آخرین اخبار

20. دى 1400 - 19:51   |   کد مطلب: 10295
۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۳ درصد جمعیت روستایی دهدشت از آب شرب سالم و پایدار بهره مند هستند.

اسفندیار برخه در حاشیه جلسه هم اندیشی با کارکنان امور آبفا شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب در شهر دهدشت ۲۸ هزار مشترک آب دارد و تمامی جمعیت ۶۵ هزار نفری شهر دهدشت از آب شرب پایدار بهره مند هستند.

 

مدیرعامل شرکت آبفا استان بیان کرد: آب شهر دهدشت توسط ۶ حلقه چاه تأمین می شود، یک حلقه چاه دیگر نیز وجود دارد که برای ورود به مدار بهره برداری، نیاز به تجیهز، تامین و امکانات لازم دارد.

 

وی ادامه داد: ۱۲۸ روستا در دهدشت تحت پوشش شرکت آبفا هستند که از این تعداد ۱۴ روستا به دلایلی از جمله نبود منابع تأمین آب پایدار به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

 

برخه از فرسودگی شبکه توزیع آب بعنوان یکی از مهمترین چالش های آبفا در دهدشت یاد کرد و افزود: فرسودگی در تأسیسات آبرسانی به ویژه در روستاها بیش از ۷۰ درصد [بیش از ۱۱۵ روستا دارای فرسودگی جدی] است، بسیاری از تأسیسات به دوران جهاد سازندگی برمی‌گردد و عمری بیش از ۴۰ سال دارد که همین امر هم موجب هدر روی های آب گردیده است.

 

وی گفت: فرسودگی شبکه های توزیع باعث شده ماهیانه قریب به ۵۰۰ میلیون تومان هزینه برای اصلاح و تعمیرات شبکه های توزیع آب هزینه کنیم.

 

وی به توسعه شبکه فاضلاب در دهدشت پرداخت و ادامه داد: هم اکنون ۴۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال، کار جمع آوری و هدایت فاضلاب بیش از ۳۰۰۰ مشترک را انجام می دهند. پروژه فاضلاب شهر نیز در حال فعالیت است و با تکمیل آن شاهد افزایش سطح برخورداری ها در این خصوص خواهیم بود.

برخه در خصوص فاضلاب روستایی هم اظهار داشت: تنها یک روستا در شهرستان کهگیلویه عملیات اجرایی فاضلاب در آن شروع شده است که آن هم روستای طولیان است و عملیات اجرایی و اعتبار این پروژه مرتبط با بانک توسعه اسلامی و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که با وقفه روبرو شده و امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آن از سر گرفته شود.

ایشان اظهار داشتند: در برخی از شبکه ها بافت ساخت و سازها به گونه ای است که نیاز به جابجایی خطوط انتقال هم داریم تا خدای ناکرده حادثه جدی رخ ندهد.

 

مدیرعامل آبفا ادامه داد: یکی از مشکلات آبفا پراکندگی گسترده روستاها و بنا شدن برخی روستاها در مکان هایی است که منبع تأمین آب پایدار نداریم، همین مشکلات باعث افزایش هزینه های آبرسانی و صرف انرژی برای راه اندازی پمپ ها شده است. 

 

وی از ۲ چالش بزرگ مجموعه آبفای شهرستان کهگیلویه گفت و تصریح کرد: فرسودگی گسترده شبکه های آب و سرقت کابل، ترانس و سایر تجهیزات آبرسانی بزرگترین چالش های آبفا شهرستان کهگیلویه است، فرسودگی حدود ۷۰ درصدی شبکه ها و خطوط انتقال آب و سرقت [حدود ۲ میلیارد تومان سرقت از 1399 تا کنون] از جدی ترین مشکلاتی است که این روزها گریبان گیر آبفا است.

 

برخه در خصوص آبرسانی از سد کوثر هم گفت: ۶۰ لیتر در ثانیه حق برداشت آب از سد کوثر را داریم که این امر با تکمیل پروژه آبرسانی دهدشت غربی محقق و آب سد کوثر به روستاهای حومه غربی دهدشت می‌رسد.

 

اسفندیار برخه خاطرنشان کرد: تمام تلاشهای آبفا کاهش شکستگی ها و جلوگیری از هدر روی آب است که با توجه به عمر شبکه و فرسودگی تأسیسات آب اجتناب ناپذیر است و در این مسیر با مشکلات عدیده مالی و برخی مشکلات دیگر در پی سرقت های متعدد ترانسفورماتور و کابل های برق انتظار ما صبر، همکاری و همراهی مردم برای حل مشکلات است.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک