آخرین اخبار

3. ارديبهشت 1395 - 12:56   |   کد مطلب: 5210
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد
چرای بیش از حد دام‌ها عامل خسارات به مراتع کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: چرای بیش از اندازه دام‌ها عامل خسارات جبران‌ناپذیر به مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، عزت‌الله بهشتی‌فر اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از یک میلیون هکتار منابع طبیعی در استان بیشترین سرانه جنگل را در کشور دارد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از 800 هزار هکتار از این منابع را جنگل به خود اختصاص داده است، افزود: حدود 80 درصد از درختان جنگل‌های استان بلوط است.

وی با تأکید بر تلاش برای حفظ این منابع، تعداد دام کنونی موجود را تقریباً دو برابر مراتع استان عنوان کرد و یادآور شد: چرای بیش از حد و استفاده غیراصولی از این مراتع باعث تخریب مراتع، کاهش ظرفیت نگهداری آب و وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیر به منابع طبیعی خواهد شد.

این مسئول آبخیزداری را راهی مطمئن برای حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد و بیان داشت: فعالیت‌های آبخیزداری نقش مؤثری در رونق کشاورزی و توسعه پایدار استان خواهد داشت.

بهشتی‌فر با تأکید بر مدیریت صحیح از حوزه‌های آبخیز، اذعان کرد: حوزه‌های آبخیز نقش برجسته‌ای در حفاظت از آب، تقویت سفره‌های زیرزمینی، تقویت خاک و پوشش گیاهی دارند.

وی در ادامه تعداد حوزه‌های آبخیز کهگیلویه و بویراحمد را چهار مورد عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه نزولات آسمانی مدت زیادی روی زمین باقی نمی‌ماند و استان ما نیز شیب‌های تندی دارد، وجود حوزه‌های آبخیزداری برای  نگهداری این نزولات، حفظ آب و تقویت آب‌خان‌ها در این استان یکی از ضروریات مهم و مورد نیاز است.

این مسئول در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری، اضافه کرد: تاکنون بیش از 22 هزار هکتار از مراتع با مشارکت مردم زیر کشت گیاهان دارویی رفته و سود بالایی از این راه عاید بهره‌برداران شده است ضمن اینکه با مشارکت دادن مردم در اجرای طرح‌ها و بهره‌برداری اصولی از مراتع حفظ منابع طبیعی و سلامت مردم تضمین خواهد شد./فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک