آخرین اخبار

23. تير 1394 - 11:18   |   کد مطلب: 2455
افزایش 21.7 درصدی ثبت ازدواج درسه ماه اول امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه خبر خوشایندی است اما رشد تاسف بار 72.5 درصدی واقعه طلاق در این مدت برای این استان تهدیدی جدی به شمار می رود که عواقب جبران ناپذیری را نیز به همراه خواهد داشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، سنت حسنه ازدواج که در قرآن و احادیث ائمه اطهار (ع) همواره برآن تاکید شده و از فواید آن می توان به ایجادآرامش برای افراد، جلوگیری از گناه و تولید مثل، توسعه رزق و روزی، ایجاد مهر و محبت و سایر موارد اشاره کرد.

 

هرچند در گذشته ازدواج جوانان به دلیل برخی رسم و رسوم ها و توجه به ارزشها و نبود چشم و هم چشمی با کمترین هزینه انجام می شد و زندگی زوج ها نیز از دوام و قوام زیادی نیز برخوردار بود اما به تدریج با گذشت زمان و پیشرفت وسایل ارتباطی برخی از این سنت های پسندیده در جامعه کم رنگ شد و ازدواج را برای جوانان سخت کرد.

 

امروزه و پس از گذشت آن سالها خواسته ها و معیارهای جوانان تحصیلکرده برای ازدواج تغییر کرده و شرایط اقتصادی در کنار توقعات بالا زمینه را برای انجام این سنت حسنه به نوعی با چالش مواجه کرده است.

 

آمارهای رسمی درمورد آمار تجرد زنان و مردان جامعه می‌گوید "11 میلیون و 790 هزار زن در سن تعریف‌شده ازدواج –یعنی 15 تا 29 سال- وجود دارند که 5 میلیون و 670 هزار نفر از آنان مجرد هستند". همچنین 12 میلیون و 70 هزار نفر مرد 20 تا 34 ساله وجود دارند که از این میان 5 میلیون و 570 هزار نفر هنوز ازدواج نکرده‌اند.(فرارو)

 

افزایش 21.7 درصدی ثبت ازدواج درسه ماه اول امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد

 

با این حال هر چند در سالهای قبل آمار ازدواج  در کهگیلویه و بویراحمد کاهش داشته است اما به گفته مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در سه ماه نخست سال 94 جوانان این استان نسبت به ازدواج چراغ سبز نشان داده اند به نحوی که در این مدت دو هزار و 402 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابهه سال قبل 21.7 درصد رشد داشته است.

 

سیدمحمدعلی تقوی بیشترین ازدواج مردان ثبت شده را یکهزارو 26  و بین گروه سنی 25 تا 29 سال اعلام کرد و گفت: همچنین بیشترین ازدواج زنان ثبت شده بین گروه سنی 20 تا 24 سال با رقم 839 نفر است.

 

وی بیان کرد: در سه ماهه اول سال 1394 میانگین سن ازدواج ثبت شده در مردان 29 سال و در زنان 24.3 سال بوده که بیشترین میانگین سن ازدواج مردان مربوط به شهرستان باشت با رقم 30.2 سال و کمترین سن مربوط به بخش چاروسا با رقم 27.9 سال می باشد.

 

 

تقوی ادامه داد: همچنین بیشترین میانگین سن ازدواج زنان مربوط به شهرستان باشت با رقم 25.3 سال و کمترین مربوط به چاروسا با رقم 22.7 سال بوده است.

 

آمار افزایش ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد خبر امیدوارکننده ای است که باید دلایل آن از سوی نهادهای مربوطه بررسی و تقویت شود تا جوانان بتوانند بدون هیچ دغدغه ای این سنت حسنه الهی را به جای آورند.

 

رشد تاسفبار 72.5 درصدی واقعه طلاق در کهگیلویه و بویراحمد

 

 

هرچند افزایش واقعه ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد خبری امیدوار کننده به شمار می رود اما افزایش  72.5 درصدی واقعه طلاق  در سه ماه اول امسال بیانگر تهدید بزرگی است که فراروی این استان قراردارد.

 

به گفته کارشناسان طلاق و از هم پاشيدگي كانون خانواده معضل اجتماعي است كه پيامدهاي آن از مشكلات بزرگ جوامع كنوني به شمار مي رود ولي در شرايط حاضر به صورت متداول ترين راه حل يك ازدواج ناموفق درآمده است.

گسستن رابطه زناشويي و رها ساختن زندگي مشترك، زن و مردي را كه با هم پيوسته بوده اند، به راه هاي گوناگون مي كشاند ، هر چند امكان دارد، چنين زن و مردي، هريك خوشبختي خاصي يافته يا سعادت از دست رفته را در كنار همسري ديگر بيابند اما متأسفانه چنين امكاني اندك و تنها براي حدود ۱۰ درصد اتفاق مي افتد.

 

جامعه ما نسبت به زنان مطلقه پيشداوري منفي دارد و حدود ۹۰ درصد زنان طلاق گرفته را نمي پذيرند. از طرف ديگر مشكل وجود فرزنداني در خانواده هاي طلاق كه ناچارند به زندگي در كنار يكي از والدين بسنده كنند و روزگار را زير سايه ناپدري يا نامادري بگذرانند، مسأله ديگري است كه بسيار قصه هاي غم انگيز آن را شنيده ايم.

 

اين مسايل و پيامدها يك ذهنيت تاريخي منفي نسبت به طلاق را شكل داده است. اين واقعيت را هر فردي مي تواند دريابد كه سابقه طلاق در زندگي هر فردي به عنوان يك نقطه منفي و ضعف محسوب مي شود.

 

عوامل زیادی در بروز واقعه طلاق دخیل است که می توان به عوامل قانونی، عوامل روانشناختی شامل (عدم تفاهم و سازگاري رواني،عدم تمايل يكي از طرفين به ازدواج و يا ازدواج اجباري، ناپختگي وعدم بلوغ اجتماعي، توقعات بي جا و چشم و هم چشمي،ابتلا به اختلالات عاطفي و رواني،عوامل اقتصادی ،عوامل ارتباطی و سایر موارد اشاره کرد.

 

به گفته یک کارشناس 60 تا  70 درصد طلاق هايي كه انجام مي شود مربوط به اعتياد افراد است و عدم تفاهم زوجين و دخالت افراد در روابط خانوادگي در درجه دوم اهميت قرار دارد.

 

در سالهای نه چندان دور که بزرگان و ریش سفیدان قوم در کهگیلویه و بویراحمد از حرمت و جایگاه والایی برخوردار بودند با وساطت میان زن و مردی که قصد طلاق داشتند از جدایی آنها جلوگیری می کردند اما به مرور زمان این سنت نیک نیز براثر تغییر و تحولاتی که در جامعه به وجود آمده تحت تاثیر قرار گرفت و به نوعی کمرنگ شده است.

 

 می توان گفت اعتیاد، مشکلات اقتصادی، عدم سازگاری مرد یا زن،  تفاهم نداشتن با یکدیگر در کنار سایر عوامل باعث افزایش طلاق در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

 

 مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از میزان رشد طلاق در استان اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال تعداد 383 واقعه طلاق در این استان به ثبت رسیده که درمقایسه با تعداد 222 واقعه ثبت شده سال قبل رشد 72.5 درصدی را نشان می دهد و این موضوع زنگ خطری است که نیازمند ارائه راهکارهای اساسی در استان است.

 

سیدمحمدعلی تقوی گفت: در این مدت بیشترین طلاق مردان ثبت شده بین گروه سنی 25 تا 29 سال با رقم 121 نفر  و بیشترین طلاق زنان ثبت شده بین گروه سنی 20 تا 24 سال با رقم 100 نفر بوده است.

 

وی ادامه داد: میانگین سن طلاق ثبت شده در سه ماهه اول سال جاری ،در مردان 35 سال و در زنان 30 سال می باشد.

 

 

تقوی ابراز داشت: در برابر هر 6 واقعه ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد 1 واقعه طلاق صورت گرفته است.

 

با این حال افزایش آمار طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد که از بافت سنتی و قومی وقبیله ای برخوردار است نگران کننده بوده و باید با آسیب شناسی  و ارایه راهکارهای اصولی و کارامد از روند رو به رشد این پدیده پیشگیری کرد.

 

انتهای پیام/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک