آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1395 - 17:42   |   کد مطلب: 5226
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش مرگ و میر زنان باردار خبر داد و گفت: حوزه سلامت در راستای ایجاد عدالت اجتماعی به دورترین مناطق استان خدمات ارائه می‌دهد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، رضا چمن پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از حامیان سلامت به اصول مهم حوزه بهداشت و درمان پرداخت و اظهار کرد: ایجاد عدالت اجتماعی و خدمات‌رسانی به دورترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد از مهم‌ترین اصول حوزه سلامت است که در همین راستا 75 خانه بهداشت در این مناطق احداث و خدمات پزشکی به صورت عادلانه به مردم این مناطق ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشارکت مردمی در اجرای برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان گفت: مشارکت مردم موجب اجرای بهتر برنامه‌های حوزه سلامت می‌شود و اگر مردم در این خصوص مشارکتی نداشته باشند به اهداف مدنظر سلامت دست پیدا نمی‌کنیم.

چمن اضافه کرد: تا زمانی که جامعه و مردم تحرکی نداشته و سفره غذایی سالم ایجاد نشود غلبه بر بیماری دیابت ممکن و امکان‌پذیر نیست.

وی ضمن قدردانی از تلاش دستگاه‌ها و ادارات مختلف در همکاری بین بخشی با دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی با حوزه سلامت استان ارتباط نزدیکی دارند که تأمین آب و غذاهای سالم و همچنین تضمین سلامتی مردم نیازمند همکاری سازمان‌ها است.

این مسئول استفاده از تکنولوژی و دانش محلی مناسب را چهارمین اصل حوزه سلامت استان دانست و تصریح کرد: کارخانجات و واحدهای که در استان احداث می‌شوند باید متناسب با تکنولوژی و دانش محلی باشند.

چمن در ادامه آموزش سلامت، پیشگیری ابتدای و ثانویه را از فروع حوزه سلامت دانست و گفت: آموزش و آگاهی دادن به مردم در خصوص خطرات و تهدیدات حوزه سلامت و نحوه سالم زیستن به کاهش ابتلا مردم به بیماری کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اصلاح باورهای نادرست و تشخیص زودهنگام بیماری و غربالگری از مراحل پیشگیری در ابتلا به بیماری است.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت در صورت غربالگری و تشخیص زودهنگام قابل درمان است، افزود: اگرقندخون ناشتای افراد در مرحله 110 تا 120 تشخیص داده شود قابل درمان است اما اگر از این مرحله بالاتر برود، فرد به دیابت مبتلا می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه خدمات ارائه شده حوزه بهداشت و درمان در استان کهگیلویه و بویراحمد فراتر از طرح تحول سلامت است، گفت: به لحاظ مدیریت 80 تا 85 درصد منابع حوزه بهداشت و درمان باید در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و غربالگری هزینه شود و 15 درصد صرف درمان و توانبخشی شود.

چمن در ادامه با اشاره به استخدام 126 بهورز برای مناطق محروم تصریح کرد: اصلاح نظام اداری و به کارگیری نیروی انسانی از پزشک متخصص تا بهورز از دیگر اقدامات دانشگاه علوم  پزشکی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حوزه سلامت در برخی شاخص‌های سلامت نسبت به متوسط کشوری وضعیت مطلوبی دارد و تلاش مجموعه دانشگاه ارتقاء شاخص های حوزه سلامت در تمام زمینه‌ها است.

وی از کاهش مرگ و میر زنان باردار در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال های قبل خبر داد و یادآور شد: با ارتقاء شاخص‌های حوزه سلامت مرگ و میر زنان باردار در استان کاهش یافته است.

این مسئول با اشاره به کاهش ارجاع بیماران به خارج از استان گفت: در سال‌های قبل به دلیل نبود پزشک متخصص و تجهیزات بیمارستانی از هر یک‌هزار نفر بستری شده در بیمارستان‌ها 30 نفر به بیمارستان‌های استان‌های همجوار ارجاع داده می‌شدند، در حالی که با اجرای طرح تحول سلامت از هر یک‌هزار نفر بستری شده در بیمارستان‌ها 7 نفر به خارج از استان اعزام می‌شوند.

چمن با اشاره به تربیت دستیاری جراحی زنان و عمومی در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دانشگاه استان در بین دانشگاه‌های کشور 10 رتبه و در بین دانشگاه‌های هم‌ تیپ 2 رتبه رشد داشته است.

در پایان این مراسم 100 نفر از حامیان بخش سلامت استان تجلیل شد.

فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک