آخرین اخبار

1. تير 1394 - 13:42   |   کد مطلب: 2070
آتش سوزی جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد سریال دنباله داری است که با فرا رسیدن فصل گرما و خشک شدن علف ها همه ساله تکرار می شود و خاموش کردن آتش با شاخ و برگ درختان در نبود امکانات و بالگرد اطفای حریق نشان دیگری از عمق محرومیت در این استان است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، سریال آتش سوزی جنگل ها و مراتع نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد تمامی ندارد و هر روز در رسانه ها خبر آتش سوزی در نقطه ای از این استان چهارفصل در رسانه ها منتشر می شود که تاسف و زجر دوستداران طبیعت را به همراه دارد.

 

در گذشته که میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد مطلوب بود و از خسکسالی نیز خبری نبود جنگل ها و مراتع این استان نیز روزگار خوشی را سپری می کردند اما در سالهای اخیر به لیل خشکسالی های پی در پی و احداث جاده های دسترسی در مناطق مختلف روند آتش سوزی ها و تخریب منابع طبیعی به شدت افزایش پیدا کرده است.

 

 

 هشت درصد جنگلهای کشور و 20 درصد جنگلهای زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد

 

جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد جنگلهای کشور و 20 درصد جنگلهای زاگرس را تشکیل می دهند و بیش از یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی این استان جنگل و مرتع است.

 

وجود این میزان جنگل و مرتع که از ثروت های ملی محسوب می شوند ضرورت تجهیز مراکز حفاظت از منابع طبیعی به امکانات اطفای حریق را بیش از پیش نمایان می سازد هرچند که تاکنون این مهم مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است.

 

در سالهای گذشته نیز آتش سوزی  بخش زیادی از عرصه های منابع طبیع شهرهای مختلف استان شامل گچساران، کهگیلویه, باشت، بویراحمد, چرام ، بهمئی, لنده و سایر مناطق را از بین برد.

 

 با وجود تلاش های مردم و دستگاه های اجرایی برای خاموش کردن آتش سوزی ها در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد اما به دلیل سخت گذر بودن، نبود امکانات اطفای حریق و شدت و گستردگی آتش سوزی تنها ابزار موجود برای فرونشاندن آتش استفاده از بیل و شاخ و برگ درختان است.

 

 

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای امسال تاکنون۲۳ فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی این استان رخ داده که براثر آن ۳۰۵هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در اتش سوخته است.

 

سرهنگ محمد رحیم برزمند با بیان اینکه این آتش سوزی ها در مناطقی از شهرستان های بویراحمد، لنده، گچساران، چرام و دنا رخ داده اند. افزود:  بی توجهی گردشگران و افراد ولگرد در روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن پس از ترک منطقه یکی از دلایل اتش سوزی هااست.

 

وی انداختن ته سیگار در حاشیه جاده ها را یکی دیگر از دلایل مهم این آتش سوزی ها عنوان کرد و گفت: انداختن ته سیگار بعلت پوشش زیاد و خشک بودن مراتع و وزش باد منجر به شعله ورشدن  و سرایت به عرصه های جنگلی و مرتعی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه هرچند دستگاه های اجرایی مختلف شامل آتش نشانی، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی، هلال احمر، شهرداری ها، بخشداریها. دهیاری ها و شوراهای این استان در جهت خاموش کردن آتش سوزی های جنگلی و مرتعی استان با منابع طبیعی همکاری دارند ولی  از لحاظ امکانات و تجهیزات اولیه و خودرو اطفاء حریق برای خاموش کردن آتش سوزی ها در مضیقه هستیم.

 

خاموش کردن آتش با شاخ و برگ درختان

 

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمدبا بیان اینکه در هنگام آتش سوزی در جنگلها و مراتع نیروها با دست خالی و شاخ و برگ درختان برای خاموش کردن آتش اقدام می کنند. عنوان کرد: سازمان جنگلها و مراتع  باید وسایل و امکانات لازم  را در اختیاریگان حفاظت قرار دهد تا خسارات وارده به جنگلها و مراتع این استان کاهش یابد.

 

 

عمدی بودن 95 درصد آتش سوزی جنگلها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد

 

برزمند اظهار کرد: ۹۵ درصد آتش سوزی های جنگلها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد عمدی و پنج درصد سهوی است که این امر بیشتر به قصد تصرف اراضی ملی و انتقام گرفتن از اداره منابع طبیعی است.

 

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون دو نفر از عاملان آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان  در منطقه  «راه مالی» و «موگرمون» لنده دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

 

وی با اشاره به اینکه اطفای به موقع و کاهش خسارات وارده به جنگلهای استان نیازمند یک فروند بالگرد اطفای حریق است و گفت: مناطق جنگلی کهگیلویه و بویراحمد سخت گذر بوده و نبود بالگرد  برای اطفای حریق نیز بر شدت و روند آتش سوزی ها می افزاید.

 

پراکندگی و سخت گذر بودن جنگل ها مانعی بر سر راه مهار آتش سوزی ها 

 

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر حفاظت از جنگل های استان تاکید کرد و گفت: پراکندگی و سخت گذر بودن جنگل ها با توجه به توپوگرافی خاص استان، مانعی بر سر راه مهار آتش سوزی ها  است.
 
 
سید موسی خادمی با اشاره به اینکه جنگل ها و مراتع باید با اقتصاد مردم پیوند بخورد، افزود: مشارکت عمومی برای صیانت و حفاظت از عرصه های طبیعی باید بیش از بیش در دستور کار قرار گیرد.
 
 
 
 
وی خواستار توجه جدی مسئولان کشوری به حوزه منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد شد و اظهار کرد: در سالهای اخیر آتش سوزی بخش زیادی از جنگل ها و مراتع این استان را از بین برده که ضروری است اعتبارات کافی برای تامین امکانات و بالگرد اطفای حریق اختصاص یابد.
 
 
حکایت مسئولان کت و شلواری و خاموش کردن آتش سوزی 
 
 
حکایت اطفای حریق در جنگلها و مراتع کهگیلویه  و بویراحمد تنها به شاخ و برگ درختان ختم نمی شود بلکه در اکثر مواقع مسئولان نمهادهای مربوطه که کار خاموش کردن آتش را برعهده دارند به دلیل نبود لباس مناسب با کت و شلوار در محل وقوع اتش سوزی حضور می یابند و کاری نیز از دست آنها بر نمی آید.
 
 
 
آسیب دیدن نیروهای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع آتش گرفته
 
در سالهای گذشته نیز تعدادی از نیروهای امدادی و مردمی که برای خاموش کردن آتش سوزی مراتع و جنگلهای نقاطی از کهگیلویه و بویراحمد حضور یافته بودند به دلیل نبود امکانات و شدت حرارت دچار سوختگی و آسیب هایی شدند که برای درمان به بیمارستان انتقال داده شدند. 
 
 
با این حال در استانی که هشت درصد جنگل های کشور را در خود جای داده و هر روز نیز شاهد آتش سوزی های گسترده است وجود امکانات و بالگرد اطفای حریق ضروری خواهد بود.
 
انتهای پیام/200
 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک