آخرین اخبار

30. شهريور 1394 - 7:52   |   کد مطلب: 3442
برخلاف فرهنگ و قوانین رایج در کشور برخی از تولیدکنندگان اصرار زیادی بر استفاده از مارک های خارجی برای لوازم التحریر داخلی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه به نقل از راه دانا،هر ساله با نزدیک شدن به ایام ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، بازار لوازم التحریر نیز داغ می شود.

 

والدین به دنبال تهیه لوازم التحریری برای کودکان خود هستند که در حالی که قیمت آنها مناسب بوده، از کیفیت بالاتری هم برخوردار باشند.

 

در این میان برای بسیاری از خانواده نوع طراحی لوازم التحریر هم بسیار اهمیت دارد تا جایی که ترجیح می دهند لوازم التحریری را استفاده کنند که فرزندان آنها را بیشتر با فرهنگ اصیل اسلامی، ایرانی آشنا کند تا فرهنگ تهاجمی غرب.

 

متأسفانه طی چند سال گذشته شاهد بودیم که لوازم التحریر حتی برخی از لباس های کودکان منقش به شخصیت های غربی بوده؛ در حقیقت هجوم یک باره فرهنگ غرب به محیط تحصیل و تفریح کودکان خود را شاهد بودیم.

 

تحقیقات اخیر که از سوی بسیاری از کارشناسان پرورش کودکان صورت گرفته است نشان می دهد که درج چنین تصاویری بر روی لوازم التحریر کودکان و دانش آموزان، در این سطح گسترده و با این حجم تولید، به ویژه انتخاب نوع عکس‌ها کاملاً برنامه ریزی شده و در جهت سیاست های خاص غرب برای هدف قرار دادن فرهنگ کشور از طریق تغییر ذائقه کودکان است.

 

این موضوع دقیقا زمانی به اثبات می رسد که متوجه می شویم از میان تمامی شخصیت های کارتونی که بعضا برخی ها حاوی معانی مثبت فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است، تنها شخصیت هایی انتخاب می شوند که به جای القای هوش، درایت و معناهای عمیق، صرفا سطحی نگری، برهنگی و پوشالی بودن را به کودکانمان القا می کنند.

 

این در حالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهمن ماه سال 79 قوانینی را برای لوازم التحریر و پوشاک دانش آموزان تدوین کرده است اما تا کنون به این قوانین به چشم یک ضرورت نگاه نشده است.

 

بر اساس ماده 2 قانون طرح های درج شده بر روی لوازم التحریر، طرح‌ها و نقوش اعم از نمادها، خطوط و تصاویر و یا طرح‌های ترکیبی باید مروج هنر و ارزش‌های اسلامی و ملی و ترغیب نوآوری باشد.

 

هرچند در سال های اخیر حضور برخی از کالاها و لوازم التحریر با نمادهای ایرانی در جامعه پررنگ تر شده است، اما همچنان برخی از کالاهایی که با نمادهای ایرانی و فرهنگ اصیل اسلام تولید می شوند در مهجوریت قرار گرفته اند.

 

در همین راستا مشاهدات میدانی خبرنگار دانا حاکی از آن است که لوازم التحریر با مارک ها و نشانه های خارجی از لحاظ جنس و کیفیت در سطح تولیدات داخلی بوده و مزایای دیگری ندارند.

 

یکی از فروشندگان این اقلام گفت که این کالاها را از یک تولیدی انبوه لوازم التحریر در یکی از مناطق تهران به صورت عمده خریداری می کتد.

 

این فروشنده حتی حاضر شد آدرس تولیدی را به خبرنگار دانا برای تهیه گزارش بدهد؛ مرکز تولیدی لوازم التحریر در داخل کشور که از طرح های بیگانه و فرهنگ غربی برای تزئین کالاهای خود استفاده می کنند.

 

شخصیت های کارتونی هماهنگ با فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور کم نبوده و همان طور که در برخی از موارد هم دیده شده است، تصاویر برنامه کودک های کلاه قرمزی، شکرستان و ... روی لوازم التحریر با بازخورد خوبی از سوی دانش آموزان رو به رو شده است.

 

با این اوصاف باید پرسید که چرا برخلاف قوانین رایج در کشور و فرهنگ اصیل مردم برخی از تولیدی ها همچنان تلاش می کنند تا طرح های غربی را رواج دهند؟

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک