آخرین اخبار

1. خرداد 1395 - 18:21   |   کد مطلب: 5325
هر چند مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد برای افزایش تولیدات در حوزه مدیریتی خود تلاش‌های جسته و گریخته‌ای دارند اما بی‌توجهی به تولیدات صادرات‌گرا کاملا احساس می‌شود.
پایگاه خبری کهگیلویه

یکی از محورهای مهم توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد توجه به امر صادرات است که تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد توجه به صادرات توسط مسؤولان در دوره‌های مختلف جدی تلقی نشده و چشمگیر و قابل قبول نبوده است.

آن چه که در نشست‌ها و جلسات اقتصادی از سال‌ها قبل تاکنون به آن کمتر اشاره شده موضوع صادرات بوده و باید از صادرات به عنوان مظلوم‌ترین بخش در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد.

حضور ضعیف استان در همایش‌های صادراتی

حضور ضعیف مسؤولان دولتی و همچنین مدیران واحدهای تولیدی در همایش‌های صادراتی که به تناوب در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود و عدم حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های مهم خارجی نشان دهنده بی‌توجهی به موضوع صادرات است که در کهگیلویه و بویراحمد زیاد جدی گرفته نمی‌شود.

این استان در همه بخش‌ها و حوزه‌ها توان تولید محصولات خوب صادراتی را دارد و اگر توجه بیشتری به این موضوع مهم شود شاید کهگیلویه و بویراحمد بتواند ره صد ساله را در یک شب بپیماید.

وقتی موکت و شیرین بیان جور همه را می‌کشند

محصولات صادراتی این استان اکنون تنها به یک یا دو محصول خلاصه می‌شود و تنها از موکت و شیرین بیان به عنوان محصولات صادراتی در استان زیادی می‌شنویم.

جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است بسیاری از تولیدات کشاورزی و باغی استان از سیب و گردو تا عسل و فرآورده‌های لبنی و عسل می‌تواند به کشورهای دیگر صادر و در بازارهای آن‌ها خودنمایی کند.

جای خالی سیب کاکان و سی‌سخت در بازارهای جهانی

وی معتقد است که مسؤولان باید بیش از پیش به موضوع صادرات در استان توجه کرده و محصولات ناب استان به عنوان نمونه سیب سی‌سخت و کاکان به عنوان برند در بازارهای جهانی صادر شود.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز از ظرفیت‌های بسیار بالای گیاهان دارویی این استان به عنوان یکی از راه‌های کمک به افزایش صادرات یاد می‌کند و معتقد است در صورتی که به بهره‌برداران برای تولیدات بیشتر و با کیفیت‌تر کمک شود توان حضور محصولات این حوزه در بازارهای جهانی زیاد است.

وقتی رقم صادرات از 13 میلیون دلار تجاوز نمی‌کند

اما آن گونه که مسؤولان صنعت و معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در آمارهای خود گزارش می‌دهند و ما در جلسات شنیده‌ایم این استان با همه توان و ظرفیتی که در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت دارد صادرات آن تاکنون به بیش از 13 میلیون دلار در سال نرسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یاسوج به عنوان یکی از متولیان امر صادرات بر این عقیده است که در استان تا هنگامی که زیرساخت صادراتی فراهم نباشد وضعیت صادرات بر همین منوال است.

استانی که کامیون برای صادرات ندارد

به گزارش فارس؛ در نشست‌هایی که گاهی در خصوص صادرات در استان برگزار می‌شود یکی از مهم‌ترین مشکلات زیرساخت‌های حوزه صادرات به نبود شرکت‌های حمل و نقل با تراز صادراتی برمی‌گردد که تولید کنندگان و همین تعداد اندک صادر کنندگان استان مجبورند به دلیل نبود شرکت‌ها و خودروهای ویژه حمل صادرات، این امکانات را با قیمت تمام شده بیشتر از استان‌های دیگر تأمین کنند.

جوانانی که خیری از صادرات ندیده‌اند

حال با توجه به چنین مشکلاتی باید انتظار داشت که بسیاری از جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد نتوانند از مزایای صادرات محصولات استان خود بهره‌مند شده و نتوانند حتی از مزایای سیستم حمل و نقل صادرات به عنوان یک شغل جانبی در کنار صادرات استفاده کنند.

همین گونه است وضعیت گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد که به قول مسؤولان در نشست‌های مختلف از جمله در نشست‌های توسعه صادرات غیر نفتی از مشکلات عدیده زیرساختی‌ آن گلایه‌مند هستند.

 کام خارجی‌ها از عسل ناب کهگیلویه و بویراحمد شیرین نمی‌شود

کیهان ایمانی رئیس اتحادیه زنبورداران استان نیز از عسل کهگیلویه و بویراحمد به عنوان برند یاد می‌کند و با گلایه می‌گوید: در سال‌های اخیر بر اثر مشکلات فراوانی که داشتیم و به خصوص اثراتی که ریزگردها بر تولیدات ما داشتند ضررهای زیادی کردیم.

وی معتقد است که باید تولیدات ناب استان خود را مورد حمایت قرار داده و تنها به بازارهای داخلی دل‌ خوش نکنیم بلکه هنگامی عسل کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند در توسعه استان اثرگذار باشد که در بازارهای جهانی با برند کهگیلویه و بویراحمد حضور داشته باشد.

مدیرانی که از دردسرهای صادرات گریزانند

با همه این تفاسیر باد اذعان کرد که مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه برای کمک به تولید مصمم هستند اما در برنامه کاری خود تنها به تولید برای مصرف داخلی می‌اندیشند و از دردسرهای صادرات گریزانند.

شاید یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف استان کهگیلویه و بویراحمد به سهل انگاری و فرار از کار و خستگی برگردد که مدیران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به همین دلیل است که صادرات محلی از اعراب در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد ندارد.

فارس/گزارش از داریوش بهنیازاده

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک