آخرین اخبار

14. مهر 1396 - 23:19   |   کد مطلب: 8422
کتاب مدیریت آب همراه نفت برای کارشناسان HSE و متخصصان صنعت نفت و گاز و آلودگی خاک (منشا ، پایش و پالایش) توسط جوان کهگیلویه و بویراحمدی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، کتاب"مدیریت آب همراه نفت" و "آلودگی خاک" به قلم حافظ گلستانی فر از کارشناسان ارشد HSE مدیریت اکتشاف و کمک سایر همکاران توسط نشر زمین شناسی آرین زمین و خانیران منتشر شد.

در این کتاب به یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که صنایع مرتبط با نفت و گاز با آن مواجه هستند و آن مدیریت آب همراه نفت است، اشاره شده، آب همراه آبی است که در مخزن با منبع هیدروکربنی وجود دارد و در زمان تولید نفت و گاز از یک مخزن، به همراه آن‌ها تولید شده و به سطح زمین آورده می‌شود.

مدیریت زیست محیطی آب همراه نفت به دلیل حجم و آلودگی قابل توجه آن، یکی از چالش‌های جدی در صنایع بالادستی نفت است. جهت جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آب همراه نفت از مخازن نفتی و گازی اعمال روش‌های مدیریتی مفید و کارا در جهت کاهش اثرات منفی و مخرب آب همراه می‌تواند از طرفی سبب صرفه جویی‌های اقتصادی شده و از سویی دیگر باعث به وجود آمدن محیطی پاک و سالم شود.

از دیدگاه جهانی پس از آب و هوا، خاک سومین جزء عمده محیط زیست تلقی می شود. یکی از بزرگترین مشکلاتی که صنایع مرتبط با نفت با آن مواجه هستند آلودگی های خاک ناشی از عملیات مختلف نفتی و مدیریت صحیح آن است. این کتاب شامل فصولی از جمله منشا خاک، اجزای خاک، آلایند ه های اصلی خاک، منابع و مکانیزم های اصلی خاک، پایش و پالایش خاک است.

گفتنی است، حافظ گلستانی فر پیشتر تالیفاتی دیگری همچون مدیریت پسماند حفاری در چاه های اکتشافی نفت و گاز ، مدیریت پسماند رادیواکتیو در صنعت نفت و گاز ، تصفیه فاضلاب و لجن پالایشگاه نفت،آلودگی هوای داخل ساختمان، تصفیه فاضلاب صنعتی، راهنمای اقدامات بهداشت محیطی در شرایط اضطراری، واژگان مهندسی نفت و HSE، نقش تالاب ها در تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی داشته است.

 

حافظ گلستانی فر اهل استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک