آخرین اخبار

9. تير 1394 - 15:54   |   کد مطلب: 2229
معدن تبلیغاتی مس در خوی؛
معدنی که در انتخابات فعال می شود
دقیقاً 20 روز بعد از انتخابات مجلس نهم عملیات اکتشاف معدن مس قیزیل داش در همان مرحله اولیه متوقف و 300 کارگر محلی و بومی بکارگیری شده در پروژه بی‌کار و تمام ماشین آلات آن جمع آوری شدند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از آذرنـــگاه، معدن مس قیزیل داش خوی در شمالغرب ایران در استان آذربایجان غربی و در 57 کیلومتری شمالغرب شهرستان خوی واقع شده است.

دسترسی به این محدوده از طریق جاده آسفالته خوی - زرآباد - چالدران به طول 51 کیلومتر و راه خاکی فرعی منشعب از آن به طول 6 کیلومتر به سمت روستای قیزیل داش بالا امکان پذیر است. وسعت این محدوده 150 هکتار است و ضلع جنوبی آن به فاصله 2 کیلومتر شمال روستای قیزیل داش پایین واقع شده است.

منطقه مورد نظر دارای توپوگرافی کوهستانی است بطوریکه وضعیت توپوگرافی در قسمت های شمالی این منطقه خشن و صعب العبور و در جنوب آن نسبتاً ملایم است. اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست ترین نقاط محدوده اکتشافی در حدود 205 متر است مرتفع ترین نقاط این محدوده با ارتفاع 2200 متر در شمال شرق و پست ترین نقاط آن با ارتفاع 1995 متر در جنوب محدوده قرار دارند.

واحدهای سنگی موجود در این معدن بخشی از سنگ های سکانس افیولیتی را تشکیل می دهد. بنابر این ساختار زمین شناسی محدوده کانسار به تبع از ناحیه‎ای که در آن قرار دارد، متاثر از فرایندهای مختلفی است که ظهور و تکوین پوسته اقیانوسی نئوتتیس و متعاقب آن بسته شدن، تصادم قاره‎ای و بهم ریختگی پوسته یاد شده را سبب شده اند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس کشور در آیین آغاز عملیات اکتشافی معدن مس "قیزیل داش" خوی در 10 آذر 1390 گفت: با آغاز عملیات اکتشافی معدن قزل داش خوی، آذربایجان غربی یازدهمین استان کشور خواهد بود که که عملیات حفاری و اکتشاف ماده معدنی مس در آنها آغاز شده است.

اردشیر سعد محمدی افزود: برای اجرای مطالعات، اکتشاف در معدن قزل داش خوی در مدت یک سال 60 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است که با بهره برداری از این معدن که احتمال می رود یکی از معادن بزرگ مس کشور باشد، برای 500 نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم شده و در واحد های جنبی و فراوری نیز صدها نفر مشغول به کار خواهند شد.

و اما بهتر است گفته های نماینده مردم خوی را نیز در روز مراسم آغاز حفاری از این معدن مس، یک بار دیگر مرور کنیم:

موید حسینی صدر نیز در مراسم حفاری معدن قیزیل داش خوی گفت: ذخیره مس در این معدن بالاتر از میانگین کشوری بوده و در حال حاضر میزان دقیق آن مشخص نیست ولی بدون شک این میزان در حدی است که توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی در رابطه با عیار مس قیزیل داش نیز اظهار کرد: در آزمایش های انجام شده بر روی نمونه ها معلوم گردیده که عیار مس در این معدن بین شش الی هشت دهم است در صورتی که حتی عیار یک دهم هم برای استخراج صرفه اقتصادی دارد و با این عیار قطعاً برداشت مس از معدن قیزیل داش بسیار با صرفه خواهد بود.

نماینده خوی تاکید کرد:‌ گمانه زنی ها حاکی از این است که مس موجود در معدن قیزیل داش خوی بسیار زیاد است و در کنار عملیات استخراج، کارخانه ذوب و شمش سازی نیز باید در منطقه ایجاد شود و استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه خوبی برای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد منطقه باشد.

وی با بیان اینکه با آغاز حفاری از این معدن شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی متعددی در این استان خواهیم شد، اعلام کرد: با آغاز حفاری از این معدن به طور متوسط برای 400 تا 500 نفر به صورت مستقیم شغل جدید ایجاد می‌شود و با احداث کارخانه های جانبی این رقم به 2000 نفر نیز افزایش خواهد یافت و با تحقق این تعداد شغل جدید پیش‌بینی می‌شود، تعهد اشتغال در این شهرستان در سالجاری تحقق یابد.

حسینی‌صدر با اشاره به برنامه‌های توسعه این معدن، گفت: سال آینده برنامه‌های توسعه در این معدن انجام می‌گیرد و از ابتدای سال آینده عملیات اکتشاف از این معدن آغاز می‌شود و می‌توان از سال آینده تولید کنسانتره مس در این معدن را شاهد بود.

گفتنی است سنگ مس یکی از سنگ‌های پر ارزش و گرانقیمت به شمار می‌رود که شروع بکار تنها معدن مس استان در خوی، نه تنها باعث اشتغال زایی بلکه سبب رونق اقتصاد استان نیز خواهد شد، اما متأسفانه این معدن نیز همچون مرز رازی، جاده قطور، منطقه آزاد، ویژه اقتصادی و دهها مورد دیگر رنگ سیاسی به خود گرفت، بطوریکه آغاز مراحل حفاری این معدن آنهم در آستانه انتخابات مجلس و متعاقباً رسانه‎ای شدن موضوع از طریق دفتر خبری خوی با رنگ و لعاب ویژه دقیقاً یک برنامه از قبل طراحی شده در راستای کمک به پیروزی نماینده در انتخابات مجلس نهم بود، چراکه 20 روز بعد از انتخابات عملیات اکتشاف معدن مس قیزیل داش در همان مرحله اولیه متوقف و تعطیل گردید و 300 کارگر محلی و بومی بکارگیری شده در پروژه بی‌کار و تمام ماشین آلات آن جمع آوری شدند و امروزه نه تنها خبری از عملیات اکتشاف و وعده های نماینده نیست، بلکه اثری از معدن در قیزیل داش به چشم نمی خورد و احتمال آن میرود که در آذر ماه امسال و در آستانه انتخابات مجلس دهم شاهد آغاز مرحله جدیدی از عملیات اکتشاف این معدن باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک