گزارشی از ضربه واردات به تولید دام های ایرانی؛
روزهای سخت دامداران سیستان و بلوچستان/ تقاضای واردات 300 هزار دام از پاکستان توسط مسئولین!
واردات بی رویه دام به سیستان و بلوچستان باعث ورشکستگی و کناره گیری بسیاری از دامداران این منطقه از صنعت پرورش دام شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از عصر هامون، در روز های اخیر شاهد انتشار خبرهایی در خصوص واردات بی رویه دام های آلوده، رانت خواری، بیکار ماندن 15 هزار شهروند سیستانی و بلوچستانی بر اثر ورود دام های وارداتی و... به کشور بودیم.
میگویند واردات بیرویه سبب شده تا جایی برای تولید داخل در بازار نماند و بسیاری از تولید کنندگان با ورشکستگی و رکود روبرو شوند و ازآن طرف ارز کشور برای کالاهای لوکس و ساخته شده به هدر میرود غافل از اینکه واقعیت های بزرگتری همچون رانت خواری و واردات از طریق قاچاق سر منشأ اصلی مشکلات است.
سیستان و بلوچستان یکی از استان های محروم کشور است که واردات کالا باعث آسیب به اقتصاد و اشتغال مردم منطقه می شود.
در تماسی که برخی کشاورزان و دامداران سیستان و بلوچستان با پایگاه خبری عصر هامون داشتند، عنوان کردند که واردات قاچاق دام و طیور به منطقه بلوچستان باعث عدم رغبت دامداران این منطقه به پرورش دام شده است با
این وجود واردات دام تنها باعث بی رغبتی دامداران بلوچستان نشده است بلکه بسیاری از دامداران سیستان نیز از ورود دام به کشور ابراز گلایه کرده و بیان کردند: مسئولین اجازه خروج دام های سیستانی از این منطقه به سایر
استان های کشور را نمی دهند در حالی که به راحتی از سایر کشور ها دام به داخل کشور وارد می کنند.
یکی از دامداران سیب و سورانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصر هامون با بیان اینکه هیچ حمایتی از دامداران نمی شود، گفت: دامی که توسط دامداران پرورش داده می شود هزینه های گزافی بر دوش تولید کننده دارد.
وی بیان کرد: با توجه به هزینه زیادی که علف و یونجه دارد هزینه دام نیز به همان میزان افزایش می یابد لذا با ورود دام های قاچاق و قیمت این دام ها دیگر کسی تمایل به خرید دام های بومی ندارد.
یکی از کشاورزان این منطقه افزود: بسیاری از دام های قاچاق از طریق مرز وارد سراوان می شود و تا کنون هیچ مسئولی در این خصوص جواب گو نبوده است.

یکی از دامداران سیستانی با بیان اینکه بسیاری از دام های سیستان در منطقه به مرور زمان تلف می شوند، بیان کرد: دامداران زندگی و معاش خود را از طریق پرورش دام می گذراند با این وجود مسئولین اجازه خروج دام سیستان را از این منطقه به سایر نقاط کشور نمی دهند در حالی که به راحتی از سایر کشور ها دام وارد می کنند با توجه به این معضل ،مسئولین باید چاره ای بیندیشند.
وی ادامه داد: واردات بی رویه دام باعث ورشکستگی و کناره گیری برخی از دامداران از این حرفه شده است و تنها برای استفاده شخصی دام پرورش می دهند و سود واردات در جیب دلالان و قاچاقچیان می رود.
مهدی حسینی مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص واردات دام غیر مجاز با بیان اینکه ورود دام های قاچاق در صورت آلوده بودن باعث کاهش شیر و تلفات در دام های بومی می شود، گفت: یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری تب کریمه کنگو است که هیچ علایمی ندارد و در نهایت باعث مرگ فرد مبتلا می شود لذا مردم از گوشت هایی که مهر و بارکد دامپزشکی و جهاد کشاورزی را دارند استفاده کنند.

در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان از افزایش واردات ابراز ناخرسندی می کنند و رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر نسبت به واردات بی رویه هشدار دادند با این وجود محمد شریف خالقی دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز
سیستان و بلوچستان در گفت و گو با فارس با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه در بحث قاچاق، پیشنهاد کرده بود که رونق دامداری میتواند جایگزین خوبی برای قاچاق سوخت باشد که در این راستا نیاز به واردات 300 هزار راس دام از پاکستان داریم که اگر محقق شود، در یک دوره پنج ماهه شاهد درآمد 100 درصدی از تولیدات دامی خواهیم بود.
همچنین چندی پیش حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از رانت خواری و ورود دام به کشور که مانع اشتغال 15 هزار سیستانی شده ،خبر داده بود.
به گزارش عصر هامون، راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور تحقق اقتصاد مقاومتی به دور از واردات کالا است و یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی قطعا قاچاق است.
ایجاد بستر رشد اقتصاد سالم، ترویج اقتصاد مقاومتی برای نجات اقتصاد داخل از مهمترین اهداف برای مقابله با قاچاق و انگیزه برای تامین معیشت، ثروتاندوزی، فرهنگ شدن پدیده قاچاق به ویژه در بحث دام از جمله چالشهای فرا روی مقابله با قاچاق در سیستان و بلوچستان است.
انتهای پیام//و/آ
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ شهرک صنعتی شماره ۲ دهدشت؛ بستری آماده برای جهش تولید و اشتغال در کهگیلویه
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
آخرین اخبار
- ◄ بسیج تمامی امکانات برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی و مراسم تشییع رهبر شهید
- ◄ نگاهی به سبک مدیریت میدانی فرمانداری که «از جنس همین خاک» است
- ◄ کافه های دهدشت،تهدیدی برای امنیت و آرامش اجتماعی؛دادستان ورود کند
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ روایت پدخندق
- ◄ ظهر عاشورای خندق / وقتی رزمندگان با لب تشنه، دشمن را زمینگیر کردند
- ◄ عزاداری دهدشتیهادرروز عاشورا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست