آخرین اخبار

4. دى 1401 - 13:08   |   کد مطلب: 10992
بیماری سلیاک در استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی شناخته شده نیست اما مبتلایان به آن هم کم نیستند و با محدودیت‌های زیادی روبروهستند.

بیماران سلیاکی به علت مشکلات گوارشی از خوردن بسیاری از غذاها محروم هستند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، در این بیماری افراد به گلوتن حساس و نمی توانند مواد غذایی که این پروتئین در ان یافت می شود را استفاده کنند.

 

 

 

 گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم و جو وجود دارد و در صورتی که فرد به آن حساسیت شدید مانند بیماری سلیاک داشته باشد دچار مه مغزی یا همان از دست رفتگی هوشیاری خواهد شد.

 

 

 

 سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی، حساسیتی پروتئینی است که وقتی فرد مبتلا، گلوتن دریافت می کند سیستم ایمنی فعال شده و به سلول های روده حمله می‌کند و در نهایت منجر به سوء جذب در بدن بیمار می شود.

 

 

 

این بیماران نمی توانند نان، ماکارونی، کیک و هر چیزی که در آن آرد گندم ، جو و... به کار رفته باشد بخورند. و هر نوشیدنی به جز آب که در سوپرمارکت ها وجود دارد اگر ممهور به مهر فری گلوتن نباشد افرادی که بیماری سلیاک را دارند حق ندارند استفاده کنند.

 

 

 

 هر چیزی که در آن آلایندگی گندم وجود دارد حتی یک کوبیده ساده را هم افرادی که به این بیماری دچار هستند نمیتونم بخورند و به گفته متخصصان حدود چهار هزار قلم غذا وجود دارد که افراد مبتلا به سلیاک برای استفاده ممنوعیت دارند.

 

 

 

هرچند این بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی شناخته شده نیست اما مبتلایان به آن هم کم نیستند و با محدودیت‌های زیادی روبروهستند.

 

 

 

خانواده های افراد مبتلا به سلیاک معتقدند که محصولات بدون گلوتن در استان خیلی کم هست و آنها مجبور هستند برای تهیه این محصولات به استان های در رفت و آمد باشند و این محصولات رابا قیمت خیلی گران تهیه کنند.

 

 

 

این خانواده های عنوان می کنند که، این بیماری هیچگونه داروی ندارد و برای تهیه نان و مواد غذایی مناسب باید هر روز با سختی های زیادی دست و پنجه نرم کنیم.

 

 

 

 نماینده حامی بیماران سلیاکی استان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر از این بیماران در استان را شناسایی شدند و انتظار داریم که مردم، کسانی که این بیماری را دارند یا علائمی از ان دارند مشخصات بیماری را به ما ارائه دهد تا ما بتونیم بانک اطلاعاتی این بیماران را تکمیل کنیم و بتونیم به نحو احسنت این بیمار ای را مدیریت کنیم.

 

 

 

حیدری افزود: بیماران سلیاکی برای دریافت حمایت‌های خیران می‌توانند به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۹۱۷۳۴۱۶۴۵۳ تماس حاصل کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند تا مورد حمایت قرار گیرند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک