آخرین اخبار

7. مهر 1395 - 1:37   |   کد مطلب: 6332
پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «هدایت سوم»
تلخ و شیرین جنگ بی‌روتوش
سردار محمدجعفر اسدی در کتاب «هدایت سوم» خاطراتش را نقل کرده و نویسنده نیز بی روتوش آنها را آورده و تلخ و شیرین جنگ را از زبان این فرمانده دوران دفاع مقدس بیان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،خبرگزاری فارس - گروه کتاب و ادبیات: کاندیدا شدن در جایزه ادبی جلال آل‌احمد اصلی‌ترین دلیلی بود که کتاب «هدایت سوم» را برای خواندن انتخاب کنم. نه از نویسنده‌اش شناختی داشتم و نه از راوی خاطرات آن.

اما کم‌کم که در متن کتاب جلو رفتم هم زبان کتاب من را به خود جذب کرد و هم شخصیت راوی در من ایجاد علاقه کرد تا کتاب را به پایان برسانم. کتاب «هدایت سوم» خاطرات سردار محمدجعفر اسدی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به قلم سیدحمید سجادی‌منش از آن کتاب‌هایی است که باید خوانده شود.

کتاب «هدایت سوم» سال گذشته در بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال آل‌احمد به عنوان یکی از کاندیداها معرفی شد. این اثر دارای متن یکپارچه است و نویسنده کوشیده توالی زمانی روایت‌ها را در کتابش رعایت کند و از این حیث موجب یکدست شدن کتاب شده است.

با توجه به اینکه مرور زمان موجب فراموش شدن خاطرات می‌شود در این کتاب نیز می‌بنیم که برخی خاطرات فاقد زمان درست هستند اما نویسنده با توانایی مثال زدنی آنها را در بافت کتاب قرار داده و روایتی یکپارچه را به خواننده ارائه کرده است.

سردار محمدجعفر اسدی که دوره‌ای فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشته در این کتاب خاطراتش را نقل کرده و نویسنده نیز بی روتوش آنها را آورده و تلخ و شیرین جنگ را از زبان این فرمانده دوران دفاع مقدس بیان کرده است.

این مهمترین نکته‌ای است که در مورد این کتاب می‌توان بیان کرد. راوی و نویسنده خود را سانسور نکرده‌اند و تمام وقایع را بازگو کرده‌اند. یکی از نقاط ضعف این کتاب عدم وجود پشت جبهه در روایت‌ها است به این معنی که راوی یکسره خاطرات خود از دفاع مقدس را بازگو کرده و کمترین اشاره‌ای به همسر و فرزندانش در پشت جبهه نکرده که چطور در نبود او روزگار می‌گذراندند. از این حیث می‌توان این ایراد را بر کتاب «هدایت سوم» وارد کرد.

کتاب «هدایت سوم» در بردارنده خاطراتی است که برای خوانندگان علاقه‌مند به دفاع مقدس می‌تواند جذابیت داشته باشد. اشاره سردار اسدی به عملیات «والفجر 8» در این کتاب خواننده را با یکی از مهمترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس آشنا می‌کند. نکته جالبی که در حین خواندن این کتاب خواننده با آن روبرو می‌شود این است که متوجه جایگاه این فرمانده دوران دفاع مقدس نمی‌‌شود آن هم به خاطر این است که کمتر حدیث نفس کرده و نقش یک راوی را برای خواننده بازی کرده است.

کتاب «هدایت سوم» از آن دست کتبی است که خواندنش برای هر نوع سلیقه‌ای می‌تواند لذت بخش باشد. این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است و با قیمت 13 هزار 900 تومان در بیش از 350 صفحه در دسترس مخاطبان است.

انتهای پیام/و

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک