آخرین اخبار

7. مرداد 1395 - 1:14   |   کد مطلب: 5670
بررسی رابطه نتیجه انتخابات آمریکا با برجام در گفتگوی دانا با فواد ایزدی:
برجام ضمانت اجرایی ندارد و در آینده هم نخواهد داشت
فوآد ایزدی کارشناس سیاست خارجی کشورمان گفت: یکی از مشکلات اصلی برجام این است که این قرارداد ضمانت اجرایی ندارد و در آینده هم نخواهد داشت و این عدم ضمانت بر اساس یک اتفاق نیست بلکه بر اساس یک طراحی دقیق از طرف دشمن است.

به گزارش کهگیلویه،  فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی کشورمان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛، با اشاره به انتخابات پیش رو آمریکا گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه، نکته قابل توجه این است که یکی از نامزدهای  ریاست جمهوری  یعنی آقای ترامپ  هیچ سابقه فعالیت سیاسی نداشته و توانسته  16 نفر از رقیبان خود که همه آنها در سیاست سابقه دار بوده اند را شکست دهد.

 

استاد دانشگاه تهران دلیل پیروزی ترامپ بر دیگر رقبای خود را  این دانست که جمعیت جمهوری خواهی که در انتخابات شرکت می‌کردند، حضور در مناصب سیاسی را مزیت ندانسته و هرفردی که سابقه و تجربه ای در زمینه سیاسی داشته را  موفق نمی‌دانستند، از همین رو  ترامپ که تجربه سیاسی نداشت و تنها به عنوان یک سرمایه دار، شرکت های ساختمان سازی داشت را به عنوان نماینده حزب جمهوری خواه مطرح کردند.

 

وی ادامه داد: علت این رویکرد تحولی در رای دهندگان حزب جمهوری خواه، این است که مردم  به سیاست مداران بی اعتماد شده و در نهایت به دنبال فردی هستند که سابقه سیاسی نداشته باشد تا بلکه بتواند تغییری در سیستم ایجاد کند.

 

فواد ایزدی گفت:  یکی از ایراداتی که در حزب جمهوری خواه علیه ترامپ می‌گیرند این است که او سیاست های حزب جمهوری خواه را پیروی نکرده است تا جایی که  121 چهره از افراد نومحافظه کاری که در حوزه سیاست خارجه آمریکا کار می‌کنند،  نامه ای امضا کرده اند که اگر ترامپ رئیس جمهور بشود با او کار نخواهند کرد.

 

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: در حزب دموکرات هم با اینکه سندرز  به تازگی به حزب پیوسته بود، نزدیک بود در رقابت انتخاباتی، خانم هیلاری کلینتون را شکست بدهد و اگر آن سیستم خاص دموکرات ها " سوپر دلیگیت ها" و افرادی که حق رای دارند، بدون آنکه عقبه رای مردمی داشته باشند نبود، هیلاری کلینتون به این مرحله راه پیدا نمی‌کرد.

 

فواد ایزدی ادامه داد:  طی اخباری که در روزهای  گذشته در  کمیته ملی دموکرات ها منتشر شده، مشخص شده است سیاست مداران آمریکایی به شدت طرفدار هیلاری کلینتون بودند و تمام تلاش و  طراحی های خود را طوری برنامه ریزی کرده بودند تا وی پیروز شود. شاید اگر این تلاش ها نبود ، در حزب دموکرات با چهره هایی مانند سندرز روبرو می‌شدیم که  پیش از این اصلاً دموکرات نبودند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در نهایت باید گفت این بیداری  در مردم آمریکا واقعی و جدی است که ریشه آن به بی‌اعتمادی مردم نسبت سیاست مداران بازمی گردد، چرا که در دوره های پیشین هیچ کدام از سیاستمداران بر خلاف شعار های خود نتوانستند به وعده های خود عمل نمایند و تغییری را در زندگی مردم ایجاد کنند.

 

وی افزود: ساختار سیاسی انتخابات در آمریکا  سیستم الکترال است، بدین معنا که انتخابات ریاست جمهوری با رأی مستقیم مردم نیست؛ حتی گاهی خلاف رای مردم صورت می‌گیرد، مانند  سال 2000 که با اینکه رقیب بوش پسر 500 هزار رای بیشتر داشت، اما در نهایت بوش پسر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

 

برجام ضمانت اجرایی ندارد

 

فواد ایزدی در پاسخ به ضمانت اجرایی برجام در صورت تغییر دولت آمریکا گفت: یکی از مشکلات اصلی برجام این است که این قرارداد ضمانت اجرایی ندارد و در آینده هم نخواهد داشت و این عدم ضمانت  بر اساس یک اتفاق نیست بلکه بر اساس یک طراحی دقیق از طرف دشمن است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد:  آقای جان‌کری در جلساتی که قبل از برجام در کنگره داشتند، بارها گفته بودند که برجام از لحاظ حقوقی الزام اور نیست، منظور او این بوده است که  به کنگره بگوید شما اجازه بدهید به توافق با ایران برسیم، اجازه بدهید در اراک بتن بریزیم، آن ده تن اورانیوم غنی شده را خارج کنیم و دیگر موارد؛ همانطور که گفته شد داستان از اول طوری طراحی شده بود که آمریکایی ها هیچ پایبندی به برجام نداشته باشند و وضعیت فعلی هم قابل پیش بینی بود.

 

وی افزود: در آمریکا کسی برجام را پاره نخواهد کرد، چرا که  برجام برای آمریکایی ها چیز خوبی است و چه آقای ترامپ یا خانم هیلاری کلینتون روی کار بیایند نمی‌گویند که  برجام را پاره خواهند کرد؛ اما وضعیت برای ما بدتر خواهد شد و آنها با توجه به  ظرفیت هایی که در درون و بیرون  برجام وجود دارد، فشار خود را بر روی کشور ایران بیشتر خواهند کرد.

 

76 طرح ضد ایرانی بعد از برجام

 

استاد دانشگاه تهران گفت: در کنگره  آمریکا  102 طرح ضد ایرانی تصویب شد  که 76 طرح آن بعد از برجام رخ داد؛ به قول دکتر صالحی پخت پز هایی علیه ایران دارد اتفاق می افتد.

 

فواد ایزدی با اشاره به دشمن بودن هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا گفت: آقای ترامپ و خانم هیلاری کلینتون هر دو دشمن ایران هستند، اما خانم کلینتون دشمن هوشمندی است و برای اجماع علیه ما موفق تر عمل می‌کند.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که باید در ایران یک آمادگی ایجاد بشود برای مقابله با این سونامی که در راه است اما متاسفانه برخی از مسئولین در کشورنقش برجام را توجیه می‌کنند به طوری که بعضی از افرادی که از وزارت خارجه ایران حقوق می‌گیرند، شبیه سخنگوی وزارت خارجه امریکا صحبت می‌کنند.

 

راهکارهایی برای مقابله با بدعهدی آمریکایی ها

 

فواد ایزدی با اشاره به نیاز مبرم برای مقابله با دشمنی های آمریکا گفت:  برای مقابله با این تهدیدات در گام اول نیاز داریم که در کشور یک اجماعی نسبت به آمریکا ایجاد شود؛ متأسفانه در زمانی عده ای طوری تبلیغ می‌کردند که اگر ایران با آمریکایی ها مذاکره کند و امتیاز بدهد، طرف مقابل هم منطقی عمل می‌کند و در نهایت مشکلات حل می‌شود، اما اکنون بعد از سه سال مذاکره با وجود امتیاز های داده شده از طرف ایران،هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در گام بعدی وقتی که ما متوجه شدیم که آمریکا چه موجودی است، باید با توجه به طراحی دشمن نسبت به ایران، ما هم  طراحی های خودمان را در قبال کارهایی که امریکایی ها انجام می‌دهند داشته باشیم؛ یعنی وقتی مسئولین در کشور می‌بینند که آمریکایی ها برجام را نقص‌می کنند، سیاست خارجه ما به جای آنکه انتقاد کند نسبت به نقض برجام، طوری صحبت می‌کند که حرف طرف مقابل را توجیه و تائید می‌کند؛ این قطعا در راستای منافع ملی ما نیست این یعنی درک درستی از ماهیت سیاست خارجه آمریکا و کاری که باید ما انجام بدهیم ایجاد نشده است.

 

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان افزود:  زمانیکه یک پروژه بزرگ صورت می‌گیرد، معمولاً سه تیم درگیر می‌شوند، تیم اول طراحی ، تیم دوم اجرا  و تیم سوم ارزیابی می‌کند، اما ما در قضیه برجام مشکلی که داریم این است که همان افرادی که برجام را اجرا کرده اند،  و واقعاً خیلی هم زحمت کشیدند هم‌اکنون ارزیابی برجام را هم به عهده دارند و انجام می دهند.

 

اگر می دانستند آمریکا بد عهد است چرا برجام را تا این حد بزرگ کردند؟

 

وی ادامه داد: این سوال مطرح است که وزارت خارجه ایران  در ماه‌های گذشته آیا وضعیت فعلی را پیش بینی نمی‌کرده است؟ در واقع دو حالت وجود دارد یا چنین وضعیت بدعهدی آمریکا را پیش بینی می‌کرده است و یا پیش بینی نمی‌کرده است، اگر پیش بینی نمی‌کرده، باید پرسید که با وجود این که مباحث  از طرف کارشناسان هشدار داده شده بود که برجام الزام حقوقی ندارد و دچار مشکل است، چرا به این تحلیل ها گوش ندادند؟ و چرا افرادی را که این تحلیل ها را دلسوزانه  ارائه می‌کردند را  بی سواد می‌خواندند؟ و  اگر هم این بد عهدی آمریکا را می‌دانستند، چرا قبل از مذاکرات، برجام  را آن قدر بزرگ کردند و کل سیستم مملکت و حتی آب خوردن رو هم وابسته به توافق کردند! دلیل ان همه اغراق چه بود؟ متأسفانه همان افراد هم به جای اصلاح اشتباهاتشان و برنامه ریزی برای آینده، سعی در توجیه کار خود دارند.

پایان پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک