آخرین اخبار

9. مهر 1395 - 11:32   |   کد مطلب: 6353
به قلم محمد ناصرداوودی:
روابط عمومی واژه ای برای پیشرفت
حضور رسانه ها به عنوان نیروی محرکه جامعه زمانی فعال و تاثیر گذار خواهند بود که جایگاه روابط عمومی تثبیت شده و ارتباط این دو به جایگاه مطلوب برسد.
پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه

پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، محمد ناصرداوودی

 

رمز موفقیت و بقای هر دولتی ایجاد ارتباط گسترده با مردم در تمام عرصه هاست که در گستره ی روابط عمومی قابل تعریف و ارزیابی ست .

متاسفانه جایگاه روابط عمومی به عنوان تاثیر گذارترین حوزه و کانال ارتباطی با مردم فقط نامش حفظ شده است غافل از اینکه  تکریم ارباب رجوع و ایجاد یک شبکه منسجم مردم مدار در قالب همین  حوزه قابل تعریف است.

استفاده از روش علمی در بروز و ظهور و شکوفایی و بهره برداری مناسب از دستاوردهای این حوزه تاکنون مهیا نشده و همین عامل سبب شده که دولتها در ارائه خدمات و عملکرد خود به مردم دچار مشکل شوند .

 

سیستمهای موفق همیشه سرمایه گذاران خوبی در این حوزه بوده اند  ولی در کشور ماکم توجهی مدیران پیشرفت را کند کرده است.

روند تاثیرگذاری این حوزه بر رویکرد فعل و انفعالات سازمان ها باتوجه به عدم سرمایه گذاری، بسیار پایین بوده و ارزیابی مردم از عملکرد دولت را کند می کند .

 

در دنیای امروز دولتی موفق است که در حوزه ارتباطات اجتماعی سرمایه گذاری بیشتری انجام داده و سازمان های دولتی و حکومتی را به جامعه متصل و لینک نماید .

حضور رسانه ها به عنوان نیروی محرکه جامعه زمانی فعال و تاثیر گذار خواهند بود که جایگاه روابط عمومی تثبیت شده و ارتباط این دو به جایگاه مطلوب برسد. برداشتن فاصله میان رسانه ها و حوزه روابط عمومی یقینا کیفیت بهره وری را مضاعف خواهد کرد .از رهیافت این تلاشها و توجه به جایگاه روابط عمومی می توان به تکریم ارباب رجوع و جذب نگاه جامعه به حکومت امیدوار بود . شاید ترس مدیران از نظارت مستمر مردم، علت عدم یا کم توجهی دولتها و نهادهای حکومتی به این مقوله باشد.

نیاز دولت و مردم به هم ،وجود ارتباطات اجتماعی وروابط عمومی را ضروری تر نموده  است تاانتقادات به دولتها به حداقل برسد. روابط عمومی که امروزه از آن به هنر هشتم یاد می شود مسئولیت پذیری رادر کارگزاران حکومتی بالا برده به شفافیت و اعتماد مردم نسبت به دولتها کمک خواهد کرد .

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان و در حکم دم و بازدم ایفای نقش می کند. هر دولتی مسیرنسبی اقناع افکار عمومی را پیموده ، مطمئنا در ارائه خدمات و جذب اقبال عمومی  موفق تر خواهد بود و هدفمند کردن این ارتباط به رفع مشکلات و استمرار آن کمک شایانی می کند.

 

روابط عمومی یک موضوع تخصصی و بستر مناسبی است برای شکوفایی حوزه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و. ..که به مشارکت عمومی منجر شده و مشارکت هم به انسجام آن حوزه ها کمک خواهد کرد و هم بازده کاری را تا حد قابل قبولی افزایش خواهد داد. موضوعات سنتی در دنیای امروز افکار عمومی را اقناع نمی کند و رشد جمعیت و مصنوعات جدید دولتها را الزاما بسوی دنیای ارتباطات و مکانیزم های جدید سوق می دهد. پس توجه به این مقوله باید سرلوحه فعالیتهای مدیران قرار گرفته تا در کنار منابع بالقوه ی دیگر مسیر شکوفایی کشور و منطقه را به نحو مطلوب هموار نماید و از محجوریت آن  به عنوان محرک پیشرفت جلوگیری شود .

 

امروز گسترش شبکه های اجتماعی و رسانه ای، سرعت اطلاعات ،ارتباطات و اطلاع رسانی به صورت قابل توجهی رشد یافته و حتی فراتر از برنامه ریزی دولتها بوده است.  عقب بودن دولتها و نهادهای حکومتی در عرصه های ارتباطی و رسانه ای، مشکلات عدیده ای را بر پیشبرد اهداف نظام مترتب ساخته است. یکی از مهمترین راههای کنترل آن توجه به زیرساخت های روابط عمومی و رسانه ای و بومی سازی آن در کشور است که در حوزه های ملی و اقلیمی باید رشد داده شود.

 

این نیاز هر روز ضروری تر و پررنگ تر از قبل شده و علاوه بر حوزه های اداری ، فرهنگ جامعه را دچار آسیب می نماید. پس اگر به فکر نباشیم فساد اداری  ، بی اعتمادی مردم به نهادهای حکومتی، نبود شفافیت در عملکرد و رویکرد سازمانی، تورم منفی در تمام حوزه های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و. .. رشد یافته و آسیب های جبران ناپذیری به نظام تحمیل می شود. اگر مدیران ما به سمت آموزش های علمی و برنامه محوری حرکت کنند و به روز باشند مشکلات اداری به حداقل کاهش خواهد یافت و فسادهای سازمان یافته از بین می رود.

به امید روزی های پراز نشاط

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک