آخرین اخبار

6. تير 1395 - 18:08   |   کد مطلب: 5454
در نشست شورای حفظت از منابع آب در مورد افت آب های زیرزمینی دشت های کلاچو و چاه های غیر مجاز هشدار و تأکید شد در صورت ادامه روند فعلی کمتر از 5 سال اینده تمامی چاه هیا یان منطقه خشک خواهد شد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، رسول فرهادی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه،چرام و لنده که در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شده بود اظهار داشت: سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کلاچو 16 متر افت کرده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورت ادامه این روند کمتر از پنج سال آینده با خشکیدگی تمامی چاه‌های آب در این منطقه مواجه خواهیم شد.

 

وی کنترل چاه‌ها و اصلاح الگوی مصرف را یک اقدام عملی در جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: در این راستا چاه‌های استان شناسایی در بانک اطلاعاتی آن‌ها تهیه شده است.

 

فرهادی با بیان اینکه در مرحله بعد اطلاعات چاه‌های شناسایی شده وارد سامانه می‌شود،افزود: این سامانه یکپارچه از سوی وزارتخانه رصد خواهد شد.

 

این مسؤول اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی را از روش‌های تعادل بخشی و کنترل وضعیت منابع آب زیرزمینی عنوان و تصریح کرد: این پروژه در تنگ سپو و دشت کلاچوی کهگیلویه پیش‌بینی شده است.

 

فرهادی تعداد کنتورهای هوشمند در سطح استان را 467 مورد برشمرد و با بیان اینکه 170 کنتور هوشمند در کهگیلویه نصب شده است افزود: هزینه این کنتورها از محل اعتبارات ملی تأمین شده و مردم در سرمایه‌گذاری که انجام داده‌اند متضرر نمی‌شوند.

 

وی در ادامه بیان کرد: 2 هزار و 500 حلقه چاه مجاز و یک هزار و 168 حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان وجود دارد که سهم شهرستان کهگیلویه از چاه‌های مجاز و غیر مجاز به ترتیب 575 و 392 حلقه است.

تعطیلی فعالیت چاه‌های غیر مجاز

هم چنین پوزش فرماندار کهگیلویه با اشاره به افت منابع آب زیرزمینی، تعامل و همکاری شهرستان‌های لنده و چرام در کنترل این وضعیت را ضروری خواند و اظهار داشت: شرایط این شهرستان‌ها مشابه کهگیلویه بوده و باید در زمینه جلوگیری از تشدید تنش آبی همکاری لازم را داشته باشند.

 

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: متأسفانه اقدامات پیشگیرانه از قبیل پر کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر در حوزه کشاورزی تنها در کهگیلویه اجرا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه دیگر شهرستان‌ها هم باید حساسیت نسبت به این موضوع داشته باشند، افزود: به نظر می‌رسد شهرستان‌های لنده و چرام به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

 

پوزش افزود: این شهرستان‌ها حتی حاضر به برگزاری شورای حفاظت آب نمی‌شوند و این بی‌توجهی به نوعی ظلم به کهگیلویه است.

 

رئیس شورای حفاظت آب کهگیلویه با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در چالش منابع زیرزمینی تصریح کرد: سال گذشته 50 حلقه چاه در کهگیلویه تعطیل شد و امسال نیز از ادامه فعالیت بیش از 20 حلقه چاه جلوگیری شده است.

 

فرماندار کهگیلویه نصب کنتور هوشمند را از دیگر اقدامات شورای حفاظت آب در کنترل منابع آب زیرزمینی دانست و گفت: فشارهای وارده باعث روی آوردن کشاورزان به نصب کنتور هوشمند شد.

 

پوزش تأکید کرد: همه ما موظف هستیم با توجه به شرایط چالش آب، از منابع آب زیرزمینی استفاده بهینه داشته باشیم.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک