آخرین اخبار

23. خرداد 1396 - 20:35   |   کد مطلب: 8018
قاریان قرانی در دیشموک با بیان اینکه، قرآن هدایتگر واقعی، نسخه ی شفابخش هر دردی و بهترین راهگشاه برای انسان است، همه به ویژه، مسلمانان را به قرائت، تمسک جستن و بهره بردن از این چراغ راه، دعوت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، قران کتاب مقدس هدایتگری است که هرکس به ان پناه ببرد، حلال مشکلات وی و بهترین راهگشا خواهد بود.

 

تلاوت قران در ماه مبارک رمضان از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند؛ اگر کسی در ماه رمضان یک آیه از قرآن تلاوت کند ،ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن  کند .

 

فضيلت، آثار و فوايد تلاوت قرآن كريم

درجات بهشت بر اساس تعداد آيات قرآن تقسيم شده است و هر كس هر مقدار كه با قرآن آشنا باشد درجات بهشت را طى مى‌كند.

براى تلاوت قرآن كريم فضايل، آثار و فوايد دنيايى و آخرتى فراوانى بيان شده است: بارورى ايمان، صفاى دل، تخفيف گناهان، عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پيامبران، هم‌نشينى با فرشتگان، پيمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بيمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنايى ديدگان، مونس تنهايى، عمر با بركت، استجابت دعا، صفاى خانه، رفع عذاب از پدر و مادر و...؛ شايان توجه است كه پيمودن مراتب كمال قرائت، هم‌چون رسيدن به مرحله تدبّر و عمل، مستوجب كمال ثواب و رضاى الهى و دريافت خيرات بيشتر و بهتر مى‌شود.

در همین راستا و در این ماه مبارک رمضان به میان چند تن از قاریان کتاب مقدس قران کریم در شهر دیشموک رفته  و تاثیر آن را در زندگی شخصی و حتی در جامعه برای آنها را، از قاریان جویا شدیم.

 

جهرم طهماسبی 42ساله و کسی که بیش از 25 سال در بحث قرائت قران فعالیت دارد، یکی از فرهنگیان و البته قاریان قرآنی در دیشموک که سالهاست با قرآن در میان مردم حضور داشته و حتی چه در زمینه قرائت و چه در راستای اموزش و حتی تربیت فرزندان این منطقه، کوشا بوده و زحمات زیادی را متحل هستند.

طهماسبی که علاوه بر اینکه سالها معلم پرورش در زمینه اموزش احکام و قرائت قران دانش اموزان را تربیت می کند، مدتی به عنوان مسئول دارالقران دیشموک هم به این منطقه خدمت کرده است.

طهماسبی به یکی از آیات قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن كريم مى‌فرمايد: اِنَّ الَّذينَ يَتلونَ كِتـبَ اللّهِ واَقاموا الصَّلوةَ واَنفَقوا مِمّا رَزَقنـهُم سِرًّا وعَلانِيَةً يَرجونَ تِجـرَةً لَن تَبور * لِيُوَفِّيَهُم اُجُورَهُم ويَزيدَهُم مِن فَضلِهِ اِنَّهُ غَفورٌ شَكور؛ كسانى كه كتاب الهى را تلاوت مى‌كنند و نماز را به پاى مى‌دارند و از آن‌چه به آنان روزى داده‌ايم، پنهان و آشكار انفاق مى‌كنند، تجارتى[ پر سود] و بى زيان و خالى از كساد را اميد دارند. [آن‌ها اين اعمال‌صالح را انجام مى‌دهند]تا خداوند اجر و پاداش كامل به آن‌ها دهد و از فضلش بر آن‌ها بيفزايد كه او آمرزنده و شكرگزار است.

طهماسبی بیان کرد: در تمام سالهای طول عمر زندگی خویش تا کنون همیشه قران چه در زندگی شخص و حتی در جامعه، بهترین کمک وی بوده است.

 

سعید آهنگ قاری قرآنی که در اکثر جلسات و برنامه های مذهبی و معوی منطقه، حضور دارد؛' با بیان اینکه، براى قرائت قرآن، در كلمات گهربار پيشوايان معصوم(ع)فضايل و آثارى بيان شده كه موجب رشد و پرورش روح و روان آدمى مى‌شود، افزود:  همين فضايل و آثار باعث‌گرديده كه تلاوت و قرائت قرآن از اهميت بسيارى برخوردار باشد.

 

آهنگ با اشاره به ؛ بسم الله الرحمن الرحیم ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم و یبشر المومنین الذین یعملون الصالحات ان لهم اجرا کبیرا(براستی این قران به راه راستی ک پایدار و با ثبات است به درستی هدایت می کند و برای اهل ایمان ک اهل عمل صالح هستند اجر بزرگی قائل میشود)، بیان کرد: این نور الهی همانند چشمه زلالی است که نه تنها این حقیر بلکه هر مخلوقی چنانکه که به آن تمسک بجوید؛ یقینا از ضلالت نجات پیدا خواهد کرد.

این جوان مذهبی تصریح کرد: همان طوری که با تامل در تمام ایات این کتاب آسمانی میتوان فهمید که این کلام نوری است برای راهنمایی انسان در تاریکی های دنیا به سوی روشنایی که همان ذات اقدس باری تعالی میباشد، با اندکی سیر در زندگی ائمه معصوم نیز استنباط می شود که می فرمایند این کتاب محکم وسیله ای برای هدایت متقین بوده و تاکید بسیار به قرائت و مراقبت از آیات الهی و عامل بودن به این معجزه بی نظیر خداوند( برای بشریت) داشتند.

 

آهنگ اذعان کرد: لذا پیغمبر اکرم(ص) تمسک به عترت و کتاب خدا را مایه عدم گمراهی انسانها و باز کردن مسیر ضلالت به سوی نور لایزال الهی دانستند و  بنابراین این حقیر از همه عزیزان خواهشمندم حتی اگه در حد خواندن هم که باشد قرائت قران را رها نکرده و با بهره گیری از این کلام الهی مسیر سعادت را در دنیا و آخرت با عنایت ویژه پروردگار؛ طی کنند.

 

وی ماه مبارک رمضان را فرصت بسیار ویژه برای انسان جهت بهره بردن از فضایل با ارزش قرآن عنوان کرد و گفت: در این ماه می توان از گفتارهای دنیوی دوری جسته و خود را با کلام الهی تنظیم کرده و با آن انس گرفته شود.

 

آهنگ اضافه کرد:  همانطوری که معصوم فرموده قرائت یک آیه از قران در ماه رمضان برابر با ختم قران در ماههای غیر از رمضان است، لذا همگی سعی کنیم در این ماه مبارک که ماه نزول قران است قرائت قران را فراموش نکرده و انشاالله بتوانیم با درک و فهم آیات الهی در تمام طول زندگی‌مان عامل به این کلام نورانی پروردگار باری تعالی باشیم به امید قبولی نمازها و روزه های تمامی شیعیان از همه التماس دعا دارم.

 

نصرت الله دهناد یکی از قاریان و حتی حافظان قران و  فرهنگیان آموزش و پرورش دیشموک است که همیشه قرآن را به عنوان هدایتگر واقعی در زندگی خود دانسته و روز بروز سلامتی و موفقیت های خود در جامعه و زندگی را مدیون ان می داند.

 

از دهناد که در مجالس و محافل مختلف با صوت دلنشین و زیبای به یادماندنی خود هر مجلس و محفلی را مزین کرده و احسنت و تبارک حاضران را به دنبال داشته، پرسیدیم؛  چرا در شب‌هاى ماه مبارك رمضان، قرائت سوره‌هاى خاصى از قرآن كريم، تأكيد‌شده است (مثل: خواندن سوره عنكبوت، دخان و‌...) كه خواندن آن ثواب بيشترى دارد؟

دهناد پاسخ داد: تلاوت قرآن كريم، در همه حال ارزشمند است، زيرا همه قرآن، كلام خداست و خواندن همه سوره‌ها فضيلت و ثواب دارد، در عين حال، خواندن بعضى از سوره‌ها در بعضى اوقات ـ به دليل مصالحى كه خداوند و چهارده معصوم(ع) از آن آگاهند‌ـ ثواب بيشترى دارد.

وی با اشاره به اینکه؛ پيامبر(ص) فرمود: بهترين عبادتِ امتِ من، تلاوت قرآن است، گفت: از قران در زندگی شخصی و هم در اجتماع و حتی در حین کار، کمک خواسته و در  هر زمانی که تمسک جستم، موفق شدم.

 

دهناد به یکی دیگر از سخنان 14معصوم در مورد قران اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) فرمود: «هركس قرآن را از را با نگريستن بر آيات بخواند، از بينايى‌اش براى مدت طولانى لذت خواهد برد.

وی گفت: ارامش حاصله بعد از تلاوت قران یکی از بهترین هدایا و دستمزد برای من در زندگی شخصی و حتی حوزه کاری خویش، می باشد.

 

شمس الله پاکسرشت 41 ساله و قاری قران دیشموکی با بیان اینکه، در سالهای اخیر موفقیت های زیادی در این راستا کسب کرد، گفت:  منظور فقط خواندن آيات نيست، بلكه خواندن، مقدمه‌اى براى فهم قرآن است و درك آن نيز در جاى خود، مقدمه‌اى براى محقق ساختن دستورهاى آن در زندگى فردى و اجتماعى است.

وی بیان کرد: به‌طور قطع، اگر مسلمانان از مفاد سوره‌هاى قرآن در زندگى خود الهام بگيرند، همه پاداش‌ها و خواسته‌هاى مشروع دنيا و آخرت را از آن خود خواهند كرد.

وی با اشاره به اینکه،مقدار اجر و ثواب از تلاوت قران را خدا مى‌داند، گفت:  پيامبراكرم(ص) مى‌فرمايد: قرآن را با صوت‌هاى خويش زيبايى بخشيد، زيرا صوت زيبا بر زيبايى قرآن مى‌افزايد.

پاکسرشت که کلاسهای آموزشی قران را بدون دریافت ریالی دستمزد مالی همیشه بویژه در فصل تابستان و اوقات فراغت برگزار می کند، این روزها در ماه مبارک رمضان در قالب آموزش قرائت و حتی دستور و قواعد و احکام برای کودکان در قالب حلقات صالحین، بهترین کمک را از لحاظ فرهنگی به منطقه می کند.

و اما مهدی اندیشه دانش آموز 13 ساله ای خوش بیان دیشموکی با اظهار اینکه هم اکنون در مقطه ی متوسطه ای اول در حال تحصیل هستم، گفت: از سال سوم ابتدایی تا کنون همیشه در مسابقات قرانی نفر ممتاز و نخست قرانی بوده ام.

اندیشه با اشاره به تاثیرات کتاب مقدس قران در زندگی شخصی و اجتماعی ، اذعان کرد: از با قران بودن فقط توجه صرف به تلاوت و حفظ نداشته بلکه از آن در زندگی شخصی و حتی در اجتماع بهره برده و بسیار کمک گرفتم.

وی، با بیان اینکه، حافظ قران  برای برخی از سوره های قرآنی هم هستم ، خاطرنشان کرد: به هم‌سن سال های خود و همه مسلمانان توصیه می کنم که قران بخوانند و از آن در زندگی بهره ببرند که بهترین راه را به آنها نشان می دهد.


اندیشه گفت: با توجه به اين‌كه داشتن حافظه قوى براى موفقيت در درس‌ها مؤثر است، خواندن قرآن و حفظ آن هم يكى از عوامل تقويت حافظه به شمار مى‌رود.

 

وی با بیان اینکه، پرداختن به تلاوت  قران نه فقط ضرری برای درس و تحصیل وی نداشت، افزود:  بلکه خواندن و حفظ قرآن، خود باعث موفقيت در درس‌ها مى‌شود.

 

اندیشه متذکر شد: بايد توجه داشت كه خواندن وحفظ قرآن نبايد فرد را از تلاش و كوشش در درس‌ها باز دارد، بلكه بايد با برنامه‌ريزى منظم، هم به كارهاى قرآنى و هم به كارهاى درسى‌برسیم.

 

 

قاریان قرانی در دیشموک همگی با بیان اینکه، قرآن هدایتگر واقعی، بسیار خوب، بهترین نسخه ی شفابخش هر دردی و بهترین راهگشاه برای انسان است، همه را به ویژه، مسلمانان را به قرائت، تمسک جستن و بهره بردن از این چراغ راه، دعوت کردند.

گزارش و عکس از وحید آهنگ

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک