آخرین اخبار

15. اسفند 1397 - 14:00   |   کد مطلب: 8879
هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی گفت: متأسفانه ارکستر ها آمدند و موسیقی لری را به میوه مصنوعی تبدیل کرده اند که فقط به آن نگاه می کنی ولی جذاب و دلنشین نیست، اما اگر با موسیقی اصیل لری نواخته شود مانند یک میوه طبیعی می ماند که هم خوردن و هم دیدن آن به دل انسان می نشیند.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ در خصوص ساخت ویدئوکلیپ های غیرمجاز لری درکهگیلویه و بویراحمد و به زیر سوال رفتن شخصیت و اصالت بانوان لری، حبیب الله بازیار خواننده محبوب هم استانی گفت: در موسیقی ابتدا باید به دنبال شعر خوب بود و پس از آن به دنبال آهنگ مناسب باشعر و سپس داشتن مخاطبان خاص چون همه شعرها به دل مخاطبین نمی نشیند.

 

 

 بازیار بیان کرد:  ازطرفی توجه مسئولین که مسئله فرهنگ موسیقی لری خصوصا در کهگیلویه وبویراحمد و استان فارس که اکثرا لر هستند در اینجا بخاطر عدم توجه مسئولین به این امر مهم وعدم برگزاری جشنواره و عدم توجه به خوانندگان لری این مسئله سبب شده است که موسیقی لری به ویژه موسیقی لری کهگیلویه وبویراحمد مورد توجه قرار نگیرد.

 

 

وی افزود: در اینجا نه کنسرتی اجرا می شود و نه به آهنگ های لری توجهی نشان داده می شود و نه به خوانندگان و نوازندگان موسیقی لری توجه می شود که اگر جشنواره های در این خصوص برگزار شود و به موسیقی دانان ونوازندگان توجه شود موسیقی لری می تواند پیشرفت بسیاری داشته باشد.

 

 

هنرمند و معلم کهگیلویه وبویراحمدی اظهار کرد: ما اگر توجه کنیم دراستان چهار محال وبختیاری این فکر از ذهن ما می گذرد که چرا موسیقی آن ها پیشرفت کرده است؟ این تنها بخاطر توجه واهمیت دادن به این موضوع است اما متأسفانه در کهگیلویه وبویراحمد اصلا توجهی به فرهنگ موسیقی ندارند.

 

 

حبیب الله بازیار گفت: برخی ها هم کسی را که خواننده ونوازنده می شود با چشم ارزشی به آن نگاه نمی کنند، ما اگر دقت کنیم در استان چهار محال و بختیاری و حتی در عشایر ترک موسیقی  وخوانندگی در دست خان ها است به موسیقی اهمیت می دهند به هنر خوانندگی و نوازندگی اهمیت می دهند.

 

 

 بازیاربیان کرد: متأسفانه در استان کهگیلویه وبویراحمد کسی خواننده و نوازنده شود کسی با ارزش به آن نگاه نمی کند و ضد ارزش میداند، این عوامل باعث شده است که موسیقی اصیل لری در استان کهگیلویه وبویراحمد جای اصلی خودش را پیدا نکند.

 

 

 وی تصریح کرد: موسیقی اصیل کهگیلویه وبویراحمدی در گذشته در مراسم شادی و سوگواری ها اجرا می شد یک سری موسیقی داشتیم که موسیقی کار بودند یک سری موسیقی هم در مراسم شادی و عزا خوانده می شد.

 

 

حبیب الله بازیار گفت: موسیقی لری در کهگیلویه وبویراحمد در چند سال اخیر پیشرفت هایی داشته است اما نه آن گونه که جایگاه اصلی خودش را پیدا کند، دست هنرمندان خالی است بنده اولین کاست رسمی وشرکتی موسیقی کهگیلویه و بویراحمدی وممسنی را خواندم، یک معلم هستم که  شعر دارم موسیقی هم دارم اما اسپانسر ندارم.

 

 

 بازیار بیان کرد: یک معلم حقوقش به کجا می رسد که من 40 یا 50 میلیون بیاروم و اثری تحویل بدهم؟ متأسفانه یک سری عوامل باعث شده است که به آن افراد اصلی در این موضوع اهمیت داده نمی شوند.

 

 

 وی افزود: در دوسال اخیر خوشبختانه صدا و سیما در این امر قدم بزرگی برداشته است و از خوانندگان و هنرمندان در عرصه موسیقی دعوت می کند تا خود را در عرصه موسیقی نشان دهند اما بااین حال هنوز هم آن جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

 

 

 حبیب الله بازیارگفت: در مراسم شاد و جشنواره ها باید آن موسیقی های شاد جای خود را باز کنند گلایه ای که دارم اینکه برخی از عزیزان که می خواهند مقامه خوانی کنند متأسفانه از یک شاخه به شاخه دیگری می پرند.

 

 

بازیار اظهار کرد: به طور مثال می خواهند "یاریار" بخوانند چیزی دیگر می خوانند این ها باهم ترکیب می شوند و باید از افرادی دعوت کنند که در این زمینه خبره هستند بیایند تدریس کنند و مقام ها را باهم تلفیق نکنند.

 

 

وی افزود: زن باید در جامعه مانند مردان در عرصه هنر هنرنمایی کند اینکه کسی عکس زنان لر را با یک کلیپ و ویدئو همراه کند بستگی به این دارد که افراد در رابطه با زنان خود چه نگرشی دارند موسیقی لری اگر با آهنگ اصیل لری نواخته شود مانند یک میوه طبیعی است.

 

 

هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی گفت: اما متأسفانه ارکستر ها آمدند و موسیقی را به میوه مصنوعی تبدیل کرده اند که فقط به آن نگاه می کنی و جذاب و دلنشین نیست اما اگر با موسیقی اصیل لری نواخته شود مانند یک میوه طبیعی می ماند که هم خوردن و هم دیدن آن به دل انسان می نشیند.

 

 

حبیب الله بازیار گفت: از طرفی آهنگ هایی که باید در مواقع عزاداری خوانده شود آن را با موسیقی اصیل لری متأسفانه آمیخته کرده اند در عزاداری نیز از آهنگ شش و هشت که برای رقص است استفاده می کنند.

 

 

 بازیار ادامه داد: برخی جاها وجود دارند که نسبت به مسئله اصالت زنان لر بی تفاوت هستند و همه جا کلیپ و تصویر آنان را می گذارند و در هر کلیپی منتشر می کنند، اصلا آهنگ لری این ها نیست این ها همه من درآوردی است، موسیقی لری یار یار است و موسیقی های شاد آن مثل " تیه کال برنو" ، "بایه بایه"و "همه چیم یار" است.

 

 

 وی در پایان گفت: متأسفانه به افراد خبره موسیقی توجه داده نمی شود در صدا و سیما هم می خواهند یه تکه مقامه خوانی کند یاریار می خواند، ما یاریار بویراحمدی داریم، یاریار ممسنی داریم، یاریار بختیاری داریم که این ها همه در سبک متفاوت هستند و باید به آن توجه شود.

 

انتهای پیام/

منبع:صبح زاگرس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک