کدخبر: ۱۱۹۶۴
۲۷ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۳۳
چاپ

10فرماندار در14 سال؛

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

تغییرات مکرر فرماندار کهگیلویه از 1390 تاکنون، نه‌تنها فرصت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را از مدیران گرفت، بلکه به یکی از عوامل اصلی عقب‌ماندگی شهرستان در حوزه زیرساخت، سرمایه‌گذاری و اعتماد عمومی تبدیل شد.

پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، طیبه‌سادات سعادتی‌نیک: با تغییر هر دولت، طبیعی است که مدیران کلان و میانی کشور دستخوش جابه‌جایی شوند تا هماهنگی بیشتری با سیاست‌های دولت جدید ایجاد شود. اما در کهگیلویه، این تغییرات تنها به دولت‌ها محدود نمی‌شود؛ نمایندگان مجلس نیز با ورود خود به عرصه سیاسی، نقش پررنگی در انتصاب فرمانداران و مدیران محلی ایفا می‌کنند.  

فرماندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان، باید بر اساس معیارهای قانونی و مدیریتی انتخاب شود؛ معیارهایی همچون شایسته‌سالاری، تجربه اجرایی، توان تعامل با مردم و همسویی با سیاست‌های دولت. با این حال، واقعیت نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، فشارها و توصیه‌های نمایندگان مجلس مسیر انتصاب‌ها را تعیین می‌کند. 

رهبر انقلاب بارها هشدار داده‌اند که وظیفه نمایندگان مجلس قانون‌گذاری و نظارت است و دخالت در انتصاب‌ها موجب تضعیف شایسته‌سالاری و وابستگی مدیران به افراد به جای قانون خواهد شد. با وجود این، در کهگیلویه رد پای نمایندگان در بسیاری از تغییرات مدیریتی مشهود است؛ از فرماندار گرفته تا مدیران ادارات کلیدی شهرستان.

در کهگیلویه طی ۱۴ سال گذشته ۱۰ فرماندار تغییر کرده‌اند؛ یعنی میانگین دوره مدیریت هر فرماندار تنها حدود یک سال و پنج ماه بوده است. این آمار نشان‌دهنده بی‌ثباتی مدیریتی شدید در شهرستان است؛ وضعیتی که فرصت برنامه‌ریزی بلندمدت را از مدیران گرفته و بیش از آنکه بر پایه شایستگی و کارآمدی باشد، تحت تأثیر معادلات سیاسی و دخالت نمایندگان مجلس شکل گرفته است. پیامد این بی‌ثباتی، پروژه‌های نیمه‌تمام، کاهش اعتماد عمومی و تضعیف کارآمدی اداری است.»

روایت کامل انتصاب فرمانداران از 1390 تا1404

آبان ماه ۱۳۹۰ بود که «ناصر رضایی» جایگزین نصرت‌الله انصاری در فرمانداری کهگیلویه شد. رضایی پیش از آن رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری را در کارنامه خود داشت. وی جایگزین نصرت‌الله انصاری فرمانداری شد که سه سال سکان مدیریت شهرستان را بر عهده داشت. رضایی سومین فرماندار کهگیلویه در دولت‌های نهم و دهم بود.

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

یک سال پس از انتصاب ناصر رضایی در فرمانداری کهگیلویه، آذرماه ۱۳۹۱ «ابراهیم جعفری» جایگزین وی شد. جعفری مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد چهارمین فرماندار کهگیلویه در دولت‌های نهم و دهم شد. وی برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در دولت دهم نامزد شده بود.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

شهریور ۱۳۹۳ «کرامت کریمی‌نژاد» به‌عنوان فرماندار کهگیلویه منصوب شد. کریمی‌نژاد دارای مدرک کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، معاون مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری بود. وی در دولت یازدهم فرماندار کهگیلویه شد.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

خرداد ۱۳۹۴ «علی پوزش» ۵۲ ساله که دانشجوی مقطع دکترای مدیریت استراتژیک بود و پیش از آن مدیرکل برنامه و بودجه استانداری را بر عهده داشت، به عنوان فرماندار کهگیلویه معرفی شد. پوزش نیروی اصلاح‌طلب و دارای سوابقی همچون معاون معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی سازمان مدیریت، معاون آمار سازمان مدیریت، رئیس گروه تسهیلات تکلیفی سازمان مدیریت و کارشناسی بود.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

تیرماه ۱۳۹۷ «محمدجعفر نیکبخت» در یک مراسم داخلی که بدون حضور مدیران و تنها با حضور بخشدار در دفتر فرماندار برگزار شده بود، جایگزین علی پوزش شد. محمدجعفر نیکبخت در دولت تدبیر و امید معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود. وی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه بود و بیش از یک سال سرپرست فرماندار کهگیلویه را بر عهده داشت. با طولانی‌شدن حکم سرپرستی، نیکبخت فروردین ۹۸ استعفا داد؛ اما با استعفای وی موافقت نشد.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

«علیرضا اتابک» در یک روز گرم مردادی سال 1398 در سالن اجتماعات فرمانداری دهدشت معارفه شد. وی در مراسم معارفه گفته بود که اقتدار را به فرمانداری برمی‌گرداند. اتابک گفت: «به دیار کهگیلویه رنجور و خسته وارد شدم که تحمل این همه سختی و تضاد را ندارد. من امروز به کهگیلویه برای وحدت و استقلال و پیگیری مشکلات وارد شدم. در فرمانداری به روی همه جریانات سیاسی و گرایش‌های فکری و نخبگان و هر کسی که دل در گرو توسعه شهرستان دارد، باز است.» وی آمدن در کهگیلویه را به‌مثابه پا گذاشتن در میدان مین تلقی کرده بود. اتابک که برگزاری انتخابات را به عنوان یک چالش در پیش داشت، در دولت یازدهم سکاندار فرمانداری کهگیلویه را در دست گرفت. وی بخشدار چرام در دولت اصلاحات بود.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

بهمن ۱۳۹۹ «دارا کریمی‌نژاد» جایگزین اتابک شد. کریمی‌نژاد در روزهای پایانی دولت در آیین معارفه رئیس جدید شبکه بهداشت و درمان (منصور تقوی) گفته بود: «عزل و نصب‌ها حق دولت است و دولت حق دارد فرماندار جدید و مدیران جدید منصوب کند. بنده به هر قیمتی حاضر نیستم فرماندار باشم اما تا زمان حضور نیروی جدید بیشتر از قبل خدمت می‌کنم.» او همچنین گفته بود: «گندم ری خوردن و با نماینده نشستن برای دو روز بیشتر ماندن را نمی‌پذیرم. شأن دولت را حفظ می‌کنم و تا آخرین روز با تمام وجود تلاش خواهم کرد.»

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

دی ماه ۱۴۰۰ «عبدالعزیز موسوی» جایگزین دارا کریمی‌نژاد شد. موسوی ۵ دی ماه ۱۴۰۱رسمأ به عنوان فرماندار منصوب شد اما، مهرماه ۱۴۰۲ از سمت خود استعفا داد. موسوی ۱۲۷ روز مانده به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس تغییر کرد. موسوی بخشداری را در کارنامه اجرایی خود داشت و بعد از فرمانداری مسئولیت دفتر نماینده مردم در مجلس را بر عهده گرفت.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

آبان ۱۴۰۲ «حمزه محقق» که فرمانده ناحیه مقاومت گچساران و کهگیلویه را در کارنامه خود داشت و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی بود، فرماندار کهگیلویه شد.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

اردیبهشت ۱۴۰۴ «ایرج کاظمی‌جو» جایگزین محقق شد. از زمان انتصاب کاظمی به‌عنوان سرپرست فرمانداری هنوز حکم او صادر نشده و با گذشت بیش از 6 ماه از سرپرستی هنوز حکم او صادر نشده است.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

پروژه‌هایی که قربانی سیاست شده‌اند

شهرستان کهگیلویه طی سال‌های اخیر با پدیده‌ای به نام صندلی لغزنده فرمانداران روبه‌رو بوده است؛ وضعیتی که هر فرماندار تازه منصوب، پیش از آن‌که فرصت آشنایی کامل با ظرفیت‌ها و چالش‌های شهرستان را پیدا کند، با تغییر دولت یا نماینده مجلس جایگاهش متزلزل می‌شد. این بی‌ثباتی عملاً امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را از مدیران گرفت و پیامدهای اجتماعی و توسعه‌ای گسترده‌ای به همراه داشت.

مدیریت کوتاه‌مدت و تغییرات مکرر، فرصت اجرای برنامه‌های بلندمدت را از فرمانداران گرفته است.

در بررسی ادوار فرمانداری آنچه مشخص است طولانی شدن دوره‌های سرپرستی و کوتاه بودن عمر مدیریت است و همین موجب بلاتکلیفی اداری و کندی تصمیم‌گیری شده است.

 

مدیریت سرزمین بلاد شاپور روی صندلی لغزان

پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای شهرستان همواره تحت تأثیر تغییرات مدیریتی و سیاسی قرار گرفته‌اند. هر فرماندار با اولویت‌های جدید آمد و پروژه‌های نیمه‌تمام یا متوقف شدند. این تغییرات باعث شده بسیاری از طرح‌ها راکد مانده‌اند. عمر برخی پروژه‌های تعریف شده از جمله شهرک صنفی به دو دهه برسد و طرح‌هایی مانند آب‌رسانی به زمین‌های دهدشت غربی، آب‌رسانی به چهار شهر، احداث سدهای خاکی و مسکن در نیمه راه لنگ‌لنگان پیشرفت داشته باشند. همچنین این تغییرات سیاسی باعث شده پروژه‌های کلیدی مانند نیروگاه سیکل ترکیبی و باند فرودگاه به‌کلی از فهرست خارج و به فراموشی سپرده شوند.

پیامدهای توسعه‌ای بی‌ثباتی مدیریت

عقب‌ماندگی در حوزه راه‌ها و زیرساخت‌های روستایی همچنان مشهود است. ضعف در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فرصت‌های اقتصادی را محدود کرده است. مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ روندی روبه افزایش دارد و نقش فرمانداری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی کاهش یافته است.

این تغییرات مکرر نه‌تنها منابع مالی و انسانی را هدر داده، بلکه باعث شده مردم شهرستان هیچ دستاورد ملموسی از این رفت‌وآمدها نبینند.

بی‌ثباتی مدیریتی در فرمانداری کهگیلویه، به‌جای آن‌که موتور محرک توسعه باشد، به مانعی جدی برای پیشرفت تبدیل شده است.

واضح است تا زمانی که انتصاب فرمانداران بر اساس تغییر دولت‌ها و نمایندگان مجلس صورت گیرد و نه بر پایه شایستگی و ثبات، پروژه‌های شهرستان یا نیمه‌کاره می‌مانند یا به‌کلی حذف می‌شوند. مردم کهگیلویه امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند مدیریت پایدار، غیرسیاسی و پاسخگو هستند تا چرخه ناکارآمدی پایان یابد و مسیر توسعه هموار شود.

انتهای خبر/