آخرین اخبار

30. دى 1394 - 22:15   |   کد مطلب: 4587
رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: در مناطق کوهستانی به ازای هر هزار هکتار و در مناطق دشتی و تپه ماهوری به ازای هر سه هزار هکتار باید یک محیط بان وجود داشته باشد اما منطقه خائیز با این استاندارد فاصله زیادی دارد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، سید قدرت الله علیپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه در جمع خبرنگاران اظهار کرد:منطقه خائیز یکی از مهمترین زیستگاه های حیات وحش کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که با وسعت 33 هزار هکتار در غرب این استان قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: این منطقه به دلیل داشتن گونه های گیاهی و جانوری متعدد در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوست.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه افزود:گونه های گیاهی و جانوری متنوع اکوسیستمی ایده آل در این منطقه بوجود آورده، به طوری که می توان آن را ذخیره گاهی مطمئن در جنوب کشور تلقی کرد.

 

وی ادامه داد: وجود پوشش گیاهی انبوه آن علاوه بر تامین علوفه و غذای مورد نیاز وحوش و پرندگان سبب بوجود آمدن مأمن و پناهگاهی مناسب برای حیات وحش منطقه شده است.

 

علیپور تاکید کرد: این منطقه گونه های گیاهی زیادی از جمله بلوط، بنه، کلخنگ، بادام، ارزن، زالزالک، گون و انوع گیاهان دارویی مانند آویشن، برنجاس، لیزک و ... را در خود جای داده و گونه گیاهی غالب آن بلوط است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه شاهین، بحری، پالایان، کبک، تیهو، انواع کبوتر، خانواده گنجشک سانان، خانواده کهرکلی، هدهد، دارکوب، خانواده سارگپه، خانواده عقاب ها، بازها، کلاغ، تشی، جوجه تیغی، گرگ، کفتار، انواع روباه و پلنگ را از مهمترین گونه های جانوری این منطقه معرفی کرد.

 

علیپور با بیان اینکه شاخص ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است افزود: کل وبز با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان های خائیز حضور دارند به گونه ای که ارتفاعات خائیز از مطلوب ترین زیستگاه های کل و بز کشور محسوب می شود.

 

وی شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده خاییز را یادآور شد و با بیان این‌که محیط‌بانان این اداره شبانه‌روز برای حفاظت از این منطقه تلاش می‌کنند تصریح کرد: با این وجود هر ساله پرونده‌هایی در زمینه شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

 

علیپور افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 16 فقره پرونده شکار و صید غیرمجاز در خاییز تشکیل و ابزار و لوازم شکار از جمله 2 قبضه اسلحه کلاشینکف کشف و ضبط شده است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه تصریح کرد: 15 شکارچی متخلف در جریان این پرونده‌ها دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

 

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه کمبود محیط بان را از مهمترین مشکلات منطقه حفاظت شده خائیز عنوان کرد.

 

علیپور اضافه کرد: در مناطق کوهستانی به ازای هر هزار هکتار و در مناطق دشتی و تپه ماهوری به ازای هر سه هزار هکتار باید یک محیط بان وجود داشته باشد اما منطقه خائیز با این استاندارد فاصله زیادی دارد.

 

وی با بیان اینکه محیط زیست تنها متعلق به اداره محیط زیست نبوده و به همه مردم و آیندگان تعلق دارد، بر لزوم فرهنگسازی در این خصوص تأکید کرد.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک