بازخوانی پرونده خونهای آلوده همزمان با آمدن «فابیوس» به ایران/ عامل «ایدز» وارد میشود
نتیجه سهلانگاری دولت فرانسه در دوران نخستوزیری «لوران فابیوس»، ابتلای اولین فرد به بیماری ایدز در ایران است. پرونده رسوایی خونهای آلوده همچنان بدون پرداخت غرامت از سوی فرانسویها باز است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، خبرنگار بهداشت و درمان فارس، براساس آمارهای غیررسمی، تعداد بیماران هموفیلی قربانی فرآوردههای خونی آلوده فرانسوی در ایران 300 نفر است اما براساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا کنون 125 نفر از بیماران هموفیلی، مبتلا به هپاتیت و کلیوی در اثر استفاده از فرآوردههای خونی آلوده به ویروس ایدز جان خود را از دست دادهاند.
نتیجه سهلانگاری دولت فرانسه در دوران نخست وزیری «لوران فابیوس» اولین بیمار مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شد. پرونده این رسوایی که همچنان بدون دریافت غرامت باز است.
نکته حائز اهمیت در این پرونده همزمان با انتشار خبر آمدن وزیر خارجه فرانسه «لوران فابیوس» به کشورمان در روزهای اخیر است چرا که یادآور رسوایی این شخص در رابطه با ورود خونهای آلوده به برخی کشورها از جمله آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران است.

از سال 75 پس از آن که دو نفر از کارشناسان فدراسیون جهانی هموفیلی از مرکز پالایش و پژوهش خون ایران بازدید کردند وضع عدم ویروس زدایی محصولات تولید شده توسط این مرکز به صورت جدی مطرح شد و از سال 76 شکایتهای بیماران به صورت کیفری روی کار آمد.
با طرح شکایت در رابطه با محصولات داخلی، پرونده شکایت آلوده شدگان به ایدز که از طریق محصولات وارداتی از فرانسه در سال های 1361 تا 1363 اتفاق افتاده بود دوباره مطرح و به این شکایت پیوست و رنج نامه پدر دو بیمار هموفیلی که به ویروس ایدز آلوده شده بودند به مقام معظم رهبری، منجر به دستور رسیدگی مقام معظم رهبری به قوه قضائیه شد.
بنابراین پرونده خونهای آلوده با سه بخش ابتلای بیماران از طریق فرآوردهای خونی وارداتی آلوده به ایدز از فرانسه توسط شرکت مریو، فرآورده های خونی آلوده به هپاتیت و خرید تجهیزات دست دوم ویروس زدایی از فرانسه برای راه اندازی پالایشگاه پلاسما به جریان افتاد.
در دوران نخستوزیری فابیوس، خونهای آلوده به ویروسهای خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف میشود و در نتیجه کوتاهی انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.
این خونهای آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را طی کنند، به دستور فابیوس وارد بازار شدند و غربالگری این محمولهها هم زمانی صادر شد که دیگر دیر شده بود و در دادگاه به راحتی تبرئه شد.

در حال حاضر نیز حداقل1800 بیمار در کشور شناسایی شدهاند که در اثر مصرف خونهای فرانسوی آلوده به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند.
البته مسئولان وزارت بهداشت کشورمان نیز بیکار ننشستند و سازمان انتقال خون ایران نیز در سال 1387 با تشکیل پروندهای نسبت به اعلام شکایت از شرکت فرانسوی مریو اقدام کرد و دفتر حقوقی ریاست جمهوری نیز وارد عمل شد.
با اثبات کوتاهی شرکت فرانسوی در تولید محصول سالم، سایر کشورها نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارات خود را دریافت کنند.
در این میان و با وجود تلاشهای انجام شده از سوی مسئولان و خانواده قربانیان پرونده، ایران تنها کشوری است که هنوز موفق به دریافت خسارت خود از شرکت مریو نشده است.
براساس آخرین آمار، تاکنون 1144 نفر از بیماران هموفیلی تا سال 1386 غرامت خود را دریافت کرده اند. از سال 1386، 1600 پرونده از هموفیلی ها و تالاسمی ها و دیگر مصرف کنندگان خون و فرآورده های خونی تشکیل شد که تاکنون برای حدود 850 فقره رای بدوی صادر و بالغ بر 600 رای در دادگاه تجدید نظر تایید و غرامت بالغ بر 200 نفر دیگر پرداخت شده یا درحال پرداخت است.
انتهای پیام/
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ شهرک صنعتی شماره ۲ دهدشت؛ بستری آماده برای جهش تولید و اشتغال در کهگیلویه
آخرین اخبار
- ◄ کافه های دهدشت،تهدیدی برای امنیت و آرامش اجتماعی؛دادستان ورود کند
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ روایت پدخندق
- ◄ ظهر عاشورای خندق / وقتی رزمندگان با لب تشنه، دشمن را زمینگیر کردند
- ◄ عزاداری دهدشتیهادرروز عاشورا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست
- ◄ سرپرست جدید روابطعمومی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست