آخرین اخبار

22. خرداد 1402 - 17:33   |   کد مطلب: 11207
در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرستان کهگیلویه از بیکاری ۸۷۹ نفر از فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگران کهگیلویه سخن به میان آمد و از عدم اجرای کامل قانون جامع ایثارگران گلایه شد.

جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین پرویز ولی‌زاده و خادمی نمایندگان شورای مشاورین وزارء در امور ایثارگران کشور در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شد.

 

 

حجت‌الاسلام ولی‌زاده در این جلسه با بیان این‌که از ابتدای انقلاب تاکنون کارهای زیادی در سطح کشور انجام شده است اظهار کرد: اما نسل دهه هشتادی و جوان ما از این عملکردها بی‌اطلاع هستند.

 

مشاور امور ایثارگران نهاد ریاست جمهوری با مقایسه برخی عملکردها در قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب تنها ۴۸ درصد زنان و مردان جامعه باسواد بودند اما امروز ۸۵ درصد جامعه ما باسواد هستند.

 

وی افزود: در بحث گازرسانی تا سال ۵۷ تنها پنج شهرستان و یک روستا گازدار بودند اما امروز ۳۳ هزار روستا گازرسانی انجام شده است.

 

حجت‌الاسلام ولی‌زاده دستاوردهای حوزه برق، شرکت‌های دانش‌بنیان، سدسازی، تصفیه‌خانه، ریل، آب و راه در بعد از انقلاب را یادآور شد و بیان کرد: همه خدمات انجام شده به برکت شهدای عزیز است، هیچ‌کاری در این نظام صورت نگرفته که آن‌جا شهداء نقش نداشته باشند.

 

 مشاور امور ایثارگران نهاد ریاست جمهوری مبنی بر سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص "امید دادن" گفت: امروز بزرگ‌ترین خیانت به شهداء ناامید کردن مردم است.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود شهامت و شجاعت رزمندگان استان کهگیلویه وبویراحمد در هشت سال دفاع مقدس را یادآور شد و اظهار کرد: این مردم شایسته خدمت هستند و خدمت‌ها باید با مدیریت جهادی همراه باشد چرا که اگر مدیران ما جهادی باشند کار روی زمین نمی‌ماند.

 

وی هدف از سفر خود به این استان را بحث ماده ۷۴ و بند "و" تبدیل وضعیت ایثارگران عنوان و بیان کرد: این قانون تبدیل وضعیت تا همیشه وجود دارد و یک قانون است و اگر مدیرانی انجام ندادند برخورد قضایی با آ‌ن‌ها صورت می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام ولی‌زاده اظهار کرد: در وزارت نفت ۳۳ هزار نفر و در وزارت نیرو ۶۰ هزار نفر تبدیل وضعیت شده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحث تبدیل وضعیت ایثارگران، استان مازندارن رتبه اول را دارد.

 

مشاور عالی ریاست جمهوری در امور ایثارگران در خصوص استخدام فرزندان شهداء گفت: سال ۱۴۰۰، مجوز استخدام ۱۵ هزار نفر را دادیم، از این مجموع ۱۱ هزار نفر ثبت‌نام کردند و ۹ هزار نفر در آزمون شرکت کردند.

 

وی با توجه به آمار بیکاری فرزندان شهداء در کهگیلویه گفت: ما مشکلی نداریم و این چند نفر باید در آزمون‌ها شرکت کنند.

 

حجت‌الاسلام ولی‌زاده با بیان این‌که عده‌ای فکر می‌کنند بنیاد شهید در کمیسیون‌های پزشکی سخت‌گیری می‌کند تصریح کرد: هفت فرایند در این راستا وجود دارد که ستاد کل نیروهای مسلح آن را مشخص کرده است.

 

وی در همین خصوص ادامه داد که: در برنامه ششم گفتیم رزمنده‌ای که در جبهه بوده اما مدارک بالینی ندارد به یگان مربوطه در خصوص سهمیه پنج درصدی مراجعه کند، اما ستاد کل فرایند‌هایی دارد و گفتند باید ۶ ماه حضور در جبهه و در سه عملیات شرکت کرده باشد و این یک دستور است و ربطی به بنیاد شهید ندارد.

 

وی افزود: اما برای جانبازانی که شیمیایی باشند ولو یک ساعت بوده، نیاز به این فرایند‌ها نیست، اما برای موج انفجارها و ترکش‌ها این فرایند لحاظ می‌شود.

 

حجت‌الاسلام ولی‌زاده بیان کرد: قرار است کمیسیون‌های پزشکی در مراکز خود استان‌‌ها برگزار شود.

سرهنگ سید علی‌اصغر پوربهشت نیز با اشاره به اینکه، با بیان این‌که هر چه داریم به برکت خون شهداست، نقش رزمندگان شهرستان کهگیلویه در دفاع مقدس را یادآور شد و گفت: این شهرستان نسبت به جمعیت جزو رتبه‌های اول در سطح کشور در خصوص حضور در جبهه را در کارنامه وزین خود دارد.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه افزود: گاهاً برخی از رزمندگان شهرستان به صورت خودجوش با سلاح‌هایی که داشتند به صورت شخصی به جنگ رفتند و برخی از آن‌ها به دلیل این‌که مستنداتی ندارند، در کمیسیون‌های پز‌شکی می‌گویند که نمی‌توانیم خدماتی به آن‌ها ارائه دهیم.

 

وی به بررسی برخی عملکرد سپاه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و تصریح کرد: سال گذشته موفق به برگزاری ۸۵ یادواره در سطح شهر و بخش‌ها شدیم و برای سال جاری هم به تعداد شهدای شهرستان یادواره پیش‌بینی شده است.

 

وی با بیان این‌که همه ادعا داریم بر سفره شهدا نشسته‌ایم و تکلیف‌مان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است گفت: هر چند شهدا نیازی به این یادواره‌ها ندارند ما نیاز داریم و باید این فرهنگ را برای نسل جوان تبیین کنیم اما در قبال یادواره‌ها باید هزینه‌ای صورت بگیرد و سال گذشته برای ۸۵ یادواره شهرستان، تنها ۹ میلیون تومان اعتبار دادند! که این زیبنده نیست.

 

پوربهشت هم‌چنین از دیدار و سرکشی‌های و تجلیل از خانواد‌ه‌های شهدا و رزمندگان خبر داد و بیان کرد: در راستای سامان‌دهی خدمات به ایثارگران کارت ایثار پیش‌بینی کردند، از هفت هزار رزمنده شهرستان، کارت سه هزار نفر آن‌ها انجام شده، اما هنوز این کارت ایثار به پنجره خدمات دولتی وصل نشده است.

 

وی با بیان این‌که ۱۸۰۰ جانباز در شهرستان وجود دارد و بیش از یک یک‌هزار نفر در نوبت کمیسیون پزشکی داریم گفت: اما گاهاً سالانه فقط ۳۰ نفر نوبت می‌دهند که انتظار داریم با توجه به سن و سال جانبازان و مشکلات معیشتی، تدبیری اندیشیده شود.

 

پوربهشت یکی از مشکلات ایثارگران را ارائه خدمات بعد از قطعنامه عنوان و بیان کرد: تا چندین ماه بعد از قطعنامه درگیری و جانباز و شهید دادیم اما یک روز بعد از قطعنامه نمی‌توانیم خدماتی به ایثارگران بدهیم که انتظار داریم به این مورد توجه شود.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه بیشترین مشکل ایثارگران را در حوزه مسکن و اشتغال عنوان و اظهار کرد: قوانین و دستورالعمل‌های گفته می‌شود اما در بحث عمل جز بدنامی چیزی برای جامعه ایثار و شهادت ندارد، بارها وام مسکن ابلاغ شده و ما هم بیش از ۵۰۰ مورد کسانی که وضعیت مسکن مناسبی نداشتند را شناسایی کردیم اما هنوز موفق نشدیم یک مورد را تحقق ببخشیم.

 

وی با بیان‌ این‌که از ۳۰ سال قبل

تعدادی زمین در بنیاد تعاون بسیج به بسیجیان واگذار کردیم گفت: الان یک پنجم آن افراد فوت کردند و آرزوی خانه‌دار شدن را به گور بردند، یکی دوسال اخیر به شهر الحاق شدند اما برای ساخت و ساز هم‌چنان اندرخم یک کوچه هستند.

 

پوربهشت خواستار تصمیم جدی در این راستا از مسئولان استانی و وزارتخانه‌ها در سطح کشور شد.

 

 

سید عبدالعزیز موسوی نیز با اشاره به اینکه هیچ رویدادی در حوادث تاریخ به عظمت دفاع مقدس نمی‌رسد گفت: از شهداء به عنوان پرچم‌داران کاروان بشریت هستند و آنها مسئولیت خود را انجام دادند حال ما مدیران وظیفه سنگین‌تری داریم و باید بر راه و آرمان شهداء پیش رویم و آن‌ها را برای نسل جوان تبیین کنیم.

 

وی افزود: ما باید در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از هیچ تلاشی فروگذاری نکنیم.

 

موسوی عنوان کرد: شهرستان کهگیلویه در حوزه ثبت مناسبات دفاع مقدس جزو شهرستان‌های برتر در کشور است.

 

سید علی موسوی‌عارف رییس بنیاد شهید کهگیلویه نیز در این جلسه شهدای شهرستان را ۴۲۲ شهید عنوان و اظهار کرد: ۱۸۰۰ جانباز و ۵۴ آزاده در این شهرستان وجود دارد.

 

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان کهگیلویه افزود: در راستای اجرای طرح سپاس دو هزار و ۳۴۴ مورد حضوری و تعداد زیادی هم تلفنی در شهرستان انجام شد.

 

وی مشکلات ایثارگران را در حوزه مسکن، اشتغال، درمان و تجهیزات پزشکی عنوان و تصریح کرد: ۴۶ فرزند شهید بیکار و ۸۳۳ فرزند جانباز بالای ۲۵ درصد بیکار در شهرستان وجود دارد.

 

وی افزود: امیدواریم در این سفر بخشی از مشکلات ایثارگران به سامان رسانده شوند.

 

 

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در سفر مشاورین امور ایثارگران نهاد ریاست جمهوری در دهدشت اظهار کرد: قانون دو سال اخیر در خصوص جذب و به کارگیری فرزندان شهداء در ادارات قانون خوبی بود و جای تشکر دارد اما کامل انجام نگرفته است.

 

امام جمعه کهگیلویه با بیان این‌که استان ما استانی کوچک و نسبت به جمعیت، حضور در جبهه در صدر هستیم گفت: اما برای جذب، نورچشمی‌ها را جذب می‌کنند، شخص آقای استاندار خوب کار می‌کند اما برخی مدیران کل کم‌کاری می‌کنند.

 

وی افزود: قانون برای ایثارگران وضع شده اما در عمل اینطور نیست.

 

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با این‌که ۴۶ فرزند شهید بیکار در کهگیلویه وجود دارد این را نگران کننده عنوان و تصریح کرد: در استان ما بعضا بچه‌های کسانی که با نظام زاویه داشتند جذب شدند و جاهای مهم به آن‌ها مسئولیت دادند، الا فرزندان شهداء.

 

وی بیان کرد: فرزند شهید را جذب نمی‌کنند و برخی آقایان همدل و هم‌کیش دفاع از .... را جذب می‌کنند و این نگران کننده است.

 

امام جمعه کهگیلویه از کمیسیون پزشکی به عنوان پل صراط ایثارگران نام برد و اظهار کرد: پزشک کمیسیون از فرزندان ایثارگران باشد تا درک درستی از وضعیت داشته و آن کسی که موج انفجاری است را درک کند.

 

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با بیان این‌که سهمیه‌های کمیسیون پزشکی کم است گفت: این همه هزینه در کشور انجام می شود چه کسی مقدم‌تر از ایثارگران است؟

 

وی خواستار تعیین تکلیف متولی شهدای گمنام دهدشت شد.

 

 

 

حسین واحدیان رییس بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت نیز با اشاره به اینکه در مجموعه ‌بهداشت و درمان شهرستان پنج شهید و یک پزشک آزاده بازنشسته داریم گفت: تبدیل وضعیت قطعی ۲۱۷ نفر از جامعه ایثارگری در سطح شبکه بهداشت و درمان در شهرستان انجام شده و ۱۱ نفر دیگر هم در مرحله تبدیل وضعیت هستند.

 

وی بیان کرد: به همت علوم پزشکی استان، سال گذشته یادواره‌های خوبی در سطح استان و شهرستان برگزار کردیم.

 

واحدیان عنوان کرد: در بحث پذیرش والدین محترم شهداء بدون هیچ محدودیتی و خارج از کار اداری، کارهای درمانی آن‌ها چه در بیمارستان و چه در رابطه با اعزام به مراکز استان و استان‌های همجوار انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک