جايگزيني مهارت گرايی بجاي مدرك گرايي بهترين راهكار اشتغال و توسعه پايداراست
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداه کل فنی و حرفه ای كهگيلويه و بوير احمد گفت: دوري از مدرك گرايي و تلاش بسوي مهارت گرايي مهمترين راهكار براي اشتغال و توسعه پايدار در استان و كشور است كه مي توان با فرهنگ سازي و آموزش هاي مطابق با استاندارد هاي فني و حرفه اي به آن دست يافت.
به گزارش پایگاه خبری تحليلي كهگيلويه به نقل از پايگاه خبري تحلیلی صبح زاگرس، وحيد دوهنده افزود: ماموريت اصلي فني و حرفه اي تربيت نيروي ماهر و نيمه ماهر براي صنايع و بخش هاي مختلف مانند كشاورزي، خدمات و ديگر بخش هاي جامعه است ولي بخاطر اينكه برخي از مهارت ها كوتاه مدت هستند برخي از مراکز اموزشی به بهانه تقویت بخش خصوصی صرفا تبدیل به مراکز صادر کننده مدرک مهارتی شده و حتی در برخی موارد دریافت کنندگان کارت فقط با دادن مشخصات و پرداخت هزینه های هنگفت توسط واسطه ها موفق به دریافت گواهی های مربوطه خواهند شد و اين دوره ها آموزش هاي ناقص باعت رشد مدرك گرايي بدون فراگيري مهارت كافي مي شود.
وي بیان کرد: اين مسئله باعث مي شود مردم براي دريافت مدرك به اين سازمان ها مراجعه كنند و اين درحالي است كه سازمان فني و حرفه اي آموزش هاي لازم را طبق استاندارد و زير نظر اساتيد مجرب براي پرورش نيروهاي توانمند و ماهر برگزار مي كند.
اين كارشناس به پيگيري مشكلات آموزش هاي مهارتي و صدور گواهي هاي مهارت از طريق سازمان هاي مختلف اشاره داشت و تاكيد كرد: در صورت عدم توجه به این مهم علاوه بر دچار شدن سرنوشت حرفه های مهارت به مدرک گرایی (همانند آموزشهای رسمی دانشگاهی و ....) مراکز آموزشی فني و حرفه اي و آموزشگاه های آزاد وابسته به فنی و حرفه ای یا بایستی همرنگ سایر موسسات آموزشی راه تولید مدارک بدون کیفیت را دنبال کنند و یا شاهد تعطیلی واحدها و هدر رفت تلاشهای طاقت فرسای کارکنان خدوم خود که براساس تجربیات جهانی موفق بوده را نظاره گر باشند که تاثیر منفی آن بر رشد و توسعه اقتصادی بسیار ویرانگر و مخربتر از مدارک دانشگاهی نظری خواهد بود .
دوهنده افزود: با پيگيري اداره كل فني و حرفه اي کهگسلوسه و یویراحمد استاندار استان قول داده مشكلات دوره هاي مهارتي و صدور گواهي ها را در شوراي اشتغال و كميته آموزش استانداري مطرح شود و براي حل اين مشكل راهكار لازم ارائه شود.
وي با اشاره به اينكه آموزشهای فنی و حرفه ای نقش اساسی در رشد اقتصادی، افزایش درآمد و توسعه اشتغال مولد و پایدار دارد گفت: اين آموزش ها در دو بخش خصوصي و دولتي با نظارت سازمان فني و حرفه و مطابق با استاندارد هاي ملي و جهاني صورت مي گيرد و در حال حاضر تعداد 11(سه مرکز مختص خواهران، سه مرکز مختص برادارن و 5 مرکز دو منظوره) مرکز آموزشی در شهرستانهای بویراحمد، دنا، کهگیلویه، گچساران، بهمئی، باشت و چرام مشغول آموزش داوطلبان مي باشند.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه ای كهگيلويه و بوير احمد به برنامه هاي مصوب این اداره کل اشاره كرد و گفت: اين اداره کل در نظر دارد در سال 1394 بر اساس محورها، اهداف و سیاست های برنامه پنجم توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی جمهوری اسلامی ایران و سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با دارا بودن 11 مرکز آموزشی ثابت و 80 آموزشگاه آزاد خصوصی فعال در بخش های مختلف آموزشی شامل مراکز ثابت، سیار، صنایع، روستایی، عشایر، پادگان،زندانو جواردانشگاه، به متقاضیان جویای کار، شاغلین، دانشجوبان و فارغ التحصیلان آموزش های لازم را به میزان چهار میلیون نفر ساعت بر اساس استانداردهای آموزشی وبهره گیری از اساتید مجرب و تجهیزات آموزشی مناسب ارائه نماید.
دوهنده ابراز داشت: نيمي از اين تعهد توسط اداره کل فني و حرفه اي اجرايي شده و بقيه تعهد از طريق آموزشگاه هاي خصوصي و تحت نظارت اين اداره کل اجرا خواهد شد.
وي به همكاري ديگر سازمان ها در زمينه آموزش نيروهاي مهارتي اشاره كرد و افزود: اداره كل فني و حرفه اي علاوه بر تعهدات سالانه خود، از طریق عقد تفاهمنامه های متعدد در سطح ملی و استانی با سازمان هايي چون آموزش و پرورش، کمیته امداد، نیروهای مسلح، اداره کل زندان ها، مراکز علمی و دانشگاهی، شرکت توزیع نیروی برق و بسیج، تامین اجتماعی که به نحوی به خدمات آموزشی و مهارتی این اداره کل نیاز دارند همکاری متقابلی داشته است.
دوهنده در پايان به لزوم فرهنگ سازي در جامعه اشاره كرد و گفت: تقويت فرهنگ مهارت گرايي مهمترين راهكار براي اشتغال و توسعه پايدار در استان و كشور خواهد بود.
منبع: قلم دنا
انتهاي پيام/ش/200
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ امتحانات دانش آموزان کهگیلویهوبویراحمدی مجازی شد
- ◄ آتش به جلسه مدیریت بحران کهگیلویه رسید/وقتی موتور کولر زنگ خطر را زد
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ سرکشی مسئولین از جانباز جنگ رمضان در کوه سیاه
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
آخرین اخبار
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست
- ◄ سرپرست جدید روابطعمومی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ نفسهای آخر بلادشاپور در میان دود زباله
- ◄ ادارات کهگیلویه در تعظیم شعائر حسینی پیشقدم باشند
- ◄ ایران، قدرت بلامنازع و «کلانتر» معادلات غرب آسیاست
- ◄ اخطار کاظمیجو به دستگاههای اجرایی کهگیلویه؛ ضعف در پیگیری مصوبات را برطرف کنید
- ◄ انسجام ملی بزرگترین دستاورد روزهای اخیر است/ تقویت تابآوری مردم اولویت مسئولان
- ◄ سرکشی مسئولین از جانباز جنگ رمضان در کوه سیاه
- ◄ غریق در یک سال؛ هشدار رئیس امور آب کهگیلویه: شنا در رودخانهها ممنوع!