آخرین اخبار

14. اسفند 1393 - 17:38   |   کد مطلب: 704
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال جاری یکهزار و 830 هکتار از زمین های ملی تصرف شده از سوی متخلفان با همکاری دستگاه قضایی استان بازپس گرفته شد، گفت:270 پرونده تصرف اراضی ملی دراستان نیز به دادگاه ارجاع داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی كهگيلويه، عزت الله بهشتی فر صبح امروز در نشست با جمعی از خبرنگاران افزود:با توجه به وسعت 85 درصدی منابع طبیعی در استان حفظ منابع طبیعی بدون کمک بهره برداران امکان پذیر نیست.

 

وی بیان کرد: در سال جاری یکهزارو 830 هکتار از اراضی منابع طبیعی که در تصرف مردم بوده با اقدام این اداره کل و مجوز از دستگاه قضایی در همان ابتدای تصرف خلعیت و رفع تصرف شد.

 

بهشتی فر ادامه داد:270 پرونده تصرف اراضی نیز در این مدت به دادگاه ارجاع شده است، گفت:امسال با دستور مراجع قضایی حکم قلع و قمع درختان که به منظور تصرف منابع طبیعی غرس شده بود را اجرا کردیم.

 

وی در خصوص وضعیت آبخوان و آبخیزداری  در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در سد سازی در سطح کشور دچار افراط شده ایم و 40 درصد سد های کشور خالی از آب هستند.

 

بهشتی فر ادامه داد: با توجه به اعتبار کمی که در حوزه آبخیزداری  اختصاص داده می شود با بهینه سازی سفره های زیر زمینی که کم هزینه تر از سد سازی است می توان بحران کم آبی را ساماندهی کرد.

 

وی از رو به انقراض بودن گونه های گیاهی در مناطق مختلف استان خبر داد و ابراز داشت : بیلهر، کرفس، کنگرو تره رو به انقراض است و ماموران این اداره کل به تنهایی نمی توانند از انقراض این گونه ها جلوگیری کنند .
 

 

بهشتی فرعنوان کرد: در حال کاشت گونه های گیاهی نظیر: آنغوزه، کرفس، باریجه در هشت هزار و 500 هکتار از اراضی استان هستیم تا از انقراض کامل این گونه های در معرض خطر جلوگیری کنیم .

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 50 هزار هکتار از اراضی جنوب گچساران و بهمئی به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی در حال تبدیل به بیابان ست.

 

.
این مسئول به تخلفات برخی کارخانجات سنگ شکن و تولید ماسه در استان اشاره کرد وگفت: هیچگونه مجوزی برای احداث کارخانجات سنگ شکن کوهی در شش ماه گذشته از سوی این اداره کل صادر نشده است .

 

وی با اعلام اینکه در این مدت به هیچ شخصی مجوز احداث سنگ شکن نداده ایم، افزود: اگر چه نمی خواهیم از توسعه استان جلوگیری کنیم اما نمی شود عرصه های منابع طبیعی را هم بخاطر توسعه نابود کرد.

.

بهشتی فر گفت: بر اساس قانون  در هر منطقه ای که پنج درصد گونه گیاهی  وجود داشته امکان راه اندازی کارخانه سنگ شکن کوهی و امکان پذیر نیست.

 

وی بیان کرد: گفت : پیشنهاد داده شده در مناطقی مانند سد خرسان و تنگ سرخ این کارخانجات راه اندازی شوند تا مشکلات این بخش از صنعت مرتفع شود .

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصرف بیلهر بصورت ترشی و مصرف خام بیش از حد آن ، از عوامل سرطان زا است و مردم باید از مصرف این گیاه سمی خودداری کنند.

منبع: صبح زاگرس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک