آخرین اخبار

18. ارديبهشت 1401 - 23:38   |   کد مطلب: 10589
رئیس محیط زیست کهگیلویه گفت: نسبت به غیر بهداشتی و مخاطره‌آمیز بودن دفع زباله‌ها بارها در شورای سلامت هشدار دادیم اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

اولین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان کهگیلویه با حضور اعضا در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

 

 

 

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با اشاره به شعار امسال هفته سلامت به درستی و بر اساس نظرمتخصصان و صاحبنظران این حوزه و با درک صحیح از وضعیت جامعه بشری امروز «سلامت ما، سلامت سیاره ما» انتخاب شده است گفت: این مفهوم متضمن این است که بدون سلامتی محیط زیست و ساختار زندگی بشری نمی توان انتظار سلامتی پایدار رابرای نوع بشر انتظار داشت.

 

 

 

منصور تقوی مفرد با تاکید بر اینکه در مسیر دشوار آگاه سازی جامعه، مطالبه‌گری و ایجاد گفتمان غالب و دستیابی به تمامی ابعاد سلامتی باید همه مسئولان و متولیان پای کار بیایند، افزود: بی تردید تشکل های مردم نهاد و سمن ها و یکایک اندیشمندان و افراد دارای نفوذ کلام می توانند در ایجاد یک گفتمان عمومی در مسیر تامین این خواسته به حق نقش مهمی را ایفا کنند.

 

 

 

وی به برخی از مشکلات منطقه از جمله آب، صنایع، فرهنگ، شیوه زندگی، تغذیه ی ناسالم و تحرک ناکافی مردم اشاره کرد و تصریح کرد: آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بهداشت برای ارتقاء سواد سلامت مردم و کاهش بار بیماریها مفید است.

 

 

 

تقوی با گلایه از اینکه در جلسات مصوبات تصویب اما اجرایی نمی شود خاطر نشان کرد: نظام سلامت با همکاری گسترده کلیه ارگانها از جمله آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، فرهنگ و ارشاد و... شکل می گیرد و امید است در نشست های بعدی میزان تحقق این مصوبات بیان شود.

 

 

 

 وی با اشاره به همکاری بین بخشی در راستای اجرای هرچه مطلوبتر برنامه های هفته سلامت در این جلسه خواستار ساماندهی وضعیت سایت دفن زباله شهر دهدشت شد و ابراز کرد: دود حاصله این سایت موجب ازار شهر و روستاهای اطراف شده است و شهروندان از این موضوع گلامند هستند.

 

 

 

این مسئول با گلایه از شهرداری دهدشت گفت: وضعیت جمع اوری زباله در شهر مطلوب نیست و معابر و کوچه ها شاهد انباشت زباله هستم.

 

تقوی ادامه داد: برای فرهنگ سازی عمومی جهت تفکیک زباله در مبداء تولید، از سوزاندن زباله در محل دفن زباله جلوگیری شده و همچنین ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و شبکه بهداشت و درمان با برگزاری نشست های تخصصی راه اندازی سایت جدید دفن چاره اندیشی شود.

 

 

 

سرپرست فرمانداری کهگیلویه روز نیز با اشاره به اینکه امروزه سلامت یکی از مهمترین مقوله های مهم حاکمیتی محسوب می شود که مورد توجه جدی جوامع است گفت: همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است و از طرفی ارتباط شاخص های اعتبار بخشی جامعه با شاخص های بهداشتی بر کسی پوشیده نیست و انتظار می رود دستگاه های حمایت لازم را در این زمینه داشته باشند.

 

 

 

عبدالعزیز موسوی افزود: امنیت غذایی برای همه مهم بوده چرا که سلامت مردم در گرو امنیت غذایی است و از این‌ رو دستگاه‌ها تلاش کنند تا این امنیت تامین شود.

 

 

 

وی به نارضایتی مردمی در خصوص محل دپوی زباله شهر دهدشت اشاره و تصریح کرد: این موضع به معضل جدی تبدیل شده و خواستار مدیریت پسماند مواد غذایی و زباله ها جهت کاهش اسیب های در حوزه سلامت شد.

 

 

 

  موسوی ، رسیدگی به مشکلات محل دپوی زباله توسط شهرداری باید در اولویت قرار گیرد بیان کرد: بخشداری مرکزی و شهرداری در مدت یک هفته نسبت به محصور کردن محوطه و رفع این معضل که سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده تصمیم گیری نمایند.

 

 

 

شهردار دهدشت نیز با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۸۵ تن زباله در دهدشت تولید می شود گفت: سرانه تولید استاندارد زباله در کشور به ازای هر نفر ۵۰۰ گرم است که در شهر دهدشت سرانه تولید زباله بیش از یک کیلوگرم است.

 

 

 

نیکویی زاده با اشاره به اینکه با برنامه ریزی انجام شده کار جمع آوری زباله در شهر دهدشت بصورت روزانه و بهداشتی از سوی نیروهای شهرداری انجام می شود افزود: متاسفانه شهروندان خود در زمان مقرر زباله ها را بیرون از نمی گذارند و بعد از جمع اوری شاهد هستیم خازج از زمان مقرر زباله مجدد در کوچه و معابر گذاشته می شود.

 

 

 

رئیس محیط زیست کهگیلویه با گلایه از شبکه بهداشت که متولی بهداشت در شهرستان است، گفت: بیمارستان دهدشت خود در خصوص دفن زباله انگونه که باید همکاری لازم را نمی کند و زباله تر و خشک و عفونی را از هم تفکیک نکرده و در محل سایت رها می کند که این خود خطر افرین است.

 

 

 

روح الله عزیزی جا نمایی سایت زباله را مضر دانست و گفت: چند مکان برای تغییر این مکان انتخاب شد اما معارضات اجتماعی مانع تغییر این مکان تاکنون شده است.

 

 

 

وی با اشاره به خطرات زیست محیطی سوزاندن زباله‌ها تصریح کرد: نسبت به غیر بهداشتی و مخاطره‌آمیز بودن دفع زباله‌ها بارها در شورای سلامت هشدار دادیم اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

 

 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک