آخرین اخبار

4. مرداد 1394 - 8:38   |   کد مطلب: 2671
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر بازرسی‌ها از ایران مدیریت نشود زمینه لازم را برای تکمیل پازل‌های نامفهوم و اطلاعات ناقص آمریکایی‌ها را فراهم می‌کند و اگر اطلاعات کامل شود اقدام نظامی آمریکایی‌ها علیه ایران محتمل‌ خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، ابوالفضل صدقی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اظهارات جان کری در کنگره آمریکا و تهدید ایران به حمله نظامی گفت: اظهارات جان کری برای توجیه داخل ایالات متحده صورت گرفته و وزارت خارجه آمریکا هم تلاش می‌کند مردم کشورش را قانع کند که واشنگتن با تهران در خصوص مسائل هسته‌ای به جمع‌بندی خاصی رسیده که می‌تواند منافع ملی ایالات متحده را تامین کند.

صدقی با اشاره به اظهارات کری در جلسه استماع کنگره افزود: وزیر خارجه آمریکا در این جلسه تلاش کرد تا به سناتورها و مردم آمریکا بگوید تهدید نظامی و امنیتی که می‌تواند منافع آمریکا را تهدید کند هم اکنون با توافق هسته‌ای با ایران کنترل شده و در حال مدیریت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: واقعیت این است که از مجموع تفاهمات ایجاد شده در توافق هسته‌ای اینگونه استنباط می‌شود که آمریکایی‌ها ذیل فصل هفتم ماده 41 و 42 منشور شورای امنیت می‌توانند اقدامات نظامی بعدی را علیه جمهوری اسلامی ایران از منظر حقوقی پایه‌ریزی کنند. لذا این مسئله مهمی است که باید با دقت به آن نگریست زیرا آن‌ها می‌کوشند راه اقدامات نظامی علیه ایران را همچنان باز نگه دارند.

این استاد دانشگاه افزود: همواره در تاریخ روابط بین‌الملل مخصوصاً در قرن 21 اینگونه ثابت شده است که نظام بازرسی‌ها، نظامی برای تکمیل کردن اطلاعات برای حمله نظامی علیه یک کشور است.

وی افزود: اگر بازرسی‌ها از جمهوری اسلامی ایران به خوبی مدیریت نشود این بازرسی‌ها زمینه لازم را برای تکمیل پازل‌های نامفهوم و دارای اطلاعات کم و ناقص آمریکایی‌ها را فراهم می‌کند و اگر زمانی این اطلاعات کامل شود اقدام نظامی آمریکایی‌ها علیه ایران محتمل‌تر خواهد بود.

صدقی گفت: اگر تاکنون گزینه نظامی روی میز بوده و ما آنرا یک بلوف سیاسی می‌دانستیم در صورتی که مدیریت لازم در بازرسی‌ها صورت نگیرد با توافق اخیر این گزینه به سمت عملی شدن حمله نظامی به ایران سوق پیدا می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: توافقنامه بین ایران و 1+5 زمینه حقوقی را ایجاد کرده که می‌تواند حمله نظامی به ایران را تکمیل کند، ضمن اینکه در صورت که بازرسی‌ها بدون مدیریت اجرایی شود پازل‌های اطلاعاتی علیه ایران کامل‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک