آخرین اخبار

6. بهمن 1394 - 15:49   |   کد مطلب: 4644
تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در کهگیلویه و بویراحمد است که به یک درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری از قبیل زخمی شدن افراد و آسیب‌های جبران ناپذیر جسمی و روحی را نیز سبب شده است.

به گزارش كهگيلويه،  پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،عصر روز گذشته در حین مراسم خاکسپاری (تشییع جنازه) بر اثر تیراندازی و برق گرفتگی در روستای دشتروم یاسوج هشت نفر مصدوم شدند.

 

تیراندازی در مراسم تشییع جنازه ۸ مصدوم برجای گذاشت

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت نفر بر اثر تیراندازی و برق گرفتگی در مراسم خاکسپاری در روستای دشتروم از توابع شهرستان بویراحمد مصدوم شدند.

مهرداد کرمی افزود: این حادثه عصر روز گذشته و حین مراسم خاکسپاری رخ داد و مجروحان آن برای مداوا به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال یافتند.

وی بیان کرد: تیراندازی منجر به پاره شدن سیم‌های برق شد و همین امر نیز عامل مصدومیت این هشت نفر بوده است.

 رسم نادرست تیراندازی در مراسمات کهگیلویه و بویراحمد

کرمی اظهار کرد: تیراندازی در مراسم‌های خاکسپاری و یا عروسی در کهگیلویه و بویراحمد یک رسم نادرست است که باید با آن برخورد جدی شده و نهادهای فرهنگی، رسانه‌های ارتباط جمعی و ائمه جمعه استان نیز برای ریشه کنی آن فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنند.

 

پلیس با عاملان این حوادث مماشات نخواهد کرد

فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد نیز در این باره گفت: وضعیت عمومی مصدمان در حال حاضر رضایت بخش گزارش شده است.

سرهنگ علی شیر زهرایی از تلاش پلیس با هماهنگی مقام قضایی برای برخورد با عامل یا عاملان تیراندازی در این مراسم خبرداد و اظهار کرد: پلیس با دارندگان سلاح‌های مجاز و غیر مجاز که درمراسمات اقدام به تیراندازی می‌نمایند بشدت برخورد خواهد نمود.

این مقام انتظامی اضافه کرد: پلیس با کسانیکه امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازند و مسبب بروز چنین حوادث تلخی هستند، مماشات نخواهد کرد.

 دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد که این روزها تلاش‌های زیادی برای آرامش و امنیت بیشتر استان می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: اجازه نمی‌دهم کسی یا کسانی بخواهند امنیت استان کهگیلویه و بویراحمد را بهم بزنند و عاملین اینگونه حوادث به شدت برخورد خواهیم کرد.

مهرداد کرمی دادستان یاسوج با حضور بر بالین مصدومین دستور ویژه به رسیدگی قضایی و تشکیل پرونده در این زمینه شد.

بنابر این گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد با آن قدمت تاریخی و دیرینه ای که دارد صدها سنت حسنه و نیکو در ایل بویراحمد، کهگیلویه و باوی نهفته است اما چرا فقط تکیه بر چیزی کرده‌ایم که جز مصیبت و ناراحتی و خسارت جانی و مالی سود دیگری بدنبال ندارد.

همانطور که در زمان پیامبر هم سنت‌هایی زیادی وجود داشت از جمله کشتن دختران اما چرا پس از بعثت پیامبر آن سنت از بین رفت در صورتی که اعراب می‌توانستند نپذیرند اما به مرور زمان و با توجه به شناخت زیان‌هایی که برخی رسومات دارند  سنت‌ها عوض می‌شوند. در این قضیه اعتقاد بر این داریم که باید بزرگان طوایف انجام چنین رسوماتی را منع کنند و متولیان فرهنگ جامعه روی تبعات منفی و  زیان بار این رسم و رسومات کار فرهنگی انجام دهند.

 

امید است همانطوری که دین مبین اسلامی، بزرگان و علمای دین تاکید دارد، این رفتارها با فرهنگ‌سازی و پیش قدمی بزرگان طوایف، نخبگان، فرهنگیان و روحانیون معزز این سنت غلط از بین برود.

karami (1) karami (2) karami (3) karami (4) karami (5) karami (6)

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک