آخرین اخبار

2. مرداد 1394 - 15:22   |   کد مطلب: 2641
همنشینی درختان سر به فلک کشیده چنار با چشمه های خروشان و خودنمایی درختان انگور، گردو و سیب در کنار موسیقی زیبای زنگوله های دام های عشایر و آثار تاریخی متعدد، روستای طسوج در شهرستان چرام را به مقصد نخست گردشگران سراسر کشور تبدیل کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، شهرستان چرام به لحاظ جغرافیایی با واقع شدن در مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد از دو آب هوای کاملا متفاوت گرم و خشک و سرد و معتدل کوهستانی برخوردار است.

 

طبيعت سرسبز و زیبای شهر چرام در فصول زمستان و بهار و همجواری با روستاهاي ييلاقي و خوش آب و هوای سادات امامزاده علی و طسوج در فصل های تابستان و پاییز این شهرستان را به یکی از کم نظیرترین مناطق آب و هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

 

تنوع آب و هوایی در شهرستان چرام به حدی است که تنها با طی مسافت 67 کیلومتر از گرمترین منطقه این شهرستان یعنی شهر چرام به سردترین و خوش آب و هواترین منطقه آن یعنی روستای طسوج می رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با شروع تعطیلات تابستانی موج ورود گردشگران و مسافران دور و نزدیک به شهرستان چرام و به خصوص روستای تاریخی و گردشگری طسوج افزایش چشمگیری پیدا می کند به طوری که بسیاری از ساکنین مهمان نواز این روستا، روزانه چندین مهمان در خانه های خود اسکان می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دره هاي زیبا و باصفا، کوهپايه های سرسبز و باغ های به هم پیوسته گردو، سیب و انگور از جمله مراکز عمده جذب گردشگری در روستای طسوج مي باشند.

 

 در محدوده روستای طسوج، چشمه های متعدد آب سرد و فضا های سرسبز ، مراتع و جنگل ها و تنوع حیات وحش در این منطقه به عنوان منابع تفرجگاهي و گردشگري، جايگاه ارزنده اي در بین مسافران دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موقعيت خاص و برخورداري روستای طسوج از مواهب طبيعي و توان بالقوه توريستي، اين خطه از استان کهگیلویه و بویراحمد را به صورت يکي از اعجاب آورترين موقعيتهاي زيست محيطي درآورده است که در جنوب غربی کشور بي نظير است و براي شهرهاي اطراف خود محوريت جذب گردشگري دارد.

 

آبشار الوان طسوج و چشم انداز بی نظیر آن تنها یکی دهها مکان گردش پذیر این روستا می باشد که همه روزه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همنشینی درختان سر به فلک کشیده چنار با چشمه های خروشان این منطقه قدمتی دیرینه به درازی تاریخ روستای طسوج دارد.

 

ساکنین محلی از دیرباز با درخت چنار و خواص آن آشنایی کامل داشته و برای مصارف مختلف صنعتی و دارویی از آن بهره برده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چوب چنار جز چوب های بسیار خوب صنعتی است که بدون آغشته کردن آن با مواد ضدعفونی کننده مدت های طولانی در مقابل شرایط جوی دوام می آورد و همین خصوصیت باعث شده است تا مردم این منطقه در ساخت بناهای خود از آن استفاده کنند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

طبیبان و حکیمان قدیمی روستای طسوج نیز از ریشه این درخت برای درمان مارگزیدگی و پادزهری برای خزندگان و نیش های سمی آنها استفاده می کنند.

 

آثار باستانی و تاریخی به جای مانده در روستای طسوج حکایت از آن دارد که این روستای توریستی تا اواخر دوره قاجار و در فصل های مختلف سال مرکز حکومت خوانین و شاهزادگان قاجار بوده است.

 

از جاذبه های تاریخی روستای طسوج می توان به قلعه تاریخی عمارت هشت و کتیبه سنگی واقع شده در ورودی آبشار الوان این روستا اشاره کرد که بر این ادعا صحه می گذارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین وجود بقعه متبرکه امامزاده گلبهار(ع) در دل روستا که از احترام خاصی نزد اهالی روستا برخوردار است همه ساله درفصل های بهار و تابستان گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.

 

 

تنوع آب وهوای در این منطقه باعث شده است که اهالی روستا به پرورش انواع حیوانات اهلی و محصولات کشاورزی روی بیاورند و از لحاظ اقتصادی علاوه بر خودکفا شدن، محصولات تولیدی خود را به شهرهای اطراف بفرستند.

 

 

پرورش زنبور عسل، مرغ محلی،گاو و گوسفند و طی یکی دو سال اخیر ماهی قزل آلا از مشاغلی است که در بین روستائیان طسوج رو به افزایش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نبود جاده دسترسی آسفالت به این روستا یکی از مشکلات دیرینه منطقه بکر گردشگری طسوج بوده است که در چند سال اخیر تلاش خوبی جهت رفع این مشکل صورت گرفته است و با بهره برداری از جاده دسترسی سرفاریاب به روستای سادات امامزاده علی بخش زیادی از مشکلات روستای طسوج نیز از بین رفته است.

 

  

به نظر می رسد با آسفالت شدن کمتر از 30 کیلومتر باقی مانده جاده ارتباطی منطقه جویخانه به روستای طسوج تحول بزرگی در صنعت گردشگری شهرستان چرام و استان کهگیلویه و بویراحمد به وجود بیاید که به همت بیش از پیش مسئولان استانی و شهرستانی نیاز دارد.

 

 

گزارش و عکس: میثم دهقان

انتهای پیام /200

 

 

 

                                                             تصاویر تکمیلی:

 
 
 
 
 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک