آخرین اخبار

8. بهمن 1400 - 10:56   |   کد مطلب: 10317
اگر مشارکت و همراهی زنان در لحظه لحظه روزهای اغازین انقلاب نبود ، حرکت و مسیر انقلاب در روزهای آغازین خود با مشکلات اساسی مواجه می شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛ 

نقش زنان از عهد باستان تا سه دهه پیش، سرنوشت زن در جامعه ایران به گونه های متنوعی رقم خورده است که از اوج عزت تا حضیض ذلت نوسان داشت و بیشتر به زن به یک عنصر فعال جنسی نگاه می کردند که بدون شک جایگاه شخصیت فردی و اجتماعی زن در ایران قبل و بعد از اسلام و قبل و بعد از انقلاب اسلامی را نمی توان یکسان دانست.

تبدیل شدن زنان قبل از انقلاب به شیرزنانی که در عرصه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی حماسه های سترگ پدید آوردند، کار ساده، آسان و کوچکی نیست بلکه به نوعی معجزه می ماند که در حرکت تاریخی انبیا قابل مشاهده است.

انقلاب اسلامی سال ۵۷ و بدنبال آن پیروزی حق بر باطل در حالی در سایه حرکت خودجوش مردمی به انفجار نور رسید که بویی از تفکیک جنسیتی از آن به مشام نمی‌رسید.

در این بین حضور برجسته زنان در تمامی روزهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب در به ثمر رسیدن انقلاب حضوری فعال و تاثیر گذار بوده است که یکی از روش های مهم انتقال پیام و اخبار امام خمینی(ره) در بین آحاد مردم از طریق زنان و دختران انقلابی شکل می گرفت.

وقتی که کار انقلابیون در برهه های حساس انتقال پیام امام به مشکل بر می خورد این زنان و دختران انقلابی بودند که بدون کوچکترین جلب توجه اعلامیه ها و نوار کاست های امام خمینی(ره) را به رده های پایین تر جامعه می رساندند و آنان را از آخرین وضعیت جنبش انقلابی خود اگاه می کردند.

اگری گذری به زندان ساواک بزنیم به خوبی شاهد تصاویری از زندانی کردن زنان با شکنجه های سنگین عوامل ساواک را خواهیم دید که چگونه همپای مردان انقلابی برای حفظ این انقلاب از جان خویش گذشته و برخی ها زیر همین شکنجه های سنگین و بی رحمانه سفاکین ساواک به درجه رفیع شهادت نائل امدند و برخی ها نیز از جانبازان روزهای انقلاب هستند.

اگر مشارکت و همراهی زنان در لحظه لحظه روزهای اغازین انقلاب نبود قطعا حرکت و مسیر انقلاب در روزهای آغازین خود با مشکلات اساسی مواجه می شد و در تمامی راهپیمایی ها شاهد حضور میلیونی زنان و دخترانی بودیم که در کنار مردان خود برای دفاع از انقلاب به صحنه می امدند.

اگر کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» را که یکی از مبارزین انقلابی در زمان شاه بود و توسط عوامل ساواک دستگیر شده است را مطالعه کنیم به خوبی بر حقایق ناگفته جنایت های بی شمار ساواک و رژیم پهلوی در خفه کردن صدای اعتراضات مردمی را به خوبی مشاهده خواهیم کرد.

بدون شک مرضیه حدید چی دباغ تنها زنی نبوده است که مورد وحشیانه ترین شکنجه های ساواک قرار گرفت بله صداها و هزاران مرضیه دباغ مورد شکنجه و به شهادت رسیدند تا نقش سراسر تاثیرگذار خود را در انقلاب با خون سرخ خود مهر تایید بزنند.

در دوران پهلوی عملا به زن فقط به چشم یک عنصر فعال حنسی و فعالیت های شهوت رانی در نگاه درباریان و شخص شاه نگاه می شد که این رویه نیز در میان همسران وزرا، نخست وزیر، شخص شاه در فساد جنسی و عیش و نوش ها دیده می شد به طوری که تفکر غایی شاه همین بود که مردم از کمر به پائین آزاد هستند.

نقش زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دفاع مقدس چه در خط مقدم و چه در جیهه پشتیبانی از جبهه ها کاملا روشن و آشکار تر است چرا که مادران شهدا و همسران شهدا با ایثار و از خود گذشتگی خود فرزندان وهمسران خود را رهسپار جبهه های جنگ می کردند و همواره بر این مشارکت فعال افتخار می کردند.

 

در دفاع مقدس نیز زنان بسیاری داشتیم که گاهی تا خطوط مقدم پیش می فتند و در کنار مردان تن به تن می جنگیدند در نام خود در کتاب سراسر افتخار دفاع مقدس ثبت و ماندگار کردند.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوع نگاه به زنان به طور 100درصد تغییر کرد و زن از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در جامعه به یک نقش اثر گذار و کنشگر فعال اجتماعی تبدیل شده است به طوری که امروز شاهد حضور چهره های شاخص زنان در امورات اجرایی و مناصب مهم دولتی، دانشگاه ها، معاونین استاندارها، وزیران و معاونین وزرا و در تمام ادارات و نهادهای مختلف شاهد حضور پررنگ و تاثیر گذار زنان هستیم.

انقلاب اسلامی باعث رویس شخصیت حقیقی زنان شده است به طوری که امروز زنان و دختران ما در حوزه های علمی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی، مذهبی و سایر حوزه ها صاحب تفکر و ایده هستند و در برخی تصمیم گیری های به خصوص در حوزه خانواده نقش اصلی را دارند که به برکت انقلاب اسلامی این همه جایگاه به زنان داده شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک