آخرین اخبار

21. تير 1395 - 12:41   |   کد مطلب: 5535
استفاده شخصی از خودروهای دولتی توسط برخی مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در ساعات غیراداری تا جایی به دور از چشم نهادهای نظارتی پیش می رود که می توان عصرها و شب ها آنها را در سطح شهر به خوبی مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ، هرچند در دهه های گذشته برخی کارها به صورت برنامه ریزی شده و قانون منسجم مطرح نبود اما عدم استفاده شخصی از بیت المال بیشتر مدنظر قرار می گرفت و بسیاری از مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی که بر خودروی آنها عبارت " استفاده اختصاصی ممنوع " حک شده بود به این مهم توجه می کردند.

 در آن روزها نیز نیروی انتظامی موظف به برخورد قاطع با متخلفان از قانون و استفاده‌کنندگان از خودروهای دولتی برای امور شخصی بود و از لحاظ شرعی نیز استفاده شخصی از بیت المال امری مذموم به شمار می رفت و همگان به رعایت این موضوع سفارش می شدند.

این روند رفته‌رفته تغییر کرد و کار به جایی رسید که عبارت «استفاده اختصاصی ممنوع» از بدنه خودروهای دولتی محو شد و این خودروها مورد استفاده شخصی قرار گرفت.

بعد از انتخاب فرم جدید برای پلاک خودروهای دولتی (رنگ قرمز برای ماشین‌ها، رنگ آبی برای موتور سیکلت‌ها و انتخاب پلاک مشخص برای خودروهای نظامی) بار دیگر محدودیت‌هایی در استفاده شخصی از خودروهای دولت بوجود آمد.

سهمیه بندی بنزین نیز که در این سالها دستخوش تغییرات متعددی شد روند استفاده از خودروهای دولتی توسط برخی مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی را افزایش داد و به تدریج قبح استفاده از خودروهای دولتی در ساعات غیراداری شکسته شد.

این روزها و شب ها خودروهای دولتی (پلاک قرمز ) در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهر یاسوج در حالی مشاهده می شوند که در ساعات غیر اداری برخی از مدیران، معاونان و کارکنان این خودروها را با خودروی شخصی اشتباه گرفته اند و از آن برای تفریح و جابجایی اعضای خانواده خود استفاده می کنند.

 شب‌ها نیز خیابان‌های شهر یاسوج جولانگاه خودروهای دولتی است و می توان اعضای خانواده مدیران و کارکنان را در این خودروهای دولتی مشاهده کرد.

برای اثبات این مدعا کافی است حوالی عصرها و شب ها در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سری بزنید و خودروهای دولتی (پلاک قرمز) با ظرفیت تکمیل شده از اعضای خانواده مدیران و کارکنان را مشاهده کنید.

 در سالهای گذشته نیز یکی از مدیران این استان از خودروی دولتی برای اسباب کشی منزل خود استفاده می کرد که با هوشیاری یکی از خبرنگاران تصاویر آن ثبت و پس از آن نیز با این فرد متخلف برخورد شد.

در بخشنامه ای که چند سال پیش  با امضاء سرپرست نهاد ریاست جمهوری به همه دستگاههای دولتی ابلاغ شده آمده است که " هرگونه استفاده شخصی از خودروهای با پلاک دولتی ممنوع بوده و در صورت مشاهده تردد در خارج از ساعات اداری و بدون برگ مأموریت، نیروی انتظامی موظف به توقیف خودرو می‌باشد ".

این بخشنامه در زمان سید حسین صابری استاندار پیشین کهگیلویه و بویراحمد به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ و  به خوبی اجرا می شد تا جایی که خودروهای دولتی در خارج از وقت اداری کمتر در خیابان ها جولان می دادند و استفاده از آنها به عنوان خودروی شخصی خانواده مطرح نبود.

سید مهدی تقوی رئیس سازمان بازرسی کهگیلویه و بویراحمد در نشست خبری تیرماه امسال درمورد استفاده از خودروهای دولتی در ساعات غیراداری گفت: سازمان بازرسی برای برخورد با خودروهایی دولتی در ساعات غیراداری هیچ مجوزی ندارد و قانون در نحوه استفاده از آیین‌نامه خودروهایی دولتی دو مرجع را مشخص کرده است.

تقوی اضافه کرد: مهمترین مرجع رسیدگی کننده در این خصوص نیروی انتظامی است و نیروی انتظامی باید هر جا خودروی دولتی را دید آن را متوقف کند و حکم مأموریت استفاده از خودرو در ساعات غیراداری را بخواهد و چنانچه حکم ماموریت نداشت طبق قانون باید خودرو متوقف و گزارش آن به اقتصاد و دارائی ارائه شود، ضمن اینکه در سیستم تخلفات اداری به این موضوع رسیدگی می‌شود.

اما سوال اساسی اینجاست که آیا مدیران و کارکنان ادارت کهگیلویه و بویراحمد از چنین قانونی اطلاع دارند یا شب ها نیز برای استفاده شخصی و خانوادگی از خودوهای دولتی ، به آنها برگه ماموریت داده می شود تا به همراه اعضای خانواده به تفریح و گشت و گذار در خیابان ها بپردازند.

آیا استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان عالیترین مقام استان از جولان خودروهای دولتی و استفاده شخصی از بیت المال توسط مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی در ساعات غیر اداری به ویژه در شهر یاسوج خبر دارد؟ و اگر از چنین موضوعی با اطلاع است چرا دستور برخورد قانونی با متخلفان را صادر نمی کند.

 به هرحال استفاده از اموال دولتی که جزو بیت المال به شمار می رود برای انجام کارهای شخصی از لحاظ شرعی امری نادرست بوده و موجب تضییع حقوق آحاد جامعه است و ضرورت دارد تا دستگاه های نظارتی در این زمینه همت بیشتری به خرج داده و با متخلفان برخورد کنند.

انتهای پیام/200

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک