آخرین اخبار

26. مهر 1394 - 16:15   |   کد مطلب: 3665
رعایت پاکیزگی و بهداشت در چنین مجالسی از نشانه های عملی ادب در محضر آن حضرت و اکرام میهمانان و دوستداران آن حضرت است لذا شایسته است برای رعایت این آداب به نکته های زیر توجه و عمل شود
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه،

 

هاشم اندیشه؛ کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کهگیلویه:

 

بزرگداشت مجالس سالار شهیدان از نشانه های عشق به حماسه شکوهمند عاشورا و اظهار همبستگی با شهیدان راه حق و نمونه ای از تعظیم شعائر الهی است.

 

رعایت پاکیزگی و بهداشت در چنین مجالسی از نشانه های عملی ادب در محضر آن حضرت و اکرام میهمانان و دوستداران آن حضرت است لذا شایسته است برای رعایت این آداب به نکته های زیر توجه و عمل شود.

 

1- همانگونه که لازم است هزینه برگزاری این مجالس از حلال ترین و پاکیزه ترین بخش درآمد انسان باشد، شایسته است مکان برگزاری مراسم، مواد غذایی و آشامیدنی مصرفی نیز از پاکیزه ترین، سالم ترین و بهداشتی ترین شرایط برخوردار باشد و از هرگونه اسراف، ریا و آلودگی های مادی و معنوی منزه باشد.

 

2- مجالس را طوری برگزار کنیم که صدای بلندگو بخصوص در ساعات استراحت مردم، موجب آزار دیگران نشود. ( حتی اگر آنها از روی شرم ، اظهار ناراحتی نکنند).

 

3- برپاکردن و شرکت در نماز جماعت بهنگام همزمانی مراسم عزاداران و اوقات شرعی ، در راستای اهداف قیام آن حضرت و جزئی از آداب عزاداری شایسته است.

 

4- آب آشامیدنی مجالس حسینی باید کاملاً سالم و بهداشتی، تهیه و توزیع شود، لذا در صورتی که از لیوان های یکبار مصرف استفاده نمی شود، شستشوی لیوان ها ضروری است ( لیوان های دهان زده به میکروب های مختلف آلوده است و پذیرایی از میهمانان امام حسین (ع) با چنین لیوان هایی دور از ادب است(.

 

5- گذاشتن یخ روی زمین و اشیاء آلوده سبب انتقال آلودگی به داخل یخ می شود لذا شستشوی ظاهر یخ کافی نیست بلکه در تمام مراحل حمل و نقل و نگهداری یخ ، باید بهداشت را مراعات کنیم.

 

6- استکان چای و نعلبکی را نیز باید هنگامی جلوی عزاداران بگذاریم که مطمئن باشیم قبلاً کاملاً شسته شده و پاکیزه است. ریختن استکان ها در طشت و شستشوی آنها با کمی آب و بصورت یکجا صحیح نیست، بلکه باید هر کدام را با آب پاکیزه و مواد شوینده بشوئیم و بطور جداگانه آب بکشیم.

 

7- برای ضدعفونی کردن استکان و نعلبکی می توان در ظرفی ۱۰ لیتر آب و ۵ گرم ( معادل یک قاشق مربا خوری ) پرکلرین ریخت و آنها را مدت حداقل ۱۵ دقیقه در چنین آبی قرار داد، سپس آنها را خارج کرده با آب سالم شستشو داد.

 

8- چای پر رنگ زیان بخش و چای کمرنگ مفید است.

 

9- پنیرهای تازه تهیه شده ممکن است سبب ابتلاء انسان به بیماری تب مالت شود، بنابراین پنیری را برای مجالس سوگواری تهیه کنیم که لااقل مدت ۲ ماه در آب نمک ( ترجیحاً آب نمک ۱۳ % ) نگهداری شده باشد.

 

10- اگر از شیر غیر پاستوریزه استفاده می کنیم، حتماً آنرا به مدت ۵ دقیقه (معادل  ۶۰ صلوات ) بجوشانیم و هنگام جوشانیدن آنرا هم بزنیم.

 

11- هنگام توزیع غذا از دستکش یک بار مصرف ( و یا لااقل بجای آن از کیسه فریزر) استفاده کنیم و غذا را با دست لمس نکنیم.

 

 -12 توزیع غذا در ظروف یکبار مصرف اگرچه اندکی هزینه دارد اما فواید بهداشتی آن بسیار زیاد است.

 

13- غذای سالم ، تنها با مواد اولیه سالم و بهداشتی، در ظروف پاکیزه و با طبخ صحیح و کامل تهیه می شود.

 

14- برای پیشگیری از مسمومیت غذایی رعایت نکات زیر کاملاً ضروری است:

 

غذای پخته شده تا لحظه توزیع باید همچنان روی آتش نگهداری شود ( یعنی بصورت کاملاً داغ نگهداری شودبه طوری که اگر دست انسان با آن برخورد کند بسوزد) نگهداری غذا در شرایط نیم گرم خطرناک است.

 

مواد غذایی پخته شده نباید با مواد غذایی نپخته و وسائلی که با مواد نپخته ارتباط داشته هیچگونه تماسی پیدا کند.

 

مرغ ها را باید کاملاً پخت ( طبخ ناقص مرغ عامل نوعی مسمومیت غذایی می تواند باشد).

 

15- تمام کسانی که به نحوی عهده دار خدمت به عزاداران و میهمانان مجالس سوگواری می باشند باید به شدت مراقب نظافت و بهداشت فردی و بهداشت محیط باشند.

 

16- سیگار کشیدن در مجالس امام حسین (ع) گذشته از آنکه برای سلامت همه خطرناک است در حقیقت عدم رعایت ادب و نزاکت و احترام این مجالس است.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک