آخرین اخبار

10. خرداد 1394 - 14:46   |   کد مطلب: 1680
کالاهای وارداتی، تحریم های اقتصادی دشمنان، نبود مدیریت، کمبود نقدینگی و محدودیت های بازار از جمله عوامی است که چرخ تولید را در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل مواجه کرده و بر شمار بیکاران در این استان افزوده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، استان کهگیلویه و بویراحمد هر چند استان نوپایی است که از منابع طبیعی و ظرفیت های بالقوه فراوانی برخوردار است ولی از وجود کارخانه های تولیدی صنعتی و سرمایه گذاری های کلان بی بهره بوده و تاکنون نیز نتوانسته است برای خیل بی شمار دانش آموختگان بیکار خود چاره ای اساسی بیندیشد.

بروکراسی های اداری دست و پاگیر در کنار کمبود نقدیگی و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نیز مزید بر علت شده است تا روند توسعه و سرمایه گذاری در استان محروم اما غنی کهگیلویه و بویراحمد به کندی طی شود و برخی کارخانه ها و مراکز تولیدی که در سالهای اخیر کار خود را آغاز کرده اند نیز با رکود و ورشکستگی مواجه شوند.

 

صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت های چشمگیرآن قابل توجه نیست و وارات کالاهای مختلف و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات استان نیز برخی کارگاه های تولیدی که توانسته اند برای شماری از بیکاران شغل ایجاد کنند را متوقف و نوعی بی ثباتی را بوجود آورده است.

 

 تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمد از ورود برخی کالاهای وارداتی که در این استان قابلیت تولید دارند گلایه مند هستند و این اقدام را ضربه زدن به تولید داخلی و عاملی برای بیکار شدن جوانان این استان می دانند.

 

ورود کالاهای وارداتی علاوه بر لطمه زدن به واحدهای تولیدی نوپای کهگیلویه و بویراحمد انگیزه برای سرمایه گذاری را به شدت کاهش می دهد و به مرور زمان تولید کنندگان فعلی در رقابت با واردات شکست می‌خورند.

نایب رییس شرکت خدماتی شهرک های صنعتی شماره 3 یاسوج و تولید کننده برتر استان در زمینه گزعسلوک ، نبات و سوهان نیز در خصوص مشکلات این واحد تولیدی گفت: این واحد تولیدی امسال در جشنواره علم تا عمل به عنوان واحد نمونه کشور معرفی شد.

 

قربانعلی رفیعی بلداجی با اشاره به اینکه بازار شب عید امسال را به خاطر حضور در جشنواره علم تا عمل از دست دادم، افزود: با وجود اینکه این کارخانه  محصولات مختلفی مانند گز عسلوک ، سوهان،  نبات، نقل و شکر پنیر با پنج طعم داروهای گیاهی کهگیلویه و بویراحمد تولید می کند اما از سوی مسئولان این استان هیچگونه حمایتی نمی شود.

 

سردار بوعلی

 

این تولید کننده برتر استان با اشاره به اینکه تعداد کارگران این کارخانه تولیدی به دلیل نبود سرمایه در گردش از 14 نفر به 2 نفر کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد:در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد مسایل و مشکلات این کارخانه تولیدی مطرح شد و با وجود قول های مساعد تاکنون اقدامی انجام نشده و این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

 

رفیعی که از شش سال پیش تاکنون در شهرک صنعتی شماره 3 یاسوج مشغول به فعالیت است و به سختی واحد تولیدی خود را سرپا نگه داشته است، اظهار کرد:بانک های این استان نیز هیچگونه همکاری با صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی ندارند.

 

 

وی که در یکی از بانک های کهگیلویه و بویراحمد ضامن وام بانکی یکی از صاحبان واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شده است و به تازگی قصد توسعه کارخانه تولید گزو عسلوک نشوا را داشت به دلیل برگشت خوردن چک بانکی نتوانسته است این مهم را اجرایی کند.

 

این تولید کننده برتر استان و کشور عنوان کرد: در تماس با سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور مسائل و مشکلات این واحد تولیدی مطرح شد که وی نیز برای پیگیری موضوع با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور تماس گرفت و خواستار رفع مشکلات شد اما در سفر ستاری به کهگیلویه و بویراحمد اجاره دیدار با وی داده نشد.

 

 رفیعی بلداجی با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شماره 3 یاسوج تعطیل است، ابراز داشت: ساختمان کارخانه های تولیدی در این شهرک صنعتی به محلی برای توزیع کنندگان مواد غذایی تبدیل شده و عملا در آنها تولیدی صورت نمی گیرد.

 

سردار بوعلی

  این تولید کننده نمونه کشوری افزود: شهرک های صنعتی در این استان به شهرک های خدماتی مسکونی تبدیل شده است  و هیچ ناظر و مسئولی در این زمینه پاسخگو نیست.

 

وی گفت: مسئولان به فکر جوانان بیکار کهگیلویه و یراحمد نیستند و سرمایه های هنگفت و پول های بیت المالی که در این شهرک ها هزینه شده هم اینک بدون هیچ استفاده ای راکد مانده است.

 

رفیعی بلداجی  که بخش زیادی از محصولات خود را به خارج کشور صادر می کرد خواستار توجه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به شهرک های صنعتی شد و گفت: انتظار می رود متولیان امر با حمایت خود از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری کنند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و آغاز به کار مجدد طرح های تولیدی راکد کشور 19 اردیبهشت 94 کارگروهی با عنوان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از سوی هیات وزیران تشکیل و فعال شد.

 

داریوش دیودیده با بیان اینکه  از اوایل خرداد امسال برنامه های لازم برای برگزاری نشست های این کارگروه در کهگیلویه و بویراحمد تهیه و تدوین شده است، افزود:در نشست های این کارگروه در کهگیلویه و بویراحمد تمام واحدهای تولیدی این استان و طرح های تولیدی در حال اجرای آن بررسی و مشکلات آنها تا حد امکان برطرف شود تا شرایط تولید در استان به حد مطلوبتر و مناسب تری برسد.

 

وی عنوان کرد: ریاست این کارگروه در هر یک از استان های کشور بر عهده استانداراست و نشست های آن نیز با حضور مدیران دستگاه های اقتصادی و اعضای تشکل های بخش خصوصی تشکیل می شود.

 

دیودیده ابراز داشت: هدف از تشکیل و فعال شدن این کارگروه در استان های مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد بررسی دلایل رکود و یا تعطیلی واحدهای تولیدی، ارایه راهکارهای لازم در زمینه رفع مشکلات اجتماعی و کارگری واحدهای تولیدی، مباحث مالیاتی، توسعه صادرات و شتاب بخشی در راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی راکد است.

 

وی افزود: 703 واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 32 درصد معادل 225 مورد راکد است.

 

دیودیده مهمترین دلایل رکود 32 درصدی واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد را شامل تحریم های اقتصادی دشمنان، مسایل مدیریتی، کمبود نقدینگی و محدودیت های بازار اعلام کرد.

 

مدیرعامل شرک شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز  کمبود نقدینگی ، نرخ بالای سود بانکی ، هزینه بالای حمل و نقفل و تامین مواد اولیه را از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در این استان برشمرد.

 

سهراب بنام  واردات برخی کالاها که در این استان نیز تولید می شوند را از دیگر معضلات عنوان کرد و افزود: کنترل و مدیرت واردات باید انجام شود تا واحدهای تولیدی  آسیب نبینند.

 

12 شهرک صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 50 درصد آنها غیرفعال و راکد است و وضعیت اشتغال در این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

 

این درحالی است که سایر صاحبان واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل مشکلات متعدد و حمایت نشدن از سوی مسئولان مجبور به تعطیلی کارخانه های خود و یا اخراج کارگران از واحدهای تولیدی شده اند.

 

انتهای پیام/200/و/آ

منبع: صبح زاگرس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک