آخرین اخبار

24. آذر 1394 - 13:36   |   کد مطلب: 4247
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سازمان های حقوق بشربین الملل تا چندی پیش تروریسم ها را به تروریسم های خوب و بد تقسیم می کردند، متاسفانه چند ماهی است که آنها قربانیان را نیز به قربانیان خوب و بد تقسیم می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه،  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعد الله زارعی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح توس در خصوص تحرکات اسلام ستیزانه زنجیره ای در غرب آسیا به ویژه در نیجریه اظهار داشت: نیجریه دومین کشور مسلمان در دنیا محسوب می شود که حدود ۸۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند که ۲۵ درصد مسلمانان این کشور شیعه هستند.

وی با بیان اینکه شیعیان لنگر ثبات در نیجریه محسوب می شوند، خاطر نشان کرد: شیعیان در طی سالهای گذشته در معرض تهاجم سنگین بوکوحرام قرار داشته اند و صدها نفر از آنها به دست این گروه تروریستی مورد آزار قرار گرفته و یا کشته شده اند. در آن مقطع گفته می شد که بوکوحرام از سوی دولت و رئیس جمهور مسیحی سابق آن کشور حمایت می شود.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: متاسفانه علی رغم نقش بسیار مثبتی که شیعیان در ایجاد همزیستی در جامعه نیجریه ایفا کرده اند، در روزهای گذشته شاهد بودیم که این شیعیان از سوی ارتش این کشور مورد حمله قرار گرفتند.

زارعی با بیان اینکه این اقدام ارتش نیجریه در راستای دامن زدن به درگیری های فرقه ای است، اظهار کرد: شیعیان این کشور روابط بسیار خوبی هم با اهل سنت و هم با مسیحیان دارند و از این جهت شیخ زکزاکی و پیروان ایشان در مساجد اهل سنت حضور پیدا می کردند و در مراسم مسیحی ها هم به نوعی حضور داشتند و در جهت وحدت جامعه نیجریه تلاش گسترده ای می کردند.

وی ادامه داد: مخصوصاً شیخ ابراهیم زاکزاکی پس از آنکه مقاومت جانانه ای در برابر بوکوحرام انجام داد و در این راه دو نفر از فرزندانش به شهادت رسیدند، محبوبیت بسیار بالایی در جامعه نیجریه کسب کرد و به نظر می رسد حمله ارتش نیجریه به شیخ، ارتباط زیادی با محبیت وی در جامعه نیجریه دارد.

کارشناس مسائلبین الملل افزود: متاسفانه دولت نیجریه که توسط یکی از برادران اهل سنت اداره می شود به جای اینکه از این محبوبیت شیخ زاکزاکی در بین مردم برای ایجاد آرامش استفاده کند، در حمله به منزل و مدرسه شیخ ابراهیم الزاکزاکی عملاً راه تفرقه را در پیش گرفته است و این می تواند معنای خاصی داشته باشد و آن این است که همانطور که بسیاری از شخصیت های نیجریه ای معتقد اند ، دولت نیجریه، به شدت تحت فشار عربستان است و از این رو اقدامی که این روزها از سوی ارتش این کشور صورت گرفت را به سعودی ها و وهابی ها منتسب می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این وضعیتی است که آینده نیجریه را با ابهام مواجه می کند، البته شیعیان علی رغم هزینه های سنگینی که برای ثبات و آرامش در نیجریه پرداخته اند به سمت هرج و مرج پیش نخواهند رفت و مسلماً این فشارها را با صبوری پشت سر می گذارند اما برای دولت نیجریه این مسئله هم از نظر حیثیتی و هم از نظر اجتماعی هزینه های سنگینی را درپی دارد.

زارعی درخصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی ایران در پیگیری سرنوشت رهبر شیعیان نیجریه اظهار کرد: دیپلماسی یک روی آشکار دارد و یک روی پنهان؛ در روی آشکار آن امروز ما شاهد بودیم که سخنگوی وزارت خارجه موضع بسیار خوبی را در این رابطه گرفت و این همان موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در دیپلماسی پنهان، جمهوری اسلامی با رایزنی با دولت نیجریه و دولت هایی که به نوعی در ایجاد آرامش در نیجریه می تواند ایفای نقش کند تماس خواهد گرفت و تلاش می کند شرایط را به نفع مسلمانان و بر قراری آرامش و به نفع امنیت شیعیان تغییر دهد.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین در خصوص سکوت نهادهای حقوق بشر بین الملل در خصوص جنایات اخیر در نیجریه بیان داشت: سازمان های حقوق بشربین الملل تا چندی پیش تروریسم ها را به تروریسم های خوب و بد تقسیم می کردند، متاسفانه چند ماهی است که آنها قربانیان را نیز به قربانیان خوب و بد تقسیم می کنند و برای قربانیانی که با آنها در یک جبهه هستند بیانیه صادر می کنند و تلاش های گسترده ای را در حمایت از آنها انجام می دهند، اما قربانیانی که در جبهه آنها قرار ندارند را به عنوان انسان های درجه دو فرض می کنند و این مسئله متاسفانه دست تروریسم را برای کشتار مردم بی پناه باز می گذارد.

انتهای پیام/رض

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک