آخرین اخبار

11. مرداد 1394 - 18:40   |   کد مطلب: 2802
عدم وجود فرصت های شغلی پایدار در سایه محرومیت و فقر را می توان یکی از عوامل اصلی مهاجرت از شهرستان کهگیلویه برشمرد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، عدم وجود فرصت های شغلی پایدار در سایه محرومیت و فقر را می توان یکی از عوامل اصلی مهاجرت از شهرستان کهگیلویه برشمرد.

 

در این میان جوانانی آزادانه به علت آنچه دلبستگی و وابستگی به خاک و شهرستان میتوان قلمداد کرد و برخی به اجبار به علت عدم وجود ظرفیت لازم برای مهاجرت، زندگی خود را در سایه فعالیت های ناپایدار و پاره وقت اقتصادی سپری میکنند.

 

مدیریت و عضویت در هیات تحریریه و همچنین نمایندگی نشریات و مطبوعات از این مشاغل پاره وقت می باشد که علاوه بر عشق و علاقه های کاری، باعث در آمد زایی از قبل انتشار فروش و توزیع نشریات و همچنین پذیرش آگهی های سازمان های دولتی و غیر دولتی می باشد و نکته مهم، نقش پر رنگ جذب آگهی ها بر میزان درآمد حاصل از مطبوعات و نشریات دارد و به نوعی می توان گفت بیشترین ظرفیت و سهم را در این میان به خود اختصاص داده اند.

پایگاه خبری کهگیلویه

 

درآمد حاصل از آگهی و تبلیغات در حیات و گسترش سازمان رسانه های مکتوب نقش سرنوشت سازی دارد و یکی از منابع اصلی درآمد این رسانه های محسوب می شود. تا جایی که صاحبنظران ، هر رسانه را به منزله یک پیکر و آگهی را به مثابه خون تعبیر کرده اند.

 

نشریات شهرستان کهگیلویه و همچنین نمایندگان فعال نشریات سراسری ومحلی نیز در سایه همین در آمدهارا برای نشریات یا از قبل نشریات بخشی از هزینه های فعالیت رسانه ای و مطبوعاتی خود را تامین می نمایند و بنابراین جذب آگهی ها رابطه مستقیمی با ادامه فعالیت های رسانه ای آنان دارد.

 

دستورالعمل اجرایی انتشار آگهی‌های دولتی نیز که در راستای اجرای بند ۵ از ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین‌نامه تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی ابلاغ شده است، با تاکید بر نقش آگهی ها در میزان درآمدهای حاصل نشریات برای ادامه فعالیت خویش ساز و کارهای مبتنی بر عدالت را برای توزیع عادلانه و هدفمند بین تمامی نشریات در نظر گرفته است تا در این میان نشریات مستقل که بدون وابستگی فعالیت می نمایند زمینه جذب و آگهی را در میان روابط سیاسی و وابستگی ها بین دستگاه ها و احزاب و گروه ها بتوانند کسب نمایند.

 

برای نیل به این هدف در بند ۲ همین دستور العمل تصریح شده است کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند انتشار آگهی‌های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بدون ذکر نام نشریه، اقدام نمایند. وزارت مذکور نیز با در نظر گرفتن اهداف دستگاه‌ها، نوع مخاطبان، میزان فراگیری و عدالت در حمایت از رسانه‌ها، آگهی‌های دولتی را توزیع می‌کند.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

 

با توجه به صراحت قانونی برای حمایت از رسانه ها و ضرورت توزیع آگهی به صورت عادلانه و قانون مند ولی چند صباحی است که این مسئله قانونی در شهرستان کهگیلویه به فراموشی سپرده شده است.

 

مدیر مسئول هفته نامه آوای عشایر در این باره به خبرنگار پایگاه خبری کهگیلویه گفت: تا ۲ سال پیش روند جذب آگهی ها در شهرستان به صورت منطقی و عادلانه صورت میگرفت و دستگاه های اجرایی آگهی های خود را به اداره ارشاد تحویل نموده و این اداره نیل در راستای بند ۵ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارتی خود آگهی را بر اساس میزان فراگیری بین نشریات مختلف تقسیم می نمود.

 

فیض الله شیرنژاد در ادامه تاکید دارد که در حال حاضر هیچ گونه آگهی از طریق دستگاه های اجرایی و اداری شهرستان کهگیلویه به این نشریه ارسال نمیگردد و مشخص نیست دلیل آن چه می باشد و طبیعتا نشریه در بخشی از بحث در آمدی دچار مشکل شده است.

 

نماینده روزنامه کارون در شهر دهدشت نیز دغدغه های خود را با خبرنگار پایگاه خبری کهگیلویه در میان گذاشته است.

 

وی با ابراز گلایه شدید از عدم رعایت مواد قانونی و ضرورت ارسال آگهی ها توسط ادارات و نهاد ها به اداره ارشاد شهرستان تصریح دارد : متاسفانه روندی که در طی سال های اخیر مشاهده میکنیم مکاتبه غیر قانونی و مسقیم دستگاه ها با نشریات خاص بر اساس روابط سیاسی و یا دوستانه می باشیم و مشخص نیست چرا از دستورالعمل اجرایی نشریات دولتی به صورت واضح تخطی می شود.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

 

محسن تباری با نکرانی از این وضعیت تداوم فعالیت خود به صورت نماینده نشریات را دارای بازدهی هزینه و انرژی نمیداند و عقیده دارد روابط سیاسی و دوستانه آفت بلای جان عدالت در توزیع آگهی های دولتی شده است و اگر این عدالت رعایت می شد قطعا روند جذب آگهی ها باعث اعتبار لازم جهت پرداخت حق الزحمه مناسب همکاری نمایندگان با نشریات میگردد.

 

 خبرنگار پایگاه خبری کهگیلویه برای بررسی مسئله ی مکاتبه مستقیم برخی نهادهای دولتی و اجرایی شهرستان کهگیلویه با نشریات بر خلاف دستورات صریح قانونی لازم و عدم توزیع عادلانه آگهی ها در بین نشریات به سراغ معاون معاون امور فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان کهگیلویه رفته تا این مسئله را پیگیری نماید.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

 

عبدالکریم عبودی در این باره در گفتگو با پایگاه خبری کهگیلویه تصریح دارد چیزی در حال حاضر شاهد هستیم و به حق مورد اعتراض فعالین رسانه ای شهرستان کهگیلویه قرار دارد عدم رعایت قانون توسط دستگاه های اجرایی و انتشار آگهی ها بدون هماهنگی و اقدام نکردن از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

 

وی در ادامه با اشاره بر ضرورت ارسال آگهی ها به اداره ارشاد بدون ذکر نام نشریه، افزود :متاسفانه بی اطلاعی احتمالی مدیران و عدم آگاهی بخشی مناسب در گذشته باعث چنین مشکلاتی شده است و ما در مکاتبه ای از فرماندار شهرستان کهگیلویه خواستار دستور لازم ایشان به ادارات و نهادهای دولتی شهرستان در جهت اجرای دستورالعمل اجرایی انتشار آگهی‌های دولتی که توسط معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در اردیبهشت ۹۳ ابلاغ گردید شده ایم و ایشان نیز به زودی به مدیران شهرستان این قانون را ابلاغ می نمایند.

 

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، در جهت عدالت در انتشار آگهی ها و عمل به قوانین وزارت ارشاد، مدیرکل وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در بخشنامه ای قانون روند چاپ آگهی ها دستگاه های دولتی در نشریات را ابلاغ نمود که رونوشت آن به استانداری کهگیلویه و بویراحمد ارسال شده است.

پایگاه خبری کهگیلویه

با وجود اینکه رونوشت این نامه نامه فقط در اختیار فرمانداری بویراحمد قرار گرفته است و استانداری و اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه اقدام به ارسال به رونوشت این نامه به فرمانداری شهرستان کهگیلویه نکردند و بعلت بی آگاهی و یا بی آگاهی نمایی عمدی برخی مدیران باعث نادیده نگرفتن قانون و نمایش قانونی بودن روند مورد اقدامشان در پوشش عدم وجود و ابلاغ بخش نامه و دستورالعمل مسئولین ارشد شهرستان ر این زمینه شده است و نشریاتی که فعالیت بسیار محدودی در شهرستان کهگیلویه دارند و مسئولین آنها دارای نفوذ سیاسی یا روابط دوستانه با مدیران می باشند بیشترین سهم را از این خلا قانونی برده اند و جوانان پرتلاش و رسانه های خود شهرستان از آگهی های دستگاه های شهرستان خودشان سهمی نمی برند.

 

_______________________________

گزارش: سید رضا خاضع

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک