آیت الله خاتمی در خطبههای نماز جمعه تهران:
مقابله با نظارت استصوابی شورای نگهبان حاشیهسازی بی حاصل است/ مسئولان در برابر اظهارات آمریکاییها موضع صریح بگیرند
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نظارت استصوابی شورای نگهبان یک قانون است بنابراین مقابله با این قانون حاشیهسازی بی حاصل به شمار میرود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه داناآیتالله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبههای امروز خود به جایگاه شورای نگهبان اشاره کرد و اظهار داشت: مسئله قانونمداری یک امر کاملا پذیرفته شده برای ملت، دولت و همه نهادها است.
وی افزود: هیچ کسی نیست که دلسوز انقلاب باشد اما در عین حال قانون مداری را نپذیرد. قانون اساسی در اصل 99 شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات خبرگان، مجلس شورای اسلامی میداند که باید مراجعه به آرای عمومی را برعهده دارد.
به گزارش فارس خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به دو نوع نظارت استصوابی و استطلاعی، گفت: نظارت استطلاعی یعنی اینکه شورای نگهبان فقط نظارهگر باشد و به هیاتهای اجرایی گزارش دهند و آنها اگر دلشان بخواهند اجرا کنند.
آیتالله خاتمی ادامه داد: شورای نگهبان در نظارت استصوابی در تمام مراحل یعنی هم نظارت و هم رد و یا صلاحیت کاندیدا باید دخالت کند و این در تاریخ 1/3/1370 در نظریه تفسیری 1234 تفسیر شده است.
وی خاطرنشان کرد: طبق اصل 91، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم صورت میگیرد پس قانون این اجازه را داده که هر جا در مورد قانون اساسی اختلاف نظری به وجود آمد تفسیر آن با شورای نگهبان باشد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه نظارت استصوابی شورای نگهبان قانونی است و مجریان قانون باید به آن احترام بگذارند، گفت: ایستادن و مقابله با این قانون (نظارت استصوابی شورای نگهبان) حاشیهسازی بی حاصل است.
آیتالله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برجام و هجدهمین اجلاسیه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار داشت: در این اجلاسیه یک ابتکاری که صورت گرفت و باید الگو باشد و آن هم دعوت از دو شخصیت موافق و مخالف برجام بود.
وی اضافه کرد: با در اختیار گذاشتن وقت مناسب به موافق و مخالف برجام تمام حرفها شنیده شد. من کاری به محتوا ندارم و قضاوتی نمیکنم اما این منطق قرآن است که اگر میخواهی قضاوت واقع بینانه داشته باشی باید همه حرفها را شنید چه در عرصه سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان نیز خاطرنشان کرد: به نظر من رهنمودهای بسیار مهم رهبری یک بار کفایت نمیکند و باید چند بار گوش کرد تا به عمق فرمایشات ایشان رسید.
وی در مورد برجام نیز گفت: اصل برجام خود یک مسئله است و مسائل بعد از برجام، مسئله دیگر است و صد البته شاید مهمتر از اصل هم باشد.
به گفته آیتالله خاتمی برجام در حال طی کردن مراحل قانونی خود است بنابراین باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
وی گفت: رهبری نیز فرمودند به مصلحت نیست که مجلس را از این امر کنار بگذاریم.
خطیب موقت نماز جمعه تهران به اصل ۷۷ قانون اساسی در مورد عهدنامهها و قراردادنامهها و موافقتنامههای بینالمللی اشاره و تصریح کرد: طبق این اصل باید این موارد به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد چرا که این تصریح قانون است اگر واقعا توافق و تعهدی با این اهمیت مصداق قانون نباشد پس چه چیزی مصداق اصل ۷۷ قانون اساسی قرار میگیرد.
وی تاکید کرد: چه برجام امضا شده باشد چه نشده باشد این (برجام ) تعهدی ۱۰ ساله ، ۱۵ ساله، ۲۰ ساله و در برخی موارد ۲۵ ساله درست کرده است. بنابراین نباید مجلس را در این عرصه به حساب نیاوریم.
به اعتقاد آیتالله خاتمی به حساب آوردن مجلس در امر برجام یعنی به حساب آوردن مردمی که این نمایندگان را انتخاب کردهاند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران به این فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در رابطه با تصویب و یا رد برجام هیچ نظری ندارم اشاره کرد و گفت: البته ورود این آقایان (نمایندگان مجلس) به معنای انحصار نیست بلکه به جز مجلس نهادهای دیگری مانند شورای عالی امنیت ملی نیز میتواند ورود کند.
وی به برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در مورد لغو تحریمها و غنیسازی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکاییها میگویند چارچوب تحریمها حفظ میشود این نقض تعهد است ما وارد مذاکره شدیم که این تحریمها برداشته شود وگرنه میتوانستیم از ۱۹ هزار سانتریفیوژ به ۴۰ یا ۵۰ هزار ارتقا یابیم.
آیتالله خاتمی افزود: ما تنازل کردیم که تحریمها برداشته شود بنابراین باید مسئولان ما در مورد این سخنان آمریکاییها مواضع صریح اتخاذ کنند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: قرار بود تحریمها لغو شود نه تعلیق، تعلیق تحریمها نقض عهد دوم است اگر قرار باشد تحریمها فقط تعلیق شود ما هم در توافق، توقف را میپذیریم نه تعطیلی را چرا که قرارداد باید دو طرفه باشد ما قرارداد یک طرفه نداریم.
وی با بیان اینکه آمریکاییها میگویند ایرانیها باید کاری متفاوت انجام دهند، گفت: این یعنی چه؟ یعنی دست از ارزشهای انقلابی و اسلامیمان بکشیم و در نظام سلطه هضم شویم. یعنی دست از حمایت نیروهای مقاومت در دنیا برداریم و مظلومان عراق و حزبالله را رها کنیم. اما آمریکاییها بدانند و مطمئن باشند که این حادثه هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: آقای اوباما گفته که امید دارد هویت رژیم ایران تغییر کند. اوباما میخواهد یک حکومت نوکر مثل پهلوی در ایران سر کار بیاید و مثل گذشته این کشور را به غارت ببرد. اوباما بداند این رویایی است که هیچ وقت تعبیر نشده و نخواهد شد.
آیتالله خاتمی با بیان اینکه پیام نماز جمعه تهران به سرعت در دنیا مخابره میشود، خاطرنشان کرد: من از زبان شما نمازگزاران مومن میگویم این مردم عزیز تا آخرین نفر و تا آخرین نفس و قطره خون از استقلال، آزادی و نظام مقدس اسلامی حمایت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: آمریکاییها گفته اند که برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار آنان قرار داده. این همان نفوذی است که رهبری در چند سخنرانی قبل به آن اشاره فرمودند و این هشداری است به همه صاحبان رسانه.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: آنهایی که سایت و یا روزنامه دارند بدانند که نباید زمینه ساز نفوذ آمریکا شوند امروز هر قلم و هر قدمی که سبب بزک کردن چهره آمریکا و یا زدودن نفرت آمریکا شود بی تردید قلمی آمریکایی خواهد بود.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه آمریکاییها به کسانی که متمایل و همفکرشان هستند میخواهند چنین القا کنند که شعار مرگ بر آمریکا تندروی است، گفت: این آقایان نمیتوانند بفهمند که شعار مرگ بر آمریکا ریشه در قرآن و فرهنگ عاشورا دارد و ترجمان دوباره هیهات منالذله است.
وی تاکید کرد: شعار مرگ بر آمریکایی مردم ما عین اعتدال است و سازش رابطه با آمریکا در شرایط کنونی که هنوز آدم نشده وادادگی و ذلتی بیش نیست.
انتهای پیام/پ
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ سرکشی مسئولین از جانباز جنگ رمضان در کوه سیاه
آخرین اخبار
- ◄ روایت پدخندق
- ◄ ظهر عاشورای خندق / وقتی رزمندگان با لب تشنه، دشمن را زمینگیر کردند
- ◄ عزاداری دهدشتیهادرروز عاشورا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست
- ◄ سرپرست جدید روابطعمومی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ نفسهای آخر بلادشاپور در میان دود زباله
- ◄ ادارات کهگیلویه در تعظیم شعائر حسینی پیشقدم باشند