مصرف بنزین صعودی شد
با تصمیم دولت یازدهم مبنی بر تک نرخی کردن بنزین مصرف این حامل انرژی روند صعودی به خود گرفت،این در حالی است که با سهمیه بندی بنزین آزاد می توان مانع افزایش قاچاق سوخت شد.
به گزارش پايگاه خبري كهگيلويه به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، با تصمیم دولت یازدهم قیمت بنزین در آخرین ساعات از سه شنبه 5 خردادماه تک نرخی شد.
افزایش 10 میلیون لیتری مصرف بنزین در چند ساعت
براین اساس هر لیتر بنزین به قیمت 1000 تومان به فروش می رسد، این تصمیم دولت یازدهم در ساعات ابتدایی این طرح موجب شد تا مصرف بنزین روند صعودی به خود گیرد و به گفته منابع غیر رسمی از میانگین حدود 70 میلیون لیتر در دو ماه گذشته یک شبه به حدود 80 میلیون لیتر در ساعات ابتدایی اجرای طرح تک نرخی کردن بنزین برسد؛ هرچند که هنوز زود است که بگوییم مصرف بنزین روند صعودی به خود خواهد گرفت و باید حداقل یک یا دو ماهی صبر کرد تا روند مصرفف خود را نشان دهد.
براساس گفته های مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران براساس آخرین آمار در روز یکم خرداد ماه دو میلیارد و یکصد میلیون لیتر بنزین ٧٠٠ تومانی در کارت سوخت خودروهای سواری شخصی و موتوسیکلت ها وجود داشته است که دارندگان وسایل نقلیه می توانند این سهمیه را تا آخرین روز از شهریور ماه مصرف کنند .
از این رو مردم برای آنکه بتوانند از حداکثر سهمیه ذخیره شده بنزین 700 تومانی خود تا پایان شهریور ماه استفاده کنند باید به طور متوسط روزانه 17.5 تا 18 میلیون لیتر بنزین 700 تومان خریداری و مصرف کنند.
خرید این حجم بنزین 700 تومانی به طور روزانه قطعا منجر به افزایش مصرف این فرآورده نفتی به ویژه در آستانه فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی و برون شهری مردم خواهد شد و اگر کنترل مصرف از سوی مسئولان شرکت ملی پخش صورت نگیرد قطعا باید منتظر افزایش قاچاق بنزین به کشورهای همسایه بود.
خبری سهمیه ای بنزین که تکذیب و بعد تایید شد
چند ساعت قبل از اجرایی شدن تصمیم دولت یازدهم برای تک نرخی کردن بنزین رئیس اتحادیه جایگاه داران در خبری اعلام کرد قرار است بنزین آزاد نیز به صورت سهمیه 500 لیتری عرضه شود، آنچه از این خبر برداشت می شد این بود که فروش بنزین آزاد نیز سهمیه ای خواهد بود اما دقایقی بعد داود عربعلی رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش این گفته های بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین را تکذیب کردو گفت قرار نیست برای بنزین آزاد سهمیه ای در نظر گرفته شود و مردم می توانند هر مقدار که بنزین نیازداشته باشند مصرف کنند!!.
به گزارش فارس، اما در دقایق ابتدایی طرح تک نرخی کردن بنزین مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد 500 لیتر سهمیه بنزین آزاد در کارتهای سوخت شارژ شده است که به دلیل مباحث نرم افزاری این کار صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه پیش از این با اتمام سهمیه بنزین 700تومانی امکان برداشت 300 لیتر بنزین آزاد بود، گفت: اکنون این رقم به 500 لیتر افزایش یافته است؛ این در صورتی است که بعید است خودرویی در ماه بیش از این رقم بنزین نیاز داشته باشد.
حفظ سهمیه مانع از قاچاق سوخت می شود
این گزارش اضافه می کند در شرایط فعلی و با تصمیم دولت که قیمت بنزین آزاد شده است اگر کنترلی بر مصرف صورت نگیرد باید منتظر افزایش قاچاق این حامل انرژی پرطرفدار در جهان بود زیرا با افزایش قیمت بنزین در ایران هنوز قاچاق بنزین به مرزهای غربی و شرقی صرفه اقتصادی دارد، به همین دلیل دولت باید به دنبال راهکاری باشد که مانع از افزایش قاچاق سوخت شود. بهترین کار کنترل مصرف از طریق حفظ کارت های سوخت و تعیین سهمیه برای بنزین آزاد است.
در پایان نیز دوباره تاکید می کنیم تصمیم دولت یازدهم بر تک نرخی کردن بنزین قطعا منجر به افزایش مصرف بنزین خواهد شد، اما حفظ نظام سهمیه بندی می تواند مانع از افزایش قاچاق بنزین شود.
انتهای پیام/ف
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ شهرک صنعتی شماره ۲ دهدشت؛ بستری آماده برای جهش تولید و اشتغال در کهگیلویه
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
آخرین اخبار
- ◄ بسیج تمامی امکانات برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی و مراسم تشییع رهبر شهید
- ◄ نگاهی به سبک مدیریت میدانی فرمانداری که «از جنس همین خاک» است
- ◄ کافه های دهدشت،تهدیدی برای امنیت و آرامش اجتماعی؛دادستان ورود کند
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ روایت پدخندق
- ◄ ظهر عاشورای خندق / وقتی رزمندگان با لب تشنه، دشمن را زمینگیر کردند
- ◄ عزاداری دهدشتیهادرروز عاشورا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست