آخرین اخبار

9. تير 1394 - 9:26   |   کد مطلب: 2223
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: باغ موزه و دهکده دفاع مقدس برای حفظ دستاوردهای معنوی جنگ تحمیلی هشت ساله، در یاسوج ساخته می شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، سیدموسی خادمی روز دوشنبه در نشستی پیرامون دهکده دفاع مقدس افزود: باغ موزه و دهکده دفاع مقدس در زمینی به مساحت پنج هکتار ساخته خواهد شد.

وی اظهار کرد: باغ موزه و دهکده به صورت دو پروژه جداگانه طراحی خواهد شد که یک فضای تفریحی و فرهنگی در این شهر خواهد بود.

خادمی بیان کرد: در این مکان فرهنگی و تفریحی، جوانان با حماسه های رزمندگان این استان در طول هشت سال دفاع مقدس آشنا خواهند شد.

خادمی با اشاره به حماسه پدخندق در سال 1367 گفت: این حماسه نباید از یاد وخاطره جامعه حذف شود.

وی اظهار کرد: سریال و مستند 520 دقیقه ای حماسه پدخندق پایان یافته و پس از طی همه مراحل نهایی از تلویزیون پخش خواهد شد.

عملیات پد خندق یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس بود که در آن، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیرماه سال 1367 در جزیره مجنون به مدت 14 ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند.

عملیات پد خندق با 127 شهید توسط رزمندگان دلیر و شجاع استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد و یکی از پرافتخارترین عملیات هایی بود که در آن، رزمندگان سلحشور این استان با رشادت، ازخودگذشتگی و دلاوری های خود مانع از الحاق تیپ ششم دشمن به دیگر گروه های آنها شدند.

در طول دفاع مقدس 33 هزار نفر از کهگیلویه و بویراحمد به جبهه های جنگ اعزام شدند که 13 هزار نفر آنها جانباز، یک هزار و 800 نفر آنان شهید، 310 نفر آنان آزاده (اسیر) شدند.

56 نفر از این تعداد شهید زیر پانزده سال سن داشتند که ازنظر شرعی حتی به سن تکلیف هم نرسیده بودند.

از میان شهدای استان 300 نفر سرباز، 270 نفر پاسدار و یک هزار و 230 شهید نیز بسیجی بودند.

کوچکترین شهید کهگیلویه و بویراحمد 12 ساله و پیرترین آنان 67 ساله بود.

بیش از 99 درصد شهدای کهگیلویه و بویراحمد در خط مقدم جبهه شهید شدند که 600 نفر آنان دانش آموز و 78 نفر دانشجو بودند.

دو خانواده در این استان سه تن از فرزندانشان و 23 خانواده نیز دو تن از عزیزانشان را در این جنگ تقدیم انقلاب اسلامی و میهن کردند.

روستاهای ده برآفتاب،قاسم آباد و جلیل در شهرستان بویراحمد بیشترین شهید را از میان روستاهای کهگیلویه و بویراحمد تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

کهگیلویه و بویراحمد در سال 1365 بیش از 411 هزار نفر جمعیت داشت که اعزام 33 هزار نفر نشان می دهد بیش از هشت درصد مردم به جبهه ها اعزام شدند.

جنگ عراق با ایران طولانی ترین جنگ متعارف در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.

جنگ به صورت رسمی در 31 شهریور 1359 با حمله ارتش صدام به ایران آغاز شد و پس از حدود هشت سال در مرداد 1367 با قبول آتش بس از سوی دو طرف پایان یافت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک