رابطه گستاخی سعودیها و رفتارهای دوستانه دولت و خاندان هاشمی/ اقداماتی که زمینه ساز حادثه فرودگاه جده شد
همان رفاقت های دیرینه و درخواست های مکرر برای دوستی دو کشور است که موجب شده تا رژیم آل سعود تا این حد دست به گستاخی علیه ایرانیان بزند. به طوری که در فاصله نزدیک به 10 روز ابتدا 2 تن از نوجوانان ایرانی توسط پلیس عربستان مورد تعرض قرار می گیرند و سپس خبر از عدم اجازه کشور عربستان برای ورود هواپیمای ایرانی زوار حج به خاک این کشور به گوش می رسد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا تعطیلات ایام نوروز و عدم فعالیت روزنامه ها و برخی مجموعه های خبری موجب نشد تا یک حادثه دلخراش در این ایام از دید رسانه ها غافل بماند. حادثه فرودگاه جده و تعرض 2 تن از شرطه های سعودی طی یک هفته گذشته به یکی از مهمترین اخبار رسانه ای و نقل محافل هموطنان تبدیل شد. این در شرایطی است که کشتار وحشیانه مردم یمن و حمله به شیعیان این کشور نیز از سویی دیگر در ایام نوروز، افکار عمومی مردم ایران را جریحه دار کرد. اما صبح امروز نیز ماجرای عدم صدور مجوز ورود به هواپیمای حامل زائران ایرانی بیت الله الحرام، برگ دیگری از گستاخی های رژیم آل سعود را به پرده نمایش کشاند.
ماجرای تعرض به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و اقدام اخیر درباره هواپیمای ایرانی، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و موضوعی پراهمیت به حساب می آید. اولا روی دادن چنین اتفاقی در کشوری که حاکم آن خود را خادم حرمین شریفین می داند از این لحاظ حائز اهمیت است که پشت پرده چهره رژیم آل سعود را نمایان می سازد. وقتی در شرایط ویژه منطقه ای، یک اتفاق دردناک در فرودگاه شهر جده برای زوار ایرانی به وجود می آید و از سوی دیگر نیز به واسطه چند روز، هواپیمای زائران ایرانی به کارت قرمز عربستانی ها مواجه می شود، اولین برداشتی که به ذهن می رسد این است که دولت آل سعود به واسطه رفتارهای دوستانه 2 سال اخیر دستگاه دیپلماسی دولت ایران و اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گستاخ شده و قصد گردن کشی و رفتارهای شنیع در برابر ملت و دولت ایران را دارد و هیچ بعید نیست که در هفته ها و ماه های آینده، شاهد اتفاقاتی ناگوارتر در این کشور باشیم. از همین رو توجه به نوع رفتار رئیس جمهور ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با رژیم آل سعود در سال های اخیر نشان می دهد که رفتارهای این چنین زمینه ساز حوادث فرودگاه جده و عدم مجوز ورود به هواپیمای ایرانی شده اند.
روحانی- 27 خرداد 92
بیست و هفتمین روز از خرداد ماه سال 92 و تنها چند روز پس از تصدی جایگاه ریاست جمهوری توسط حسن روحانی بود که رئیس دولت یازدهم در نخستین نشست خبری خود از بهبود روابط تهران و ریاض صحبت کرد و از برقراری روابط سیاسی با عربستان سعودی استقبال کرد.
روحانی در این نشست خبری که در در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، برقرار شد عربستانی ها را برادر خود خواند و در پاسخ به خبرنگار الجزیره اظهار داشت: ما با عربستان برادر هستیم و قبلهگاه مسلمانان در آن کشور است و ما رابطه بسیار نزدیک منطقهای فرهنگی و تاریخی داریم، صدها ایرانی در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر میکنند و اتباع سعودی هم به ایران سفر میکنند. خوشحالم که اولین تفاهمنامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای بنده بود. انشالله در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان بویژه با عربستان خواهیم داشت.
هاشمی و دوستی دیرینه با عربستان
البته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بحث ارتباط با عربستان را به تبعیت از هاشمی رفسنجانی که یکی از اصلی ترین حامیان روحانی در راستای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری محسوب می شد، مطرح کرد.
هاشمی رفسنجانی همواره عربستان را به عنوان یکی از دوستان دیرینه خود معرفی کرده و در یکی دو دهه اخیر نیز با سفرها و ارتباطاتی که با سران سعودی داشته، سعی در ایجاد روابط دوستانه میان ایران و عربستان کرده است اما هر بار با دست رد از سوی رژیم آل سعود مواجه شده است. در یکی از این نمونه ها نیز هاشمی پس از مطرح شدن اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان، با ارسال نامه ای به پادشاه این کشور خواستار لغو این اعدام شد که این نامه هیچ گاه بر روند اعدام شیخ نمر و فشارهای وارد شده به شیعیان عربستان تاثیر نگذاشت.
این ارتباطات هاشمی در کنار علاقه مندی دولت یازدهم برای ایجاد ارتباط با عربستان در شرایطی انجام می گرفت که عربستان به یکی از اصلی ترین مخالفان ایران در منطقه تبدیل شده بود. از یک سو در ماجرای حمایت ایران از نوری المالکی و روند برکناری حسنی مبارک و از سوی دیگر در تحولات سوریه و عراق و بحرین، آل سعود همواره در نقطه مقابل ایران و سیاست های کشور ما قرار داشت اما اهالی دولت به پیروی از نظرات هاشمی رفسنجانی، سعی در بهبود روابط با این کشور داشتند و این اتفاق هیچ گاه رخ نداد.
حالا اما به نظر می رسد همان رفاقت های دیرینه و درخواست های مکرر برای دوستی دو کشور است که موجب شده تا رژیم آل سعود تا این حد دست به گستاخی علیه ایرانیان بزند. به طوری که در فاصله نزدیک به 10 روز ابتدا 2 تن از نوجوانان ایرانی توسط پلیس عربستان مورد تعرض قرار می گیرند و سپس خبر از عدم اجازه کشور عربستان برای ورود هواپیمای ایرانی زوار حج به خاک این کشور به گوش می رسد.
امروز اما حادثه فرودگاه جده، کشتار وحشیانه مردم یمن و ماجرای عدم صدور مجوز برای ورود هواپیمای زوار ایرانی به خاک عربستان، موجب شد تا دیدگاه منفی مردم کشور ما نسبت به کشور عربستان به حالت انزجار و نفرت تبدیل شود. رژیم آل سعود از دیرباز در میان ایرانیان منفور بوده اما ماجرای فرودگاه جده برگی جدید از روابط مردم ایران و دولت عربستان ایجاد کرد، چراکه اتفاقات رخ داده منجر به جریحه دار شدن احساسات مردم شد. نمونه بارز آن نیز حضور یکصد هزار نفری تماشاگران ایرانی در دیدار مقابل یک تیم فوتبال از عربستان و خوشحالی پس از گل بازیکن جوان ایرانی است که نشان می دهد امروز قشرهای مختلف مردم نسبت به رژیم سعودی مواضعی سرسختانه دارند.
انتهای پیام/
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ شهرک صنعتی شماره ۲ دهدشت؛ بستری آماده برای جهش تولید و اشتغال در کهگیلویه
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
آخرین اخبار
- ◄ بسیج تمامی امکانات برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی و مراسم تشییع رهبر شهید
- ◄ نگاهی به سبک مدیریت میدانی فرمانداری که «از جنس همین خاک» است
- ◄ کافه های دهدشت،تهدیدی برای امنیت و آرامش اجتماعی؛دادستان ورود کند
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ روایت پدخندق
- ◄ ظهر عاشورای خندق / وقتی رزمندگان با لب تشنه، دشمن را زمینگیر کردند
- ◄ عزاداری دهدشتیهادرروز عاشورا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست