آخرین اخبار

19. مرداد 1394 - 20:24   |   کد مطلب: 2924
در این‌باره رهبر معظم انقلاب چنین می فرمایند: اقتصاد ما دچار اين اشكال است كه وابسته‌ به نفت است و ما بايد اقتصاد­­مان را از نفت جدا كنيم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، دکتر رضایی اقتصاددان کشور بیان می‌دارد که در نظام اقتصاد مقاومتی، مردم مشارکت و سهم بیشتری در چرخه اقتصاد کشور خواهند داشت و قرار نیست زندگی مردم به سختی بیفتد، امروز نیاز ما جهاد اقتصادی است، اگر ما دیروز قدرت ملی و سیاست ملی را بوجود آوردیم، امروز می‌توانیم تولید ثروت داشته باشیم­، موفقیت ما در شکوفایی اقتصاد ملی می‌تواند حتی بیشتر از سیاست و دفاع مقدس جلوه کند،با شعار دادن نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد و باید برای حل مشکلات برنامه و ایده‌های جدید داشت. اقتصاد مقاومتی الگوی مدیریتی است که مردم را به سختی نمی‌اندازد، و برای برون رفت از این بن بست­‌های اقتصادی با اتکا به ظرفیت­‌های داخلی با اعتماد به مردم، نخبگان و پژوهشگران جامعه به سوی شکوفایی اقتصادی پیش برویم تا بار دیگر از این آزمایش نیز سربلند بیرون بیاییم.

 

مقاوم نمودن اقتصاد

ˈ دراگان لایشیچˈ اقتصاددان صرب مي‌گوید: اقتصاد مقاومتی آسیب پذیری کشور را در مقابل حوادث مختلف از جمله ترفندهای دشمنان به حداقل می‌رساند، 

وي بر این باورند که؛ رهنمود‌های رهبر عالیقدر ایران در عرصه‌های مختلف توانست این کشور را مقابل تحریم­‌های خارجی مقاوم کند و علاقمندی وافر سرمایه‌داران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران درست پس از کاهش تحریم‌ها ثابت کرد که ایران کشوری با بنیه اقتصادی قوی است، لذا رونق دادن به واحدهای کوچک اقتصادی و توجه به بخش خصوصی می‌تواند رقابت اقتصادی را در تمامی شاخه­‌های اقتصاد ایجاد کند که نتیجه آن در رفاه اقتصادی جامعه است، اقتصاد مقاومتی را راه نجات و توسعه کشور و لازمه شکوفایی چنین اقتصادی را در وحدت قشرهای مختلف جامعه است، اقتصاد مقاومتی در واقع برای بهتر زیستن مردم است.

 

وظیفه‌ی همه‌ی ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم.

 

در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است، اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه‌ی دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.

 

  اقتصاد دانش‌بنیان

درونزا شدن اقتصاد مستلزم سوق دادن تحقیقات دانشگاه به سمت تجاری سازی یا همان تکمیل زنجیره ارزش فناوری­‌های نوظهور در چارچوب شرکت­‌های دانش‌بنیان است که از سوی رهبری معظم انقلاب دانش و فناوری عدالت بنیان، درون زا و برون گرا، پویا و پیش رو ترسیم نموده اند.

 

پسیکی از بخش­‌های مهمی که می­‌تواند این اقتصاد مقاومتی را پایدار کند، همین شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان است؛ این از بهترین مظاهر و یکی از مؤثرترین مؤلفه‌‌‌های اقتصاد مقاومتی است.

 

"پروفسور هال و همکارنش"به عنوان یک پروژه تعداد مجوزها و موافقت‌های اصولی ارائه شده در زمینه‌ی فعالیت‌های دانش بنیان در ایالات متحده امریکا را به عنوان شاخص آزمایشی پیشرفت اقتصاد دانش بنیان معرفی نمودند.

 

این گروه پژوهشی در سال ۲۰۰۱ در پژوهشی با استخراج و تحلیل آمارهای مربوط به این مجوزها به نتایج جالب توجهی دست یافتند.

 

آنها در این تحقیق بیش از سه میلیون مجوز اعطا شده مربوطه درسال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۹ را به لحاظ آماری یکسان سازی نموده و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 

در نهایت نتیجه‌ی حاصل شده حاکی از آن بود که معیار آزمایشی تعداد مجوزهای صادر شده در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات و به صورت کلی فعالیت‌های دانش‌محور معیاری قابل دفاع در زمینه‌ی سنجش رشد اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌آید.

 

لذا جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت های دانش بنیان و . . . باید بصورت ویژه از سوی مسئولین و متولیان امر پیگیری و اجرایی شود.

 

کاهش وابستگی به نفت

کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزاماتی است که در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا می‌نماید، هرچند این وابستگی، میراث شوم صد ساله‌ی است که دامن­گیر اقتصاد ما شده است. اگر از همین فرصتی که امروز وجود دارد، استفاده و تلاش شود، نفت را با فعالیت‌های اقتصادیِ درآمدزای دیگری جایگزین نمود، بزرگترین حرکت حیاتی را در زمینه‌ی اقتصاد انجام شده است. به عنوان مثال صنعت کشاورزی و صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ی حوزه‌هایی است که می‌تواند این خلأ را تا میزان زیادی پرکند.

 

در این باره رهبر معظم انقلاب چنین می‌فرمایند: اقتصاد ما دچار اين اشكال است كه وابسته‌ به نفت است و ما بايد اقتصاد­­مان را از نفت جدا كنيم؛ دولت‌­های ما در برنامه‌های اساسيِ خودشان اين را بگنجانند.

 

من هفده، هجده سال قبل به دولتی كه در آن زمان سر كار بود و به مسئولان گفتم كاری كنيد كه ما هر وقت اراده كرديم، بتوانيم درِب چاه­‌های نفت را ببنديم.

 

آقايانِ به قول خودشان "تكنوكرات" لبخند انكار زدند كه مگر مي­‌شود؟! بله، مي­‌شود؛ بايد دنبال كرد، بايد اقدام كرد، بايد برنامه‌ريزی كرد، وقتی برنامه‌ی اقتصادی يك كشور به يك نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمركز پيدا مي­كنند.

 

 

تبیین دانشگاهی و آکادمیک اقتصاد مقاومتی

دانشگاه‌ها با تبیین ایده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت تولید می‌توانند پرچمدار اقتصادی مقاومتی در کشور باشند. 

 

از همین رو مقام معظم رهبری می فرمایند: آنچه که به نظر ما رسیده، اقتصاد مقاومتی بوده، این یک فکر است، یک مطالبه‌ی عمومی است،. شما دانشجو هستید، استاد هستید، اقتصاددان هستید؛ بسیار خوب، با زبان دانشگاهی، همین ایده‌ی اقتصاد مقاومتی را تبیین کنید؛ حدودش را مشخص کنید.

 

لذا نقش دانشجویان نیز در این رویکرد این است که هر دانشجو در هر رشته و در هر دانشگاه این وظیفه را دارد که خود را برای کارهای بزرگ در آینده به عنوان کار آفرینان و کارکنان دانشی توانمند، پیشتازان بارور کردن این حرکت عظیم و نهادینه کردن آن در کشور و کلیه بخش‌های اقتصادی باشند.

 

توسعه و گسترش نظام ارتباطای کشور

برای کاهش هزینه‌های تحمیلی به کشور، مردم و بخش خصوصی باید نسبت به گسترش و توسعه شبکه ارتباطی کشور ( اعم از خطوط تلفن و اینترنت و زیرساخت های حمل ونقل ریلی، دریایی، جاده ای، هوایی و غیره )

پرهیز ازتجارت محدود

با توجه به شرایط اقتصادی موجود و به جهت پرهیز از وابستگی تجاری با چند کشور معدود، توسعه تجاری با دیگر کشورهای جهان، همسایه و فارسی زبان در شرایط کنونی و با مطالعه همه جانبه می‌تواند در تحقق به موقع اقتصاد مقاومت کمک زیادی نماید.

 

تهيه كننده: مهندس فيروز داوودي معاون برنامه‌ریزی گروه تخصصی نیرو گستر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)

انتهاي پيام: و/آ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک