آخرین اخبار

2. شهريور 1394 - 8:13   |   کد مطلب: 3308
این سخنان صریح رهبرمعظم انقلاب را می‌توان پس از تحریف امام؛ دومین واکنش صریح ایشان به ادعاهای هاشمی دانست. معرفی «رای مردم»، «نتیجه انتخابات» و «نظارت استصوابی شورای نگهبان» به عنوان ابعاد مختلف «حق‌الناس» باطل‌السحر هجمه به شورای نگهبان و ادعاهای ناصواب درباره دخالت این نهاد قانونی در انتخابات بود. همچنین می‌توان پیام دو موضع‌گیری صریح رهبرانقلاب در برابر ادعاهای هاشمی را؛ هشدار درباره تحریف امام و اصول انقلاب و همچنین لزوم حساسیت خواص دربرابر این تحریفها دانست.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه،پس از آنکه رهبرمعظم انقلاب در سخنان خود در ۱۴خرداد نسبت به تحریف سیره امام توسط هاشمی رفسنجانی هشدار دادند، این‌بار نیز به برداشت‌های نادرست هاشمی و جریان همسو با او از مواضع خود واکنش نشان دادند.

 

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، رهبرمعظم انقلاب ۱۴ خرداد امسال بخش مهمی از سخنان خود را به موضوع «تحریف امام» اختصاص داده و فرمودند: «هرکسی هر حرفی را که خودش می‌پسندد به امام نسبت ندهد. آنچه را به امام نسبت میدهیم، باید در منابع مربوط به امام موجود باشد، آن هم به شکل مکرّر، به شکل مستمر.» سخنانی که بیش از هرکس متوجه هاشمی رفسنجانی و خاطرات شاذ و خلاف‌واقعش از امام طی دوسال اخیر بود. اما «پروژه تحریف» تنها شامل امام و خاطرات امام نبود و تحریف مواضع رهبرانقلاب نیز رویه‌ای بود که توسط هاشمی رفسنجانی دنبال می‌شد. «حق‌الناس بودن رای مردم» که توسط رهبر انقلاب در روز رای‌گیری ۲۴ خرداد مطرح شده بود یکی از مهمترین مواردی بود که طی دوسال گذشته هاشمی رفسنجانی سعی در مصادره و تحریف آن داشت. آیت‌الله خامنه‌ای ۲۴خرداد در این‌باره فرموده بودند: « من به این حضرات محترمی که مسئولان صندوقها و مسئولان بازشماری و قرائت آراء و اینها هستند، یک توصیه به این عزیزان دارم و آن این است که بدانند رأی مردم امانتی است دست آنها و حقّ‌النّاس است؛ یعنی حفظ امانت در این مسئله، حقّ‌النّاس است. همان‌طور که میدانید حقّ‌النّاس را انسان بیشتر بایستی رعایت کند و خروج از عهده‌ی حقّ‌النّاس سخت‌تر است از خروج از عهده‌ی حقّ‌الله. لذا است که خیلی باید در این زمینه توجّه کنند.»
 
 
پس از رای‌آوردن حسن روحانی و فضای بوجودآمده در کشور، هاشمی در سخنرانی‌های متعددی «مطرح‌شدن بحث حق‌الناس توسط رهبر انقلاب» را دستاویزی برای القاء مخدوش بودن انتخابات، تضعیف شورای نگهبان و نظارت استصوابی قرار می‌دهد.
 
هاشمی سال ۹۲در مصاحبه با مجله مثلث در اینباره می‌گوید: «هر كسي كه ادعاي پيروي از ولايت مي كند، بايد براي نهادينه شدن اين حرف رهبري در جامعه تلاش كند كه رأي مردم حق الناس است. وقتي يك فقيه و مرجع تقليد اين حرف را مي زند، معنايش اين است كه دست بردن در رأي مردم مثل سرقت از اموال و لباس ديگران است. اين حرف براي مأموران انتخابات در نام نويسي، نظارت، شمردن و اعلام نتايج تكليف مي آورد. حتّي اگركسي با نگاه سياسي و به خاطر مسايل شخصي مردم را از رأي دادن به يك نفر با ردّ صلاحيت محروم كند، با اين حرف رهبري كه يك فتواي سياسي است، دست بردن در حق الناس است. حق الناس هم به گونه اي است كه خداوند نمي گذرد، هر چند از حق خود با يك توبه مي گذرد.اين حرف يك نكته تاريخي است و اگر در آينده هم براي هر انتخابي اين جمله نصب العين همه مسؤولين باشد، مطمئن باشيد مردم با اطمينان و اعتماد بيشتر شركت مي كنند
 
 
 
 
سایت هاشمی ۱۰ فروردین ۹۳ می‌نویسد: « آیت الله هاشمی رفسنجانی، جمله رهبری معظم انقلاب به عنوان مجتهدی صالح، آگاه و بصیر به امور قبل و بعد از  انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه: رأی مردم حق‌الناس است را جمله‌ای تاریخی و برگرفته از اصول مسلم دینی و قرآنی ذکر کرد و افزود: پس از این سخنان حکیمانه رهبری، متأسفانه توسط اشخاص، مبلغین، دستگاه‌های ارتباطی و تبلیغاتی حتی صداوسیما زیاد به ابعاد جامع این جمله پرداخته نشد و اگر این رهنمود رهبری به طور کامل در مقدمات انتخابات، حین برگزاری و مراحل پس از آن توسط کاندیداها، مجریان و ناظران انتخابات مورد توجه قرار گیرد، هیچ حقی از رأی مردم ضایع نمی شود.»
 
 
هاشمی -که سابقه زیرسوال بردن اغلب انتخاباتها و مخدوش دانستن آنها را در کارنامه دارد- و جریان همسو با او با مانور روی حق‌الناس بودن رای مردم آن هم با استناد به سخنان رهبری، بیش از هرچیز می‌کوشند برای ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ پشتوانه‌ای تراشیده، آن را موجه جلوه داده شورای نگهبان و نظارت استصوابی را خطری دائمی و در کمین انتخابات معرفی کنند.
 
 
هاشمی در مصاحبه با مجله «اندیشه پویا» نیز اینگونه شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهد: «در انتخابات اخیر رهبری تعبیری درباره حق الناس بودن رأی مردم داشتند... از طرفی چون ولی فقیه گفتند یک حکم شرعی است از طرف دیگر یک اصل اسلامی و انسانی و منطبق با استانداردهای دموکراسی دنیا است که حق را به اکثریت می دهد. با توجه به این اصل کسی حق ندارد با هر توجیهی در مقدمات انتخابات دخالت کند. یعنی نباید کسی را بدون دلیل رد صلاحیتی کنیم. حق نداریم از ابزار حکومتی برای رأی آوردن یا نیاوردن کسی استفاده کنیم. نمی توان حق الناس را ظالمانه سلب کرد. در تبلیغات باید عادلانه رفتار شود. در شمردن آرا باید حق رعایت شود. این شرط ها، شرط های رعایت حق الناس است و باید مراعات شان کنیم... اخیرا رهبری دو جمله گفتند که هر دو می تواند خط آینده را ترسیم کند. یکی اینکه «رأی مردم حق الناس است» که معنایش سلامت و آزادی همه انتخابات در جمهوری اسلامی است. جمله دیگر اینکه «عمیقا به اعتدال اعتقاد دارم» اگر حق الناس بودن رأی مردم پایه باشد و اعتدال روش کارهای ما باشد بهترین فضا برای سیاست داخلی به وجود می‎آید.»
 
 
این سخنان هاشمی در حالی بود که طرح بحث «حق‌الناس بودن رای مردم» توسط رهبرمعظم انقلاب، به هیچ‌وجه حمله‌ای را متوجه شورای‌نگهبان نمی‌کرد. اما هاشمی و تیم همسو با او با مانور روی این مساله درصدد توجیه گذشته خود و عدم تمکین به رای مردم در سال۸۸ از سویی و موجه نشان‌دادن ادعای احتمال دستکاری در انتخابات آینده توسط شورای نگهبان از سوی دیگر هستند. از سوی دیگر با سکوت ناشایست خواص و عدم پاسخ به ادعاهای هاشمی – همانطور که در ماجرای تحریف امام رخ داد- رهبرمعظم انقلاب خود وارد ماجرا شده و ترمز تحریفِ مواضع خود را کشیدند. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با اشاره به «حق‌الناس‌بودن رای مردم» و برداشت‌های نادرست از آن و با اشاره به «متأسّفانه یکی از عادتهای بدی که بعضی در داخل دارند، این است که دائماً در سلامت انتخابات در هر دوره‌ای خدشه کنند» فرمودند: «رأی مردم هم به معنای واقعی کلمه حقّ‌النّاس است؛ حقّ‌النّاس است. وقتی می‌آید برادر و خواهر ایرانی در انتخابات شرکت میکند و رأی در صندوق می‌اندازد، رعایت این حقّ او واجب شرعی است، واجب اسلامی است؛ در این امانت او نباید خیانت کرد؛ واقعاً حقّ‌النّاس است. نتیجه‌ی آراء هم هرچه شد، بایستی به آن ملتزم بود؛ این هم حقّ‌النّاس است. اینکه ما در سال ۸۸ در مقابل کسانی که اصرار میکردند باید انتخابات باطل بشود ایستادیم، به‌خاطر همین بود که از حقّ‌النّاس دفاع کردیم. چهل میلیون [نفر] -بالاترین نصاب انتخابات- در سال ۸۸ در [دادن‌] آراء شرکت کردند. خب، یک نتیجه‌ای داد. هر کسی [هم‌] برنده‌ی این انتخابات میشد، ما همین‌جور می‌ایستادیم، دفاع میکردیم. بنده از حقّ‌النّاس دفاع کردم، از حقّ مردم دفاع کردم. باز هم هر وقتی که مردم رأی بدهند -به هر کسی که مردم بپسندند و بپذیرند و رأی بدهند- بنده از رأی مردم دفاع خواهم کرد؛ پشت سرِ مردم خواهم ایستاد. رأی مردم حقّ‌النّاس است. ما بیخود این اعتمادی را که مردم به نظام دارند، با حرفهای بی‌منطق مخدوش نکنیم. گاهی به وزارت کشور ایراد میگیرند، گاهی به شورای نگهبان ایراد میگیرند.
 
شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ در همه‌ی دنیا هم یک چنین چیزی وجود دارد -حالا اسمش چیز دیگر است؛ اینجا اسمش شورای نگهبان است- مراقبند، ببینند آن کسی که وارد میدان انتخابات میشود، نامزد انتخابات میشود، آیا صلاحیّت دارد یا نه؛ و باید احراز کنند صلاحیّت را؛ اگر دیدند که کوتاهی شده است و آدمی که صلاحیّت ندارد وارد شده، جلویش را میگیرند؛ این حقّ آنها است، حقّ قانونی آنها است، حقّ عقلی و منطقی آنها است؛ بعضی بیخود ایراد میکنند. بخشی از این حقّ‌النّاس، همین حقّ رأی شورای نگهبان است؛ همین حقّ نظارت استصوابی و مؤثّر شورای نگهبان است؛ این جزو حق‌النّاس است، این را باید رعایت کرد، این را باید حفظ کرد.»
 
این سخنان صریح رهبرمعظم انقلاب را می‌توان پس از تحریف امام؛ دومین واکنش صریح ایشان به ادعاهای هاشمی دانست. معرفی «رای مردم»، «نتیجه انتخابات» و «نظارت استصوابی شورای نگهبان» به عنوان ابعاد مختلف «حق‌الناس» باطل‌السحر هجمه به شورای نگهبان و ادعاهای ناصواب درباره دخالت این نهاد قانونی در انتخابات بود. همچنین می‌توان پیام دو موضع‌گیری صریح رهبرانقلاب در برابر ادعاهای هاشمی را؛ هشدار درباره تحریف امام و اصول انقلاب  و همچنین لزوم حساسیت خواص دربرابر این تحریفها دانست.
 
گفتنی است هاشمی برای کوبیدن منتقدان امروز خود با بیان ناقص تاریخ می‌کوشد آنها را مخالف امام- به عنوان ولی‌فقیه حاضر- معرفی کند؛ اما خود علیرغم هشدار صریح رهبرانقلاب درباره تحریف امام؛ همچنان بر «پروژه تحریف» و تداوم آن تاکید می‌کند.
 
منبع: رجانیوز

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک