مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت در گفتوگو با دانا:
ایراد بر قرارداد های جدید نفتی وارد است
خطیبی با اشاره به موضوع اصلاح ایرادات الگوی جدید قراردادهای نفتی در دولت، گفت: دولتی ها بر این باورند که اصلاحات اساسی بر الگوی جدید قراردادهای نفتی صورت گرفته است، این در صورتی مطرح می شود که منتقدان اعتقاد دارند ایرادات هنوز باقی مانده و اصلاحاتی هم که بر الگوی قراردادها صورت گرفته سوری بوده است.
به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،محمد علی خطیبی، کارشناس نفتی و مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به موضوع اصلاح ایرادات الگوی جدید قراردادهای نفتی در دولت، گفت: دولتی ها بر این باورند که اصلاحات اساسی بر الگوی جدید قراردادهای نفتی صورت گرفته است، این در صورتی مطرح می شود که منتقدان اعتقاد دارند ایرادات هنوز باقی مانده و اصلاحاتی هم که بر الگوی قراردادها صورت گرفته سوری بوده است.
وی با بیان اینکه الگوی قراردادهای جدید نفتی نیاز به تغییرات اساسی دارد، ادامه داد: دولتی ها باور دارند که اصلاحات انجام شده از سوی وزارت نفت بر الگوی قراردادهای جدید نفتی، اصلاحات اساسی بوده است، ولی با توجه به نظرات منتقدان و کارشناسان صاحب نظر حوزه نفت و انرژی هنوز ایرادات اساسی باقی مانده و اصلاح نگردیده است.
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ایران در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون انرژی در خصوص ایرادات الگوی قراردادهای جدید نفتی عنوان کرد: بنابر اظهارات رئیس کمیسیون انرژی، الگویی که وزارت نفت برای قراردادهای جدید نفتی در نظر گرفته است بیش از 500 ایراد در آنها وجود دارد؛ دولتی ها هم اعلام کردند که طبق بررسی هایی که بر الگوی قراردادهای جدید نفتی داشتند 150 ایراد آنها را برطرف کردند.
خطیبی با بیان اینکه در تنظیم الگوی قراردادهای جدید نفتی دقت لازم اعمال نشده است، اظهار داشت: قراردادی را که بنا بر گفته دولتی ها 150 ایراد آن مورد اصلاح قرارگرفته، معلوم است در تنظیم آن ها دقت لازم به عمل نیامده و با بی دقتی و عدم توانایی در این زمینه اقدام به تنظیم آنها از سوی دولت شده است.
وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه در طول تاریخ انقلاب اسلامی چنین قراردادی در حوزه نفت منعقد نشده است، بیان کرد: قراردادهای جدید نفتی از حساسیت بیشتری نسبت به قراردادهای گذشته برخوردار است و باید دقت نظر بیشتری از سوی دولت نسبت به تنظیم این قراردادها اعمال شود، چرا که در طول تاریخ انقلاب اسلامی قراردادی که مدت زمان آن بین 30 تا 50 سال باشد منعقد نشده ولی در این قراردادها زمان واسپاری میادین به شرکتهای خارجی بیش از سی سال است.
کارشناس مسائل نفتی با اشاره به این موضوع که ایران تا کنون حضور بلند مدت خارجی ها را در صنعت نفت تجربه نکرده است، افزود: تا کنون قراردادهای نفتی که میان ایران و شرکت های خارجی منعقد شده کوتاه مدت بوده است، ولی در قراردادهای جدید زمان حضور شرکتهای خارجی بین 30 تا 50 سال است؛ ما تجربه حضور بلند مدت شرکتهای خارجی را در کشور نداریم و این ریسک بزرگی برای صنعت نفت کشور به شمار می آید.
خطیبی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به موضوع توانمندی قابل قبول ایران در صنعت نفت، گفت: حضور بلند مدت یک شرکت خارجی در کنار وزارت نفت هیچ ضرورتی ندارد ، زیرا که ما در داخل کشور ظرفیت خوب و قابل قبولی در حوزه نفتی کشور داریم، شرکتهای مختلفی که در حال حاضر در حوزه نفتی کشور فعالیت می کنند آیا توان و قدرت این را ندارند که جایگزین شرکت های خارجی شوند؛ شرکتهای نفتی در کشور فعال هستند که پروژه های مختلفی را در حوزه نفتی در کشور های خارجی بر عهده گرفته و مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به مورد تهدید قرار گرفتن عزت جمهوری اسلامی ایران در قراردادهای جدید نفتی، اظهارداشت: دولت باید در ابتدا شرکتهای داخلی در اولویت قرار دهد و بعد در صورت عدم وجود توانایی و دانش شرکتهای داخلی به سمت خارجی ها متمایل شود، ولی در حال حاضر می بینیم دولت در ابتدا به سمت خارجی ها رفته و در بخشی از قراردادهایش نوشته که از شرکتهای ایرانی نیز استفاده کنند که غیر عزتمندانه است و با توجه به ایرادات این قراردادها، قراردادهای جدید نفتی به طور کامل غیر عزتمندانه است.
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ایران در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به این موضوع که آیا طرف خارجی بعد از رفع ایرادات الگوی قراردادهای جید نفتی مجددا حاضر به عقد قرارداد با ایران خواهد بود؟، عنوان کرد: خارجی ها در هر صورت تمایل دارند تا با ایران پیمان همکاری امضاء کنند حتی در صورتی که ایرادات قراردادها نیز رفع شود حاضر به مشارکت با ایران در صنعت نفت خواهند بود، دلیل این امر هم بهره کلانی است که از جانب نفت کشور عاید کشورهای خارجی می شود.
انتهای پیام/ت
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ سرکشی مسئولین از جانباز جنگ رمضان در کوه سیاه
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
آخرین اخبار
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست
- ◄ سرپرست جدید روابطعمومی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ نفسهای آخر بلادشاپور در میان دود زباله
- ◄ ادارات کهگیلویه در تعظیم شعائر حسینی پیشقدم باشند
- ◄ ایران، قدرت بلامنازع و «کلانتر» معادلات غرب آسیاست
- ◄ اخطار کاظمیجو به دستگاههای اجرایی کهگیلویه؛ ضعف در پیگیری مصوبات را برطرف کنید
- ◄ انسجام ملی بزرگترین دستاورد روزهای اخیر است/ تقویت تابآوری مردم اولویت مسئولان