آخرین اخبار

1. خرداد 1401 - 17:54   |   کد مطلب: 10619
سرپرست فرمانداری کهگیلویه گفت: ۹۵ درصد از آتش سوزی‌های مراتع عامل انسانی دارد و تنها پنج درصد از آتش سوزی‌ها به علت عوامل طبیعی اتفاق می افتد.

با شروع فصل گرما و آغاز برداشت محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق گرمسیری هر ساله شرایط را برای ایجاد آتش‌سوزی در مراتع و مزارع بیشتر می‌کند.

 

 

 

در این آتش‌سوزی ها ردپای عامل انسانی کاملا مشهود بوده و کمبود تجهیزات و نبود اعتبار برای مقابله با حوادث، موضوع نگران‌کننده‌ای است که هر سال در شهرستان کهگیلویه تکرار می‌شود.

 

 

در جلسات مدیریت بحران این شهرستان بارها مدیران کمبود امکانات، تجهیزات و بی‌توجهی به تخصیص اعتبار از سوی مسئولان کل استانی را مهمترین مشکل مقابله با آتش سوزی‌ها اعلام می کنند که با تامین تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی‌ها می‌توان بخش عمده‌ای از خسارت‌های را کاهش داد.

 

در کمتر از یک هفته ۲ آتش سوزی در شهرستان کهگیلویه به وقع پیوست و نقش مردم در خاموش کردن آتش سوزی با دستان خالی کاملا مشهود است و در همین خصوص سرپرست فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه آتش‌سوزی مراتع و پوشش گیاهی در شهرستان به موضوعی مهم و جدی تبدیل شده است، گفت: وقوع آتش‌سوزی در مراتع و پوشش‌های گیاهی در نقاط مختلف شهرستان بخصوص حریم روستاها قابل توجه است.

 

عبدالعزیز موسوی با بیان اینکه میزان حریق در مراتع این شهرستان افزایش یافته است افزود : با وجود اینکه مناطق بحرانی شهرستان پیش بینی شده است و بحث اگاه سازی در مناطق روستایی دنبال می شود اما گسترش حریق در مزارع همچنان وجوددارد که این موجب پیشروی اتش به مراتع و جنگل ها نیز شده است.

 

 

 

وی افزود : ۹۵ درصد از آتش سوزی‌های مراتع عامل انسانی دارد و تنها پنج درصد از آتش سوزی‌ها به علت عوامل طبیعی اتفاق می افتد.

 

موسوی با تاکید بر نقش مثبت و ظرفیت انجمن های مردمی و همیاران طبیعت و سمن ها در امر اموزش خاطر نشان کرد : با وجود برخورد قانونی با این موضوع انتظار داریم گروههای مردمی در فرهنگسازی جلوگیری از حریق همراهی لازم را داشته باشند و بهره‌برداران نیز که در محل حضور دارند، تا زمان رسیدن نیروهای منابع طبیعی و آتش نشانی نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کنند.

 

 

کمبود تجهیزات مقابله با بحران در کهگیلویه به حدی است که کمبود تجهیزات و امکانات لازم در همه ادارات به مرثیه‌ای در ستاد مدیریت بحران تبدیل شده و راهداری، شهرداری ، منابع طبیعی محیط زیست و ... در این جلسات از مستهلک شدن دستگاه ها، کمبود دمنده و ... برای شهرستانی با این حجم از وسعت داد سخن می رانند که چاره اساسی اندیشیده نمی شود و این حکایت تلخ گویا در جلسات تمامی ندارد.

 

 

 

در نبود امکانات و تجهیزات کاری از دست کسی بر نمی‌آید جز شاخه‌های سبز درختانی که باید جور کمبودها را بکشند و بر زبانه های آتش فرود بیاییند.

 

انتظار می رود مسئولان استانی برای تامین امکانات اولیه مهار آتش سوزی مزاع و عرصه های ملی چاره ای اساسی بیندیشند که هرساله در زمان آتش سوزی ها ستاد بحران استان و شهرستانهای بحران زده کمبود تجهیزات نشوند.

 

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک