آخرین اخبار

15. فروردين 1395 - 11:41   |   کد مطلب: 5106
چاروسا از چشمان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری پنهان ماند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، چاروسا با وجود جنگل‌ها و منابع طبیعی یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

این منطقه پتانسیل‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد و وجود چندین مکان گردشگری در چاروسا که آبشار زیبای «کمردوغ» واقع در شهر قلعه رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه که هفتمین آبشار کشور است در زمره زیبایی‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

باغ‌های روستاهای الگن و المور همچون نگینی سبز در قسمت غربی منطقه چاروسا می‌درخشند و فرش سبز زمستانی خود را برای قدم‌های گرم و بهاری مسافران نوروزی گشوده است.

وجود چندین قلعه تاریخی در شهر قلعه‌رئیسی و روستاهای نزدیک آن چون قلعه جلو، قلعه گراب وقلعه شوتاور تنوع سفر را برای مسافران نوروزی دوچندان می‌کند.

عبور رودخانه معروف فارتق از پایین دست شهر علاوه بر رونق کشاورزی چهره‌ای زیبا و جزیره مانند به فضای شهر کوچک قلعه‌رئیسی داده است.

چشمه چنداران، طبیعت مسیر قلعه رئیسی به دهدشت، روستای ادرج، روستای پلکانی شوتاور از دیگر مناطق گردشگری چاروسا هستند.

اما وجود بقعه متبرکه امامزاده سید محمود(ع) چاروسا یکی از مناطقی بود که هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند تا هم از طبیعت زیبا این روستا استفاده و هم وجود امامزاده جلیل قدر باعث شود تا گردشگران نوروزی که تعداد آنها در سال گذشته به 300 هزار نفر می‌رسید به چندین هزار نفر دیگر افزایش یابد.

این امامزاده که در کنار آبشار کمردوغ و چندین روستای زیبا است دارای ویژگی‌های بسیار بزرگی است که گردشگران و زائران بیشتری امسال باعث شد تا از سراسر کشور که طبق مصاحبه‌ها و آماری که از خادم و دهیار این امامزاده گرفته شد خانواده‌های زیادی از خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس و حتی آمارهایی از مازندران و تبریز داده بودند.

این در حالی است که در روزهای ایام نوروز از تکمیل شدن محل اسکان مسافران نوروزی در 200 اتاق و چادر در امامزاده، بیش از 10 مدرسه و 70 کلاس درس، مدارس آبشار کمردوغ و مهمانسراهای ادارات و چندین منزل مسکونی هر روزه خبر داده می‌شد.

مسلم صمین‌زاده دهیار امامزاده سید محمود(ع) در خصوص آمار زائران به این امامزاده گفت: بیش از 200 اتاق، چادر، دو مدرسه و 15 کلاس درس در سطح امامزاده سید محمود(ع) بود که گردشگران و زائران از آنها استفاده می‌کردند.

وی افزود: در هیچ شب و روزی نبود که این تعداد تکمیل نباشد و امامزاده سید محمود(ع) امسال از سال‌های گذشته زائر و مسافر آن دوبرابر شده بود.

محمد شکوهی رئیس آموزش و پرورش چاروسا هم در خصوص آمار اسکان مدارس اظهار داشت: بیش از 10 مدرسه و 70 کلاس درس امسال برای مسافران و زائران آماده شده بود که طبق آمار بیش از 2500 نفر از امکانات مدارس استفاده کردند.

این در حالی است که بازگشایی محور قلعه‌رئیسی به خوزستان از دیگر عواملی بود که باعث شد تا کوتاهی مسیر گردشگران بسیاری را به خود جا دهد و می‌توان گفت که چاروسا و شهر قلعه رئیسی امسال نوروزی شلوغ و پر گردشگر را به خود جا داد، اما متأسفانه در آمار میراث فرهنگی و گردشگری به کلی جا نداشت که این جای حیرت و تعجب مردم استان و شهرستان را به خود نمایان می‌کرد.

اما طبق آماری که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری در روز 14 فروردین ارائه کرد

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ارائه خدمات مطلوب ستاد سفرهای نوروزی استان به مسافران گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون یک میلیون و 116 هزار و 369 در استان اسکان داده شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه گچساران رکورددار اسکان نوروزی گردشگران در تعطیلات نوروزی شد، بیان کرد: آمار اسکان مسافران نوروزی در روز 13 فروردین 50 هزار و 153 نفر بوده که 22 هزار و 464 نفر در شهرستان گچساران اسکان داده شدند.

وی با اشاره به ظرفیت و قابلیت‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی 295 هزار و 260 نفر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، زیارتی و طبیعی استان بازدید کردند که منطقه شلال‌دان باشت، حرم مطهر بی‌بی حکیمه (س) گچساران و طبیعت منطقه سرفاریاب گردشگرپذیرترین مناطق استان در ایام تعطیلات نوروزی بودند.

این مسئول اضافه کرد: 40 هزار نفر از منطقه گردشگری تفریحی شلال‌دان باشت، 30 هزار نفر از حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س) و 25 هزار نفر از طبیعت منطقه سرفاریات دیدن کردند.

با این وجود که رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کهگیلویه چندین سفر به این منطقه داشت؛ در آمار شهرستان کهگیلویه امامزاده سید محمود(ع) را بیشترین منطقه گردشگری اعلام کرد.

فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک