آخرین اخبار

23. شهريور 1394 - 8:38   |   کد مطلب: 3371
دانش آموزان کهگیلویه وبویراحمد این روزها در حالی خود را برای رفتن به کلاس درس آماده می کنند که تصاویر شخصیت های کارتونی خارجی شامل سیندرلا،بن تن، مردعنکبوتی و باربی بر روی نوشت افزار آنها نقش بسته و در نبود محصول فرهنگی جایگزین به اجبار نمادهای فرهنگ بیگانه را با خود به کلاس درس می برند.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه به نقل از صبح زاگرس، در فروشگاه های عرضه نوشت افزار در کهگیلویه و بویراحمد این روزها کیف و دفاتری که جلد آنها به طرح‌ شخصیت های کارتونی بیگانه مزین شده و می تواند به تضعیف فرهنگی منجر شود و آثار مخربی بر روی کودکان و نوجوانان داشته به خوبی مشاهده می شود.

 

نوشت افزارضدفرهنگ ایرانی

مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران دولت فرمودند« دو کار اساسی و اصلی است که باید انجام بگیرد؛ یکی تولیدات فرهنگی سالم در زمینه‌های مختلف، و یکی جلوگیری از تولیدهای مضر و به‌اصطلاح متاع و کالای مضرّ فرهنگی است… در همه‌ی دنیا مراقبت از محصولات فرهنگی و کتاب و مانند اینها وجود دارد… پس بنابراین خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است.این فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در واقع تلنگری بود برای بیداری و هوشیاری مردم و مسئولین.

 

با این وجود فروشگاه های عرضه نوشت افزار در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد همانند روال گذشته خود، با نمادهای غربی، از جمله بن تن، پاپ اسفنجی، انگری بردز، باربی و … سبک زندگی غربی را ترویج می دهند ، در حالی کشور خودمان سرشار از نمادهای اصیل ایرانی اسلامی است.

 

نوشت افزارضدفرهنگ ایرانی

از آنجایی که وجود تصاویر ضد ارزشی و گاها غیر اخلاقی بر روی دفاتر و کیف دانش آموزان تاثیر بسزایی در الگوسازی ذهنی آنها دارد، جلوگیری از ورود نوشت افزارهای مغایر با فرهنگ کشور و حمایت از تولید کنندگان نوشت افزارهای داخلی و توزیع به موقع آنها در بازار حداقل کاری است که مسئولین می توانند در این زمینه انجام دهند تا بلکه شاهد آثار مخرب طرح‌های غربی بر ذهن و رفتار دانش آموزان و آینده سازان نباشیم.

 

یکی از فروشندگان نوشت افزار درشهر یاسوج درگفت و گو با خبرنگار سایت تخصصی زنان استان کهگیلویه وبویراحمد (ایل بانو) اظهار کرد: تمام نوشت افزار موجود در بازار با تصاویر شخصیت های کارتونی خارجی سیندرلا،بن تن، مردعنکبوتی وباربی و ... تولید شرکتهای مجاز ایرانی است و کمترکالای وارداتی می توان دربازار پیدا کرد و اغلب طرح ها، طرح های کارتونی غربی بوده که ساخت شرکت های داخلی است دراین صورت خانواده ها که انتخاب رابه فرزندان خود واگذارمی کنند حق انتخاب کمتری دارند.

 

نوشت افزارضدفرهنگ ایرانی

مادری که مشغول خرید کیف مدرسه برای فرزند خود بود از نبود طرح های متناسب بافرهنگ ایرانی گلایه مند بود و در جواب سوال خبرنگار ایل بانو که از آنها پرسید بین طرح های خارجی وایرانی کدام طرح را انتخاب می کند،گفت: وقتی تنوع طرح های خارجی و اندک طرح های ایرانی را می بینم به اجبارانتخاب را به فرزندم واگذار می کنم که قطعا او هم با توجه به شخصیت های کارتونی که از تلوزیون می بیندرا انتخاب می کند.

وی ابراز داشت: باتوجه به شخصیت های کارتونی ایرانی واسلامی که درفرهنگ غنی ایران موجود است باز هم جای تعجب دارد که مسئولین ما تلاشی جدی برای تولید و عرضه این طرح ها و رقابت با طرح های خارجی نمی کنند.   

 

به گفته بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان استفاده کودکان از محصولات مبلغ فرهنگی غرب و دیدن هر روزه این محصولات، محصلان را هر چه بیشتر به فرهنگ پوشالی غرب علاقه مند و از فرهنگ اصیل ایرانی دور می‌کند، اتفاقی که در صورت عدم رسیدگی به آن توسط مسئولین پیامدهای نا مطلوب فرهنگی را برای آینده کشور در پی خواهد داشت؛ چرا که عموما این تصاویر الگوهای نامناسبی را برای نسل جدید معرفی می کنند؛ معرفی این الگوها توسط نوشت افزار باعث خواهد شد تا دانش آموزان امروز و جوانان فردا نسبت به فرهنگ ایرانی و اسلامی دوری نمایند و از لحاظ فکری به سمت غرب تمایل پیدا کنند.

 

مشاهده چنین صحنه هایی چند نکته مهم و قابل توجه را به همه ما یادآوری می کند: اول اینکه دشمن برای هدف قرار دادن فکر و ذهن کودکان ماسالهاست به ترویج نمادهای موردنظرش ازطریق تلویزیون و سینما پرداخته است. شخصیت هایی مثل بن تن، عروسک باربی در انواع مختلف، مرد عنکبوتی و اخیرا نیز شخصیت هایی از انیمیشن های خارجی، از جمله این نمادها بوده اند. آیا در کشور ما نیز چنین بسترسازی هایی قبل از اقدام به طراحی نمادهای ارزشی و دینی انجام شده است؟؛ حلقه مفقوده عدم توجه به این مهم چه چیزی بوده است؟.

نکته دوم به تفاوت فاحش قیمت ها بر می گردد، علیرغم واردات کالاهای تحریری با نمادهای ضد فرهنگی، عمدتا این کالاها از نمونه های مشابه داخل کشور ارزان تر هستند. نکته مهم بعدی لزوم تبلیغ و توجه دادن مردم به کیفیت مناسب کالای تحریر تولید داخل است که به اعتراف کارشناسان، مطلوب و قابل قبول است. مسئله دیگری که بیان آن خالی از لطف نیست لزوم تاکید و توجه به انجام طراحی های مناسب تر و قابل هضم تر برای سنین مختلف است.

 

هشدارهای اخیر مقام معظم رهبری آنجا که فرموند«…گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است» در واقع یک بیدار باش برای مسئولین و متولیان فرهنگی بود تا از خواب غفلت بیدار شوند و نظارتی جدیدتر و وسیع ترنسبت به این محصولات داشته باشند، چرا که کوتاهی در این امر کوتاهی در تربیت یک نسل است.

 

لازم به یاداوری این روایت از حضرت علی(ع) است که فرمودند: هرکس که به وقت یاری رهبرش در خواب باشد، زیر لگد دشمنش بیدار میشود(غررالحکم ص۴۲۲)

 

البته باید هم در تولید و هم واردات لوازم تحریر کیفیت و جذابیت همسو با مفاهیم فرهنگی کشور باشد و با حمایت و تشویق تولیدکنندگان داخلی برای تولید نوشت افزار و لوازم التحریر با طرح های ملی و دینی و عرضه آن در بین دانش آموزان در جهت فرهنگ سازی و اصلاح الگوهای غلط قدم برداشت.

 

 و در پایان باید گفت: موفقیت اهتمام نهادهای فرهنگی و تولیدکنند گان لوازم التحریر به استفاده از این ابزار برای انتقال فرهنگ ایرانی به دانش آموزان از طریق چاپ نمادها و شخصیت های ایرانی و اسلامی نیازمند همراهی سیاستگذاران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و شناخت صحیح سلیقه کودکان است تا در رویارویی با نشان های بیگانه، بتوانند فرزندان ایران اسلامی را به سمت و سوی صحیح متناسب با فرهنگ کهن سرزمین مان جذب کنند.

 

خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است که مسئولین ماتلاشی جدی برای تولید وعرضه طرح های داخلی برای رقابت با طرح های خارجی نمی کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک