آخرین اخبار

1. آذر 1394 - 14:19   |   کد مطلب: 3945
طی این هفته وقتی رفتم تا سوژه های جالب پاییزی رو پیدا کنم وقتی به پارک مرکری شهر دهدشت رسیدم تصویر یه نوشته((از چیدن گل هاخودداری فرمایید)) توی این پارک توجه من رو به خودش جلب کرد در حالی که اصلا گلی آنجا وجود نداشت.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، پاییز که از راه می رسد وقتی دوست داریم خیلی زود برگ های نارنجی و قرمز را تماشا کنیم . بارش باران همیشه زیباست ولی باران پاییزی روی برگهای رنگی جذابیت پاییز را چند برابر میکند . ولی انتظار نداریم در ماه آذر گل های رنگارنگ را اطرافمان ببینیم .

 

طی این هفته وقتی رفتم تا سوژه های جالب پاییزی را پیدا کنم وقتی به پارک مرکری شهر دهدشت رسیدم تصویر یه نوشته((از چیدن گل هاخودداری فرمایید)) توی این پارک توجه من را به خودش جلب کرد در حالی که اصلا گلی آنجا وجود نداشت.

پایگاه خبری کهگیلویهپایگاه خبری کهگیلویه

اما این تابلوهای بازدارنده در حالی در گوشه و کنار پارک نصب شده است که گلی در باغچه های این پراک به چشم نمی خورد!

اگر بنا بر این بگذاریم که گل هایی هم وجود داشته و حالا جای خالی آن ها در کنار تابلوی هشدار دهنده احساس می شود باید به حال و روز شهروندانی که با بی رحمی زخمی بر باغچه ها زده و گل ها را از جا کنده اند تاسف خورد.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

کمی که با خودم فکر کردم گفتم شاید شهرداری دهدشت حق داره و هیچ گلی در فصل سرد پاییزی قدرت رویش ندارد برا همین تحقیقی کردم و چند نمونه از گل های زیبای پاییزی که در مقابل سرمای این فصل مقاوم هستند رو پیدا کردم و به مخاطبان پایگاه خبری کهگیلویه و شهرداری دهدشت معرفی می کنم.

 

شاید با کاشت این گل ها و استفاده از زیبایی و حیاتی که به روح آدمی می دهند کمی شهر دلمرده دهدشت جان بگیرد.

 

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از گل های فصل پاییز:

 

 گل داوودی

اين گياه هم بيروني وهم آپارتماني مي باشد به طور مصنوعي در تمام فصول در گلخانه هاي با تجهيزات کافي به گل مي نشيند. يکي از گلهاي بسيار مهم است. در باغ ايراني رايج و متداول بوده است.

 

 طرز تکثير داوودي از طريق ريشه دارکردن قلمه هاي انتهايي شاخه صورت مي گيرد. قلمه ها ي ريشه دار را مستقيماً در گلدانهاي مناسب کشت مي کنند. به طور معمول فصل گلدهي آنها پاييز و اوايل زمستان مي باشد.

 

داوودی تقریبا در كلیه خاكها به شرطی كه خوب آماده شده باشند به خوبی رشد می كنند. 

پایگاه خبری کهگیلویه

گل بنفشه

انواع وحشي آن نيز درايران موجود است گياهي يکساله و مقاوم به سرما است. در نيمه دوم مرداد ماه بذر آن در هواي آزاد و در بستري از يک خاک سبک کشت مي شود در مهر و آبان به محل اصلي برده مي شود و تا اواسط بهار سال آينده داراي گل مي باشد و مقاوم است.

 

عمليات به نژادي(بهبود دادن نسل)  در مورد اين گياه در دنيا بسيار انجام گرفته و بهترين نوع آن نسل اول (F۱) است. بديهي است نسلهاي بعدي کيفيت و موغوبيت پايين تري دارند . برگهاي آن ساده و متناوب و داراي گوشوارک مي باشند.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

گل قرنفل

 گياهي است دو ساله با گل هاي كوچك، مخملي به رنگ هاي صورتي، سفيد، قرمز، بنفش و مخلوط سفيد و قرمز كه به تعداد زياد در يك گل آذين چتر مانند با هم مجتمع مي شوند. عمر گل ها به چند هفته مي رسد.  در ايران از قديم در باغها کشت مي شده است. نسبت به سرما مقاوم است. بذر آن در تير و مرداد کشت و نشاها در شهريور و مهر به محل اصلي منتقل مي شود.

 

 گل قرنفل نيازمند مكان آفتابي، خاك مرطوب، حاصلخيز و تقريباً غني از مواد آلي و به خوبي زهكشي شده است. تكثير آن از طريق تقسيم بوته و تهيه قلمه خوابانيدن و كاشت بذر امكانپذير است.

پایگاه خبری کهگیلویه

گل مینا

این گل های خوش آب و رنگ که در مهر و آبان می شکفد.

 

مینا خیلی زود همه باغچه را به خودش اختصاص می دهد. سریع رشد می کند و حتی بعضی از واریته های آن در فصل زمستان نیز سبزینه برگ های خود را حفظ نموده و باغچه را سرسبز می کنند.

 

مینا به خاکهای غنی از مواد غذایی علاقه مند است. خاک باغچه باید به وسیله کودهای حیوانی پوسیده تقویت شود. ضمنا خاک باید سبک و دارای زهکش باشد.

پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، گل ها نشانه های هر فصل هستند و با رشد کردن آن ها فصل ها نیز تغییر می کند پرورش این گل های زیبا در خانه و محیط های شهری  می تواند باعث آرامش درون و همچنین زیبایی  محیط شهری و جان بخشیدن به زندگی شود.

 

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک