آخرین اخبار

7. اسفند 1400 - 9:04   |   کد مطلب: 10356
در شرایط حاضر که جاده ملی پاتاوه به دهدشت در ایستگاه پایانی خود قرار دارد و مراحل نهایی اتمام آن در دست اقدام است رعایت برخی استانداردهای فنیو عمرانی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛ جاده پاتاوه به دهدشت در سال 73 در سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد  این جاده ارتباطی  136 کیلومتر طول داشته و بهره‌برداری از آن شاهد کاهش 200 کیلومتری مسافت بنادر جنوبی به مرکز کشور هستیم.

 

خروج شهرستان کهگیلویه و بخشی از شهرستان بویراحمد از بن بست اقتصادی و بهره‌مندی 100 روستای مستقر در مسیر این جاده، از جمله مهمترین دستاوردهای احداث این جاده است.





عملیات اجرایی این جاده ملی در سال 74 شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب 26 و 20 کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم نیز به ترتیب 28 و 63 کیلومتر بوده و تعداد 13 تونل به طول هشت هزار و 200 متر و تعداد 18 دستگاه پل بزرگ بالای دهانه 16 متری در این جاده طراحی شده است.

قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سرچنار، قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است، از طرفی قطعه اول جاده سال 87 و قطعه دوم این جاده به طول 28 کیلومتر اردیبهشت سال 97 به بهره‌برداری رسید.

 

در شرایط حاضر  این جاده ملی در مراحل پایانی ساخت است و ضرورت توجه به رعایت استانداردهای فنی و همچنین توجه به موضوعات عمرانی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در همین  ارتباط تونل شماره ۴ به طول ۹۵۰ متر است و در گذشته بر اثر بارندگی ها و زلزله در دو قسمت ریزش کرده بود که در بخش اول  عملیات اصلاح و ساخت آن  به اتمام رسید و از طرفی قسمت دوم که ریزش کرده به ارتفاع ۵۰ متر هم در حال فعالیت است.

 

موضوعی که می تواند توسط مسئولان مربوطه مورد توجه قرار گیرد مقوله استحکام و مقاوم بودن عملیات عمرانی در این مسیرها از جمله در تونل های این مسیر است این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که توجه به رعایت استانداردهای فنی و همچنین استحکام ها می تواند از ریزش احتمالی تونل ها  در آینده جلوگیری کرده و همچنین سبب کاستن هزینه ها و تردد  امن در این تونل ها خواهد شد./صبح زاگرس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک