گرمای شدید، یک نفر را در خوزستان کُشت
یک کارگر ساختمانی به دلیل فعالیت در هوای گرم دچار خونریزی مغزی شد و جان خود را از دست داد.
به گزارش کهگیلویه، شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی رهیاب با بیان اینکه در روزهای گذشته 6 بیمار به دلیل گرمای شدید به مراکز درمانی مراجعه کردند، اظهار داشت: یکی از این بیماران که کارگر ساختمانی بود، به دلیل گرمازدگی و خونریزی مغز درگذشت و 5 بیمار دیگر پس از اقدامات اولیه مرخص شدند.
به گزارش رهیاب، بنا بر اعلام مدیرکل هواشناسی خوزستان دمای هوا در چند روز گذشته دراکثر شهرهای خوزستان بین 47 تا 53 درجه سانتیگراد بود.
میثم معزی با بیان اینکه گرمازدگی به عنوان یک بیماری زمانی اطلاق میشود که دمای بدن فراتر از 40 درجه رود، اظهار داشت: این بیماری میتواند عوارض غیر قابل جبرانی داشته باشد که نخستین و شایعترین علامت آن از هوش رفتن بیمار است. سر درد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی شدید، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، تندی نفس و کاهش اسکیژنرسانی به خون از دیگر عوارض گرما زدگی است.
وی با اشاره به خطرات افزایش دمای بدن به بیش از 41 درجه، افزود: عوارضی مانند تشنج، کما و مرگ در انتظار افرادی که دمای بدن آنها بالای 40 درجه است، وجود دارد. احتمال وقوع این بیماریها پس از گرما زدگی بیشتر در بین افراد کمتر از 8 سال، افراد مسن و بیماران قلبی عروقی است.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در مواجهه با افراد گرمازده باید آنها را بلافاصله به مکانی با دمای خنک منتقل کرد، گفت: انداختن چند قطره آب روی صورت و بدن فرد گرما زده و یا قرار دادن اسفنجهای یخی و مرطوب در نواحی حساس بدن مانند کشاله ران، زیر بغل، گردن، کمر و سینه از دیگر اقدامات در این زمینه است.
وی بیان کرد: میتوان بیمار را در حوض آبی با دمای 37 یا 38 درجه قرار داد اما همه این اقدامات ابتدایی است و پس از این کارها باید به اورژانس تماس گرفت تا فرد گرما زده توسط نیروهای اورژانس معاینه شود.
توصیههایی برای سلامتی در هوای گرم
معزی با بیان اینکه تا حد امکان از قرار گرفتن در مکانهای گرم و تابش نور مستقیم آفتاب جلوگیری کرد، اظهار داشت: از تمرینات در فضای روباز در روزهای گرم به دلیل هدر دادن آب بدن نیز باید خودداری کرد و افرادی که در معرض گرما هستند و یا در فضای روباز ورزش میکنند، باید آب نمک بنوشند.
وی افزود: در ورزش علاوه بر تعریق بدن، املاح بدن هم از بین میرود و باید هر 15 دقیقه یک بار نصف لیوان آب نمک نوشید. در واقع باید در 1.5 لیتر آب 2 قاشق غذاخوری نمک حل کرد و پس از ورزش آن را نوشید.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: از بین رفتن آب و نمک بدن میتواند سبب انقباض عضلات، سکته قلبی، خونریزی مغزی، تهوع و استفراغ شدید شود.
وی با بیان اینکه عوارض قلبی و عروقی از عوارض فعالیت طولانی مدت در گرما است، گفت: عوارض طولانی مدت بیشتر عوارض قلبی عروقی است. به دنبال افزایش حرارت بدن ضربان قلب و شدت تنفس انسان افزایش پیدا میکند. این دو عامل سبب افزایش فشار به قلب میشود و به همین دلیل افرادی که در معرض گرما هستند دچار نارسایی قلبی زودرس میشوند.
معزی بیان کرد: فشار خون و نارسایی کلیه از مسائلی هستند که در طولانی مدت احتمال رخ دادن آنها وجود دارد. احتمال بروز بیماری سنگ کلیه وجود دارد چون ادرار انسان پس از کم شدن آب بدن غلیظ میشود.
استفاده از وسایل سرمایشی در مکانهای شلوغ و پرجمعیت، استفاده از آبخوریها در سطح شهر، استفاده از سایهبان در گذرگاههای شلوغ نیز از راههایی است که دولت و شهرداریها میتوانند برای گسترش خدمات عمومی برای مردم ایجاد کنند.
انتهای پیام/
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ سرکشی مسئولین از جانباز جنگ رمضان در کوه سیاه
آخرین اخبار
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست
- ◄ سرپرست جدید روابطعمومی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ نفسهای آخر بلادشاپور در میان دود زباله
- ◄ ادارات کهگیلویه در تعظیم شعائر حسینی پیشقدم باشند
- ◄ ایران، قدرت بلامنازع و «کلانتر» معادلات غرب آسیاست
- ◄ اخطار کاظمیجو به دستگاههای اجرایی کهگیلویه؛ ضعف در پیگیری مصوبات را برطرف کنید
- ◄ انسجام ملی بزرگترین دستاورد روزهای اخیر است/ تقویت تابآوری مردم اولویت مسئولان