آخرین اخبار

18. شهريور 1396 - 1:15   |   کد مطلب: 8331
بررسی محرومیت بخش دیشموک نیاز به ساعت ها بحث و بررسی دارد ولی می توان آنها در بخش های اقتصادی، ارتباطی، خدماتی، اجتماعی، طبیعی تقسیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،    همانطور که ذکر شد عوامل نظیر دور افتادگی از مراکز مهم، دوری از مسیرهای اصلی کشور، فقدان منابع کافی در سطح بخش و عدم مدیریت منابع موجود، دیدگاه سنتی حاکم بر کشاورزی و دامداری، عدم سرمایه گذاری های بخش خصوصی و صنعتی در بخش و.. مهمترین موانع پیشرفت در سطح بخش دیشموک هستند که نیازمند برنامه ریزی و کارشناسی های لازم در هربخش است.

 

یک جوان از روستای محروم ده گروه علیاء دیشموک در کنکور مقطع دکتری رتبه ۸ را کسب کرده است.

 

این رسانه خبری با این دکتر جوان مصاحبه ای ترتیب داده که از منظر بینندگان در ذیل خواهد گذشت.

 

خودتان را معرفی کنید؟ در چه روستایی هستید؟

با سلام، حسین فرهادی خواه "ویسی" هستم از روستای دهگروی علیا (شهیدپرواز) از توابع بخش دیشموک واقع در شهرستان کهگیلویه

تحصیلاتتان از ابتدا تا مقطع دکتری را کجا گذراندید؟

مقطع ابتدایی را در دبستان "ادب" دهگروی علیا، سپری، دوره راهنمایی را در مدرسه شهید پرواز لاوه پاتل و دوره دبیرستان را در دبیرستان ملاصدرا لاوه پاتل، همچنین پیش دانشگاهی را در شهر قلعه ریسی گذراندم.

دوره کارشناسی را نیز در دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گذارنده ام؛ سپس در کنکور کارشناسی ارشد با رتبه ۹ و نیز سهمیه رتبه اولی در رشته جغرافیاوبرنامه ریزی شهری – آمایش شهری در دانشگاه تهران پذیرفته شده ام و درنهایت نیز مقطع دکتری در دانشگاه تهران پذیرفته شده ام .

 

در کنکور چه رتبه ای را کسب کردید؟

نمره کل: رتبه ۸ (تزار ۶۲۷۲)

مصاحبه: ۷۱ از ۱۰۰ (مصاحبه دانشگاه تهران)

 

کدام دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهید کرد و به چه دلیل؟ و به چه دلیل؟

من هدفم تحصیل در دوره دکتری صرفا یکی از ۴ دانشگاه واقع در شهر تهران بوده است به همین دلیل هیچ کدام از دانشگاه¬های شهرستان را انتخاب نکرده ام.

باتوجه به اینکه در مجموع دانشگاه تهران دانشگاه اول ایران محسوب می شود از طرفی نیز این دانشگاه در رشته ما نیز حرف اول را در کشور میزند و همچنین دوره ارشد نیز در این دانشگاه بوده ام و با وضعیت آن آشنا بودم، طبیعی بوده که اولویت و هدف اصلی من نیز همین دانشگاه باشد.

تقریباً از چه زمانی مطالعه برای آزمون را شروع کردید؟ روزانه چند ساعت مطالعه داشتید؟

بخش اعظم لازمه قبولی دوره دکتری رزومه است که فراهم آوردن آن که وقت زیادی از داوطلب می گیرد.

بنده تقریبا از ترم اول که وارد کارشناسی ارشد شده ام به دنبال تقویت رزومه بوده ام و خوشبختانه به خوبی توانسته ام روزمه ی خود را تقویت کنم.

در مورد زمان شروع به خواندن مباحث کنکور کتبی نیز به دلیل اینکه من درگیر پایان نامه کارشناسی بوده ام از نیمه دوم آبان ماه به دلیل بسته شدن پایان نامه ام شروع به خواندن برای کنکور کرده ام.

ساعت روزانه مطالعه نیز متفاوت بوده است و گاهی تا ۱۴ ساعت می رسید و گاهی نیز ۱۰ ساعت، ولی متوسط بخواهیم در نظر بگیریم ۱۲ساعت در روز مطالعه داشتم.

 

در طول مطالعه ناامید هم می شدید؟ چه عاملی در درس خواندن شما با انرژی دوباره نقش داشت؟

خیلی از کارها، تا انسان وارد فرایند کار به صورت جدی نشود برایش سخت جلوه می کند، من با توجه به اینکه تقریبا تمام رقیبان که میشناختمشون از خیلی قبل از من شروع کرده بوده اند، گاهی احساس می‌کردم نمیتونم مطالب را جمع کنم و با آنها رقابت کنم ولی با برنامه ریزی درست نه تنها مباحث را جمع کردم بلکه ازآنها نیز بهتر عمل کردم.

 

هدفی که برای خودم ترسیم کرده بودم (تحصیل در دوره دکتری در دانشگاه تهران) مهمترین عاملی بود که به من انگیزه می داد و دلگرمی های اطرافیان بخصوص برادر بزرگترم (صدرالله فرهادی خواه)، زمینه موفقیت را فراهم کرده است.

در مورد رشته ای که قبول شدید بیشتر بگوئید؛ آینده رشته تان را چطور می بینید؟

رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری رشته ای تقرییا جدید از زیر شاخه های جغرافیای انسانی است که خوشبختانه کم کم دارد جایگاه خودش در کشور پیدا می کند و طبیعتا خیلی از مباحت این رشته با رشته شهرسازی مشترک است.

باتوجه به مشکلاتی که اکنون شهرهای کشور با آن مواجه هستند با دیدگاه سیستمی که این رشته دارد، می تواند نقش مؤثر بر بهبود شرایط کنونی شهرهای کشور داشته باشد.

 

من به آینده رشته کاملا خوش بین هستم . بله فارغ التحصیلان بیکاری نیز دارد که در قریب به اتفاق رشته های دانشگاه-های کشور، به استثنای رشته های علوم پزشکی این مشکل وجود دارد.

 

با توجه به رشته تحصیلی خویش چه حد به منطقه دیشموک توجه دارید؟

طبیعتا یکی از اهداف من در آینده ان شاء الله خدمت کردن به مردم عزیز بخش دیشموک خواهد بود.

 

مهمترین معضل از لحاظ وضعیت جغرافیایی شهری دیشموک را در چه می دانید؟

بدون شک یکی مهم ترین مشکلات بخش دیشموک، موقعیت جغرافیایی این منطقه است.

 

شاید مهمترین پیامد آن همین دورافتادگی این بخش از مسیرهای مهم ارتباطی باشد که این بخش را تا حدودی به بخش های مرزی شبیه کرده است زیرا این بخش به صورت یک نقطه انتهایی برای مسیرهای ارتباطی نمایان شده است.

هر چند که جاده ای به شهرستان باغملک متصل شده است یا جاده ای نیز از قسمت سردسیر به شمال استان وصل می شود ولی متأسفانه شرایط این دو جاده باعث شده است که چندان از آنها استفاده نشود.

 

از وضعیت جغرافیایی بخش دیشموک چه شناختی دارید؟

شناخت نسبی از بخش دیشموک دارم چون خودم ساکن بخش گرمسیر این بخش هستم و هر از چندگاهی نیز به بخش سردسیر سفر دارم.

آیا قصد کمک به منطقه را با توجه به مدرک و رشته خود، دارید؟ چگونه؟

 

انشاءالله که همنیطوره و کمک خواهم کرد و امیدوارم با توجه به تخصصی که دارم روزی بتوانم در شهرهای استان، بخصوص شهر دیشموک خدمت کنم.

 

در هنگام مطالعه برای آزمون دکتری چه مقدار از فضای مجازی استفاده کرده و در خصوص وضعیت فعلی و استفاده از فضای مجازی چه صحبتی به همسن و سالهای خود دارید؟ وضعیت فضای مجازی را در بین جوانان چگونه ارزیابی می کنید؟

من استفاده از فضای را در زمان مطالعه مدیریت می کرده¬ام ولی حداکثر تلاشم این بود که وقتی یک مبحث را تمام می کردم از فضای مجازی بازدید کنم.

حالا این مبحث ۱ ساعت طول می کشید یا یک روز فرقی نمی کرد.

استفاده از فضا مجازی در بین افراد الان به نظر زیاد می اید ولی به نظر من چون در کشور پدیده ای جدید است، اکنون استفاده غیرضروری از آن زیاد است ولی به مرور زمان استفاده غیر ضروری از آن کاهش خواهد یافت و از طرف افراد مدیریت خواهد شد.

از لحاظ جغرفیایی تعریف شما از کلمه محرومیت در مورد روستای خود و همچنین بخش دیشموک چه می باشد؟

بررسی محرومیت بخش دیشموک نیاز به ساعت ها بحث و بررسی دارد ولی می توان آنها در بخش های اقتصادی، ارتباطی، خدماتی، اجتماعی، طبیعی تقسیم کرد.

 

کمبود آب در سطح بخش بخصوص بخش جنوبی، پدیده جدید در بخش ما یعنی کاهش تدریجی جمعیت روستاهای بخش، مشکلات ارتباطی و حمل و نقلی در سطح بخش، کاهش و ضعیف شدن عرصه های مرتعی بخش، سنتی بودن شیوه کشاورزی و دامداری در سطح بخش، عدم قرار گیری بخش در مسیر شریان های اصلی کشور، کاهش بارندگی¬های چندسال اخیر که باعث کاهش درآمد حاصل از کشت دیم در سطح بخش گردیده است (شایان ذکر است به دلیل کوهستانی بودن بخش، اکثر زمین های بخش حتی برای کشاورزی دیم نیز مناسب نیستند)، عدم سرمایه گذاری و آموزش روستاییان در زمینه صنایع دستی، نرخ بالای بیکاری در سطح بخش، پایین بودن سطح سواد در بین افراد (متولدان قبل از دهه ۶۰)، فقدان حرفه های لازم بازار کار در بین جوانان بخش، تعصبات قومی و قبیله¬ای بی جا در بین برخی افراد، قرار داشتن در مسیر گرد وغبار غرب کشور، مشکل جدیدی که هم اکنون در حال وقوع است، خشک شدن درختان بلوط به عنوان گونه غالب در سطح بخش است، محرومیت از گاز طبیعی در سطح بخش، نبود اینترنت در سطح روستاهای بخش، مشکلات مربوط به آموزش و پرورش در سطح بخش (مثال بعضی دانش آموزان قریب به ۱ساعت پیاده روی می کنند تا به مدرسه برسند)، و چندین و چند مشکل دیگر در سطح بخش را که به خوبی دال بر محرومیت بخش دیشموک می باشند.

 

چه دلایلی و چه کسانی در موفقیت شما نقش داشتند؟

خانواده

سرعت دیشموک برای پیشرفت و توسعه در چه حد می دانید؟

به نظر می اید سرعت دیشموک برای پیشرفت چندان رضایت بخش نیست، امیدوارم در آینده شرایط بهبود یابد.

 

موانع پیشرفت در حوزه جغرافیایی برای دیشموک، چه هستند؟

همانطور که ذکر شد عوامل نظیر دور افتادگی از مراکز مهم، دوری از مسیرهای اصلی کشور، فقدان منابع کافی در سطح بخش و عدم مدیریت منابع موجود، دیدگاه سنتی حاکم بر کشاورزی و دامداری، عدم سرمایه گذاری های بخش خصوصی و صنعتی در بخش و.. مهمترین موانع پیشرفت در سطح بخش هستند که نیازمند برنامه ریزی و کارشناسی های لازم در هربخش هستند.

 

نظر شما در مورد رسانه خبر دیشموک چه می باشد و البته چه مدت رسانه خبر دیشموک را دنبال می کنید؟

من از همان ابتدای راه اندازی کانال خبری دیشموک همراه این کانال بوده ام و الان نیز تنها کانال خبری داخلی که عضو آن هستم نیز همین کانال است زیرا اخبار را به صورت دقیق و سریع انعکاس می دهد و روزانه حتما مطالب آن را مطالعه می کنم تا از اخبار بخش با خبر باشم و واقعا جای دارد از آقای آهنگ بابت زحمات شبانه روزی ایشان کمال تشکر را داشته باشم.

 

توصیه شما به عنوان یک محصل در مقطع دکتری به مسئولان به ویژه مسوولان دیشموک چه می باشد؟

از طریق خبر دیشموک رصد می کنم؛ پیگیری حجت الاسلام شیخ علی اکبر راوند امام جمعه دیشموک برای رفع مشکلات قابل تحسین و تقدیر است و همچنین جا دارد از بخشدار محترم بخش دیشموک جناب آقای امیریان تشکر می کنم چون تاحدودی در جریان زحمات این بزرگوار هستم که به روستاها سرکشی دارند و به مشکلات رسیدگی می کنند از دیگر مسئولان بخش نیز درخواست میکنم مردم بخش و محرومیت آن را درک کنند و حداکثر تلاش خود را در جهت کاهش محرومیت بخش انجام دهند.

در پایان هر صحبتی دارید، بفرمایید.

در پایان نیز ابتدا از خانواده خودم بخصوص برادر بزرگترم تشکر میکنم و امیدوارم بتوانم قدردان زحمات این عزیزان باشم. همچنین از همه عزیزانی که در این مدت به بنده لطف داشتند تشکر می کنم.

این رسانه خبری از همکاری دکتر حسین فرهادی خواه صمیمانه تقدیر و تشکر دارد و ان شاء الله در ادامه راه موفق و سلامت باشید.

گفتگو از وحید آهنگ

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک