقدس تنها نسخه درمان‌بخش بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های امروز ما است که فرهنگ، سیاست و اقتصاد کشورمان می‌تواند براساس اجرای این نسخه اصلاح شود و اقتصاد مقاومتی نیز برآمده از همین فرهنگ دفاع مقدس است.

وی با انتقاد از سازمان‌های متولی دفاع مقدس که خود را درگیر روزمرگی برگزاری یادواره‌ها کرده‌اند گفت: اولویت امروز ما پرداختن به تمامی ابعاد دفاع مقدس به ویژه در فضای مجازی است که غفلت از آن می‌تواند منجر به آن شود که همه چیزمان را از دست بدهیم.

حبیبی گفت: آثار و خروجی مراکز دولتی و متولی دفاع مقدس و خانه‌های مختلفی که در این حوزه فعالیت دارند مشهود نیست در حالی که آنها بودجه زیادی را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر فرصت استفاده از فضای مجازی از دست رود قطعا برای جمهوری اسلامی ایران تهدید خواهد بود لذا استفاده از این فضا ضروری و جدی است.

حبیبی افزود: جشنواره دفاع مقدس جامع‌ترین بانک اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس را در خود گنجانده که این اطلاعات از سال‌های مختلف و از بخش‌های خصوصی و مردمی و تمامی مراکز دولتی جمع‌آوری شده که  پشتوانه بسیار قوی برای این جشنواره به حساب می‌آید.

مدیرعامل موسسه فرهنگی رایان طلیعه گفت: یکی از هدیه‌‌هایی که به افراد شرکت‌کننده در جشنواره دفاع مقدس به صورت عمومی داده می‌‌شود دانلود تمامی اطلاعات و روزشمارهای دفاع مقدس است.

وی افزود: در پرتابل جشنواره دائمی دفاع مقدس تمامی اطلاعات 5 روزنامه که در ایام دفاع مقدس منتشر می‌شد جمع‌آوری شده لذا می‌توانیم ادعا کنیم که به اندازه 120 سال/روز/ساعت اطلاعات روزنامه‌های دوران دفاع مقدس در پرتابل وجود دارد.

حبیبی گفت: امروز رونمایی از جشنواره دفاع مقدس صورت گرفت ضمن اینکه احتمالا زمان داوری آثار و اختتامیه آن در هفته دفاع مقدس سال 96 خواهد بود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی رایان طلیعه تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره دفاع مقدس، دائمی است و ظرفیت پذیرش آثار را در طول سال دارد.

همچنین در ادامه این نشست خبری مدیرعامل موسسه موج فرهنگ با بیان اینکه جشنواره مردمی مهر محرم به مدت 9 سال پیاپی برگزار شده گفت: این جشنواره به صورت اختصاصی عکس‌ها و فیلم‌های محرم را دریافت کرده و در طول 8سال گذشته هم به صورت ملی این جشنواره برگزار کرده اما از سال گذشته برگزاری این سوگواره به صورت بین‌المللی بوده و در نظر داریم سال جاری نیز چنین روشی را ادامه دهیم.

میثم قطب‌پور افزود: امروز فراخوان حضور در سوگواره عکس و فیلم مهر محرم منتشر شده است.

دبیر اجرایی مسابقات مهر محرم تصریح کرد: سطح بین‌المللی، سطح ملی و سطح استانی ویژه استان سمنان سطوح مختلف برگزاری سوگواره مهر محرم است ضمن اینکه برنامه ویژه‌ای نیز برای دریافت آثار هنرهای تجسمی داریم.

قطب‌پور اظهار داشت: آثار رسیده به دبیرخانه مهر محرم تا یکم محرم آماده بارگذاری در پرتابل را دارد ضمن اینکه آخرین مهلت ارسال آثار نیز تا 20 آذر (دهم ربیع‌الاول) می‌باشد همچنین داوری تخصصی این آثار نیز از تاریخ 20 آذر آغاز و تا 20 دی ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه مراسم اختتامیه نیز در دهه فجر امسال برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 6400 اثر به جشنواره مهر محرم ارسال شده بود و هر سال این آثار افزایش پیدا می‌کند گفت: باید از فضای مجازی استفاده مطلوبی را جهت گسترش و اعتلای فرهنگ عاشورایی در جامعه ببریم.

قطب‌پور با بیان اینکه در تمامی قاره‌ها کشورهای مختلف مراسم محرم را برگزار می‌کنند گفت: سال گذشته دبیرخانه جشنواره عکس و فیلم مهر محرم از لبنان،‌ عراق،‌ فرانسه،‌ انگلیس،‌ آمریکا،‌ افغانستان، پاکستان، هندوستان و آذربایجان آثاری را که شامل عکس و فیلم کوتاه بود را دریافت کرد که این آثار مربوط به ایرانیان داخل و خارج از کشور و همچنین اتباع غیرایرانی بودند.

مدیرعامل موسسه موج فرهنگ افزود: ما به دنبال صدور فرهنگ عاشورا به تمام کشورهای جهان هستیم و می‌کوشیم ضمن هم‌افزایی ملی در راستای بسط و توسعه فرهنگ عظیم عاشورا این فرهنگ بی‌نظیر را با هم‌افزایی بین‌المللی تسری دهیم.

دبیر اجرایی مسابقات بین‌المللی مهر محرم گفت: 6300 اثر از 6400 اثر دریافت شده توسط دبیرخانه این جشنواره عکس و بیش از 100 اثر نیز فیلم کوتاه بوده که البته آمار پایین دریافت فیلم کوتاه به دلیل اضافه شدن این بخش در سال گذشته به بخش‌های جشنواره بوده است.

مدیرعامل موسسه موج فرهنگ و دبیر اجرایی مسابقات بین‌المللی مهر محرم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دبیرخانه جشنواره مهر محرم دائمی است در طول سال آماده دریافت آثار هستیم.

در ادامه این نشست خبری مدیرعامل موسسه آفرینش‌های غدیر با بیان اینکه جشنواره رسانه‌های علوی برای چهارمین سال پیاپی برگزار خواهد شد که دبیرخانه دائمی آن امروز رونمایی شد گفت: شکل داوری و مردمی این جشنواره نیز به مانند دیگر جشنواره‌های سال جاری است. ضمن اینکه برگزاری مراسم‌های اختتامیه نیز با توجه به مناسبت‌های سال و همچنین موضوع آثار برگزار خواهد شد.

ابوالقاسم حبیبی افزود: وقتی دبیرخانه یک جشنواره دائمی است معنایش این است که هرگاه یک اثر در فضای مجازی و دیجیتال تولید شود صاحبان آن بتوانند آن را به دبیرخانه دائمی ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا یکی از مراسم‌های اختتامیه جشنواره‌های رسانه‌های علوی برگزاری آن در غدیر سال 96 خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک